سینماسینما، محمد تقی زاده:
حمید نعمت الله همچنان آوانگاردترین فیلمساز سینمای ایران و یا حداقل یکی از مهمترین فیلمسازان پیشروی سینمای ایران به حساب می آید. شاهد این ادعا فیلم های اخیر او چه در نوآوری و سبک روایت و چه در تاثیراتی است که روی فیلمسازان همنسل خود گذاشته و می گذارد. به یاد بیاورید نمایش فیلم قبلی نعمت الله یعنی ارایش غلیظ را در جشنواره سی و دوم فجر، و نظرات فیلمسازان جسور و ریسک پذیری چون مانی حقیقی و رامبد جوان . مانی حقیقی دو سال بعد فیلم متفاوت و مورد علاقه و خلاف جهت سینمای ایران یعنی اژدها وارد میشود را ساخت و رامبد جوان در ادامه همین الگوی سینمای متفاوت و ریسک پذیر نعمت الله نگار را امسال روانه جشنواره کرده که موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. ولی آنچه مهم است این راهی است که نعمت الله باز کرد و حقیقی و جوان ادامه دهندگانش بوده اند.
فیلم امسال حمید نعمت الله نیز فیلمی خلاف جریان سینمای ایران و تجربه ای جدید در کارنامه فیلمسازی وی و در کلیت سینمای ترسو و تقلیدگر ماست( هنوز تاثیرات فیلم های موخر فرهادی بر روی فیلمسازان معاصر از ذهن کسی فراموش نشده و در همین جشنواره سیو پنجم نیز کم نیستند مقلدان مکتب فرهادیسم ) . رگ خواب داستانی تخت و مینیمال دارد و فراز و فرودهای زندگی یک زن میانسال را با بازی لیلا حاتمی روایت می کند و سعی دارد به درونیات این زن میانسال که فامسل و آشنای زیادی هم ندارد و به سختی زندگی اش را میگذراند ، روایت کند. نوع روایت رگ خواب برخلاف بسیاری از داستان های امروز سینمای ایران که با گره افکنی و گره گشایی و قهرمان سازی و نقاط عطف و فرود زیاد همراه هست ، فرق می کند و تماشای آن برای تماشاگر عادی شاید کمی سخت ولی با فرجام و قابل تحمل باشد.
بازی لیلا حاتمی مانند همه بازی های تاثیرگذارش از نقاط برجسته فیلم به حساب می آید که به نظر میرسد نامزد شدنش در بین بهترین بازیگران زن فستیوال قطعی است.
رگ خواب با نگاهی به سرگذشت آ دل ه تروفو توسط معصومه بیات همسر نعمت الله نوشته شده است و نگاه زنانه و جزییات متن در باورپذیری نقش مینای رگ خواب با بازی لیلا حاتمی بسیار موثر و قابل توجه بوده است.
در خاتمه رگ خواب به عنوان یکی از امیدهای اصلی فجر امسال به جشنواره آمد و یکی از درخشان ترین تجربه های نعمت الله در سینمای ایران به حساب می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- ایرنا: فیلم سینمایی قاتل و وحشی تا تعیین تکلیف مالی توقیف شد
- تصویربرداری فیلم «قاتل و وحشی» متوقف شد
- کارگردانهایی که مشغول کارند
- عارف عاجز/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- سن میکله یه خروس داشت / نگاهی به فیلم «شعلهور»
- نگاهی به فیلم«شعله ور» ساخته حمید نعمتالله/ مرد عوضی
- نامزدهای جایزه آکادمی سینماسینما اعلام شدند
- نگاهی به فیلم «شعله ور» / قصّهی سقوط و تباهی یک مرد عقدهای
- نگاهی به فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمتالله/ ورژن زنانه «رگ خواب»
- نگاهی به «شعله ور» ساخته حمید نعمتالله/ هیولای خطرناک و بی آزار!
- حمید نعمتالله «تابوت عهد» را افتتاح میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





