سینماسینما، محمد تقی زاده:
واقعیت اینست که سینمای ایران در مقایسه با سینمای جهان و بخصوص امریکا و اشن ها فیلم نوار ها و بطور کلی ژانرهای مرسوم در سینمای امریکا که به شدت هم طرفدار دارد ، یا حرفی برای گفتن ندارد یا گام های اول را تاتی تاتی وار در حاب پیمودن و تجربه کردن است .
حکایت ساخت فیلم جدید کارگدان قرمز و پارک وی نیز از این جدا نیست که فریدون جیرانی در فیلم جدیدش تجربه جدیدی را در سینمای ایران انجام داده و به نظر نگارنده در مقیاس سینمای این سرزمین تجربه موفقی بوده است و تلاش فیلمساز برای خلق یک فیلم در ژانر خود تلاشی به بار رسیده است : البته فیلم خالی از عیب و نقص نیست و اشکالاتی هم در زمان فیلم و مونتاِژ آن وجود دارد ولی همین ریسک خلق یک اثر جدید و به بار نشستن نسبی این تجربه برای سینمای ایران و شخص فریدون جیرانی یک موفقیت و یک بازگشت دوباره است.
جیرانی که در سال های اخیر جز من مادر هستم فیلم های ضعیفی را ساخته بود با خفگی هم به جمع سینماگران صاحب سبک و خوش فکر برگشته است و هم در پی تلاش های گاه و بی گاهش برای ساخت فیلمی در ژانر ترسناک یا نوآر به موفقیتی در خور توجه دست یافته است.
خفگی منهای تایم زیاد و اضافاتی که شاید بتوان در مونتاژ مجدد کمی ترمیمشان کرد ، از جهاتی مختلف تجربه ای تازه در سینمای ایران به حساب می آید . کارگردانی جیرانی و دکوپاِژهای تحسین شده اش در کنار نورپردازی و فیلمبرداری آن از جمله امتیازات تکنیکی فیلم است که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به علاوه استفاده از الناز شاکردوست بازیگر فیلم های تجاری و چهره و استایل جذابش در نقشی متفاوت و به هم ریختن چهره و تصور همیشگی از وی از جمله تغییرات قابل تحسین جیرانی و بالاخره ریسک هایی است که جیرانی انجام داده و به ثمر رسیده است.
در یک کلام ، جیرانی برخلاف همتایش رامبد جوان که در تجربه جدیدش بسیار ناموفق عمل کرده و فیلم نگار را از بدترین تجربه های فیلمسازی در ِانر سایکو نوآى قرار داده است ، تواتنسته در خفگی با بهره گیری از تجارب فراوان فیلمنامه نویسی و البته فیلم بینی اش ، نسخه جالب و قابل قبولی از فیلم نوآر های امریکایی ارائه دهد که این تجربه گری و ریسک در کنار توانایی و تخصص قابل توجه و تحسین است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
- بررسی فیلم سینمایی «شام آخر» پس از ۲۰ سال
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
مزخرف ترین فییییلم
تاسف برای همچین فیلمی و آقای جیرانی برای این طرز فکر