
سینماسینما، فرزانه متین:
محمدرضا هنرمند بعد از سالها دوری از سینما در سال ۱۳۹۷،با ساخت فیلم سمفونی نهم در ژانر فانتزی و سو رئال بازگشته است.
سمفونی نهم،دارای یک ایده و تم وجذاب است که جایش در سینمای ایران بسیار خالی بود و هنرمند هم توانست تا حدودی به این ایده سر و سامان دهد و با کم و کاستی هایش فیلم را بسازد و مخاطب به هنگام تماشای فیلم با حال و هوای خاصی روبه رو شود.
داستان فیلم در مورد زنی به نام راحلیل با بازی ساره بیات است که قصد دارد جسد همسرش بنا به درخواست خودش در روستای خانوادگی اش دفن کند و در این مسیر با ملک الموت با بازی قابل ستودنی حمید فرخ نژاد،کارگزار عزرائیل همسفر می شود.
در این فیلم،ملک الموت به بازگویی جان گرفتن های انسان مهم در تاریخ می پردازد ،کشته شدن کوروش و وصیت زیبای نوع دوستی و میهن پرستانه وی که برای نخستین بار یک کارگردان ،کوروش را به تصویر می کشاند که جسارتش قابل ستودنی است.کشتن بردیا پسر کوروش به دستور کمبوجیه،کشتن رابعه بلخی،نخستین شاعر زن فارسی که عاشق غلامش می شود و برادرش وی را می کشد.داستان کشته شدن امیرکبیر و انتقال جسد وی به کربلا و سرانجام خودکشی هیتلر و نامزدش.در مورد قسمت آخر ،هنوز درک قابل ملاحظه ای از گنجاندن این صحنه در فیلمنامه نیست.چرا هنرمند شخص خاطی چون هیتلر را وارد داستانش می کند؟از همه اینها که بگذریم همسفر شدن ملک الموت با راحلیل ماجرای عشق زمینی است.با اینکه وی باید جان راحلیل را بگیرد اما طعم عشق را می چشد و به تدریج انسان می شود.
یک سوم ابتدایی فیلم برای مخاطب گنگ و مبهم است اما تقریبا از اواسط آن مخاطب پیگیر می شود.در کل نمی توان در مورد این اثر نظر قاطعانه ای داد چرا که ما نخستین بار است با چنین ژانری در سینما رو برو شده ایم .
سمفونی نهم فیلمی در مورد مرگ و عشق و تاریخ است و نشان می دهد مرگ چندان ترسناک نیست و نمی توان از آن فرار کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدرضا هنرمند: عنان سینمای مظلوم و غارت شده ما در دست نامحرمان بیکفایت است
- روایت پرویز پرستویی از پیشنهاد دادن فتحعلی اویسی برای بازی در فیلم مومیایی ۳
- محمد رضا هنرمند : سینما بهدست نااهلان افتاده
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ردپای قطعی اینترنت
- ممیزی فیلم روی پرده «سمفونی نهم» و توقف اکران در قم
- آمار فروش سینمای ایران/ «مطرب»، صاحب عنوان دارنده بیشترین مخاطب این هفته
- «سمفونی نهم» و ۴ فیلم دیگر به سینماها میآیند
- روایتهای فانتزی از مرگ/ نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»
- نگاهی به سه فیلم جشنواره / از «سونامی» و «سمفونی نهم» تا «دیدن این فیلم جرم است»
- نگاهی کوتاه به چهار فیلم « حمال طلا»، «سونامی»، «قسم» و «سمفونی نهم»
- نگاهی به دو فیلم «قسم» و «سمفونی نهم»/ روز هفتم؛ چارسو: «تنابنده کارگردان» هنوز مانده به «تنابنده نویسنده» برسد!
- نگاهی به فیلم های «سمفونی نهم» و «روزهای نارنجی»
- نگاهی به فیلم سمفونی نهم ساخته محمدرضا هنرمند / آقای وودی آلن مرگ در می زند
- نگاهى به فیلم سمفونى نهم / یک بوس نسبتاً کوچولو
- مغز دیگری/یادداشتی از سعید مروتی درباره مرد عوضی ساخته محمد رضا هنرمند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





