سینماسینما، فرزانه متین
فیلم شیوع ساخته۲۰۱۱ اثر استیون سودربرگ است که در شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
این فیلم قدیمی، با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان،دوباره نامش بر سر زبان ها افتاد و این روزها آمار فروش دی وی دی آن و دانلود فیلم رو به افزایش است.فیلمی که الهام بخش واقعیت شد .فیلم شیوع منعکس کننده واقعیت هایی در مورد بیماری واگیرداری است که درمانی ندارد و ترس و وحشت همه آمریکا را در بر گرفته است.زنی به دلیل ماموریتش از هنگ کنک به آمریکا می آید و نخستین قربانی این ویروس می شود که پیش از آن سرآشپز چینی مبتلا بود و با نشانه های وحشت انگیزی آن ها را به کام مرگ می کشاند. پس در واقع فیلم به ما نشان می دهد این ویروس از چین به سایر کشورها سرایت کرده و دقیقا همان است که این روزها می بینیم و در صدر اخبار قرار دارد.
تا جایی که همه می دانیم واقعیت الهام بخش موضوعات سینمایی است و خیلی کم پیش آمده مگر در مورد سیل و زلزله، سینما اثری را بسازد که دقیقا نه سال بعد رنگ واقعیت به خود بگیرد. در واقع نخستین بار است که واقعیت در این فیلم معکوس است و این موضوع می تواند دست های نامرئی را برای شکل گیری این ویروس نشان دهد و خبر از یک توطئه ای دهد که ویروس کرونا یک خطای زیستی و یا خطای انسانی نیست البته همه این موارد در حد گمانه زنی است.
کارگردان بنام شیوع با بازی گرفتن از هنرپیشه های طراز اول هالیوود چون کیت وینسلت، جودلا، مت دیمون و ماریون کوتیار به راحتی فیلم را برای تماشاگر قابل لمس کرده است.
ترس و وحشتی که در فیلم مشاهده می کنیم در مقیاس خیلی کمترش امروزه می بینیم البته شیوع بیماری بسیار وسیع تر از کرونا وآمار مرگ و میر بیشتر است. این فیلم چند لایه بیش از هرچیز به رفتار انسانی می پردازد.
طراحان فرضیه دستساز بودن ویروس کرونا جنگ اقتصادی امریکا و چین را عامل این اتفاق گسترده میدانند. آنها معتقدند کشور چین اقتصاد جهانی را در دست گرفته و هیچ کشوری به اندازه آمریکا از این قضیه ضرر نمی کند و ترامپ خود جزو نخستین کسانی بود که ویروس کرونا را به سخره گرفت و در حال حاضر اولین کشوریست که هیچگونه آمار دقیقی از این ویروس در کشورش ارائه نمی دهد و نمی توان نقش آمریکا در شکل گیری این ویروس پنهان کرد.
اگر فرض را بر درست بودن این نظریه بگذاریم، شنیدن اخبار از پیشگویی این ویروس در فیلمی قدیمی ما را شگفت زده می کند، این که هالیوود برای آینده تک تک ما نسخه می پیچد، بستر وحشتناک است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- فوت کارگردان فیلم «زیردریایی»/ ولفگانگ پترسن درگذشت
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- گفتوگو با استیون سودربرگ و زوئی کراویتز درباره «کیمی»/ چرا به تکنولوژی مشکوک هستیم
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





