
سینماسینما، فرزانه متین:
محمدرضا هنرمند بعد از سالها دوری از سینما در سال ۱۳۹۷،با ساخت فیلم سمفونی نهم در ژانر فانتزی و سو رئال بازگشته است.
سمفونی نهم،دارای یک ایده و تم وجذاب است که جایش در سینمای ایران بسیار خالی بود و هنرمند هم توانست تا حدودی به این ایده سر و سامان دهد و با کم و کاستی هایش فیلم را بسازد و مخاطب به هنگام تماشای فیلم با حال و هوای خاصی روبه رو شود.
داستان فیلم در مورد زنی به نام راحلیل با بازی ساره بیات است که قصد دارد جسد همسرش بنا به درخواست خودش در روستای خانوادگی اش دفن کند و در این مسیر با ملک الموت با بازی قابل ستودنی حمید فرخ نژاد،کارگزار عزرائیل همسفر می شود.
در این فیلم،ملک الموت به بازگویی جان گرفتن های انسان مهم در تاریخ می پردازد ،کشته شدن کوروش و وصیت زیبای نوع دوستی و میهن پرستانه وی که برای نخستین بار یک کارگردان ،کوروش را به تصویر می کشاند که جسارتش قابل ستودنی است.کشتن بردیا پسر کوروش به دستور کمبوجیه،کشتن رابعه بلخی،نخستین شاعر زن فارسی که عاشق غلامش می شود و برادرش وی را می کشد.داستان کشته شدن امیرکبیر و انتقال جسد وی به کربلا و سرانجام خودکشی هیتلر و نامزدش.در مورد قسمت آخر ،هنوز درک قابل ملاحظه ای از گنجاندن این صحنه در فیلمنامه نیست.چرا هنرمند شخص خاطی چون هیتلر را وارد داستانش می کند؟از همه اینها که بگذریم همسفر شدن ملک الموت با راحلیل ماجرای عشق زمینی است.با اینکه وی باید جان راحلیل را بگیرد اما طعم عشق را می چشد و به تدریج انسان می شود.
یک سوم ابتدایی فیلم برای مخاطب گنگ و مبهم است اما تقریبا از اواسط آن مخاطب پیگیر می شود.در کل نمی توان در مورد این اثر نظر قاطعانه ای داد چرا که ما نخستین بار است با چنین ژانری در سینما رو برو شده ایم .
سمفونی نهم فیلمی در مورد مرگ و عشق و تاریخ است و نشان می دهد مرگ چندان ترسناک نیست و نمی توان از آن فرار کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدرضا هنرمند: عنان سینمای مظلوم و غارت شده ما در دست نامحرمان بیکفایت است
- روایت پرویز پرستویی از پیشنهاد دادن فتحعلی اویسی برای بازی در فیلم مومیایی ۳
- محمد رضا هنرمند : سینما بهدست نااهلان افتاده
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ردپای قطعی اینترنت
- ممیزی فیلم روی پرده «سمفونی نهم» و توقف اکران در قم
- آمار فروش سینمای ایران/ «مطرب»، صاحب عنوان دارنده بیشترین مخاطب این هفته
- «سمفونی نهم» و ۴ فیلم دیگر به سینماها میآیند
- روایتهای فانتزی از مرگ/ نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»
- نگاهی به سه فیلم جشنواره / از «سونامی» و «سمفونی نهم» تا «دیدن این فیلم جرم است»
- نگاهی کوتاه به چهار فیلم « حمال طلا»، «سونامی»، «قسم» و «سمفونی نهم»
- نگاهی به دو فیلم «قسم» و «سمفونی نهم»/ روز هفتم؛ چارسو: «تنابنده کارگردان» هنوز مانده به «تنابنده نویسنده» برسد!
- نگاهی به فیلم های «سمفونی نهم» و «روزهای نارنجی»
- نگاهی به فیلم سمفونی نهم ساخته محمدرضا هنرمند / آقای وودی آلن مرگ در می زند
- نگاهى به فیلم سمفونى نهم / یک بوس نسبتاً کوچولو
- مغز دیگری/یادداشتی از سعید مروتی درباره مرد عوضی ساخته محمد رضا هنرمند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





