سینماسینما، ابراهیم عمران
افغانهایی که در ایران حضور دارند بسان هر قوم و دیاری دارای آداب و منش خاصی هستند و وقتی که این قوم به واسطه جنگ و ویرانی رو به کشور همسایه آوردند؛ لاجرم خواهی نخواهی مشترکات و تمایزاتی هم با قوم میزبان پیدا می کنند که طبیعت هر جوشش و پیوندی است. حال اگر در مدیوم سینما بخواهند این نگره را به تصویر کشند و” نوید” آن دهند به هم قومان خویش؛ باید از چه زاویه ای بدان بنگرند؟ برادران محمودی که رسالت خویش را در آن می بینند که برای افغانستان کاری انجام دهند از دریچه سینما؛ این بار سراغ داستان مهاجرت افغانها به اروپا از راه ایران رفته اند و چند خرده پیرنگ نیز چاشنی آن کرده اند. غافل از اینکه قوم میزبان را از زاویه دوربین عصبیت نگریسته اند و هر آنچه شاید آنچنان هم ناصواب نباشد را در پرده نشانده اند. نگاهی که شاید از هر افغان دوست دارای منطق و منش پرسیده شود فرجامش؛ لامحاله بر رد آن خواهد بود. میزانسن و دکوپاژی که محمودی ها در این کار انتخاب نموده اند جز تباهی اخلاقی و نسبت دادن بی مبالاتی اجتماعی به میزبان ، چیدمان دیگری ندارد. و از انصاف به دور است کشور میزبان که تمام امکانات تولیدی و خدماتی رفاهی را تا آنجا که مقدور و میسور بوده برای مهمان مهیا نموده است؛ این چنین مورد بی مهری قرار گیرد. برادران محمودی بد نیست سری به تولیدی های کیف و کفش و مبل در همین تهران و حوالی چهار راه سیروس و بازار بزنند تا ببینند چه تعداد از افغانها نه تنها کارگر که کارفرمای کار خویش هستند و دست بر قضا به واسطه هزینه کم ِ تولید که برای شان وجود دارد و شیفتی کار می کنند؛ در چرخه ی تولید همکاران ایرانی نیز خلل ایجاد نموده اند! حال اینگونه نشان دادن ایرانی ها از دایره انصاف دور است. حال از ضعف فیلم نامه اش که بگذریم که بحث این نوشتار نیست ؛ از ایشان باید پرسید آبی که در ایران نوشیده اند به حتم پاک و تمیز بوده که تا به حال به حیات شان ادامه می دهند و این آب و به طریق اولی تنفس و زیست ؛ لازمه اش کمی شکر گزاری است و بد نیست این شعر سید علی همدانی را مرور کند که: در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار/ هر که ما را رنجه دارد راحتش بسیار باد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای زنان فیلمساز ایرانی در موزه پرگامون برلین
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- آغاز به کار جشنواره بوسان/ معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





