سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم متفاوت مصطفی سیاری به نظر می رسد توفیق بسیار پایینی در جلب نظر مخاطب عام داشته باشد و مخاطبان جدی تر سینما نیز که خواستار فیلمهای متفاوت تری است، استقبال چندانی از حال و هوای فیلم طولانی و کشدار با تم مرگ و وحشت سیاری برقرار نکنند.
داستان کشتار فیلم که به نظر میرسد حداقل نیمی از آن اضافی است و تنها جلوه گری فیلمساز و توانمندی فیلمبردار در به تصویر کشیدن صحنه های زیبا را نمایان می کند، بارزترین اشکال فیلم است که به معنای واقعی کلمه باعث ملال و دلزدگی مخاطب از فیلم می شود و مشخص هم نمی شود دقیقا اصرار کارگردان بر نشان دادن این فضای وهم آلود و منزجرکننده با توجیه متفاوت نمایی چه بوده است.
«متفاوت نمایی» البته از ویژگی های بارز هنرمندان خلاق به حساب می آید که باعث ارتباط مخاطبان با آن میشود اما متفاوت نمایی نیز اصول و آدابی دارد و نشان دادن سر و صورت یک جنازه به تنهایی تفاوت و تازگی برای تماشاگر به حساب نمی آید و عوامل مهم دیگری چون پرداخت و تشخص دادن به کاراکتر ها و روایت داستانی جذاب در ارتباط برقرار کردن و باور پذیری یک اثر هنری موثر خواهد بود.
داستان پر رمز و راز این فیلم همانگونه که اشاره شد بسیار کش دار و طولانی تصویر شده است و این امر باعث شده تعلیق و گره افکنی و گره گشایی های فیلم در زمان و جای مناسب صورت نگیرد و اطلاعات قطره چکانی فیلمنامه نیز یا بسیار با تاخیر و یا بسیار بی ربط با سکانس ها، به مخاطب انتقال یابد و همین مهمترین نکته و آسیب فیلم از نظر تعلیق و معلق نگاه داشتن داستان (مرگ پدر که ناشی از زندگانی پرحرف و حدیث بوده) شده است.
مصطفی سیاری در گفتگویی با اشاره ضمنی به تفاوت و تمایز آثارش با فیلم های بدنه و رایج سینمای ایران، فیلم خود را به دور از فضای صفحه حوادث روزنامه ها و همچنین رقص و آوازهای مرسوم عنوان کرد و در ادامه آن را به مفهوم و مدیوم سینما بسیار نزدیک دانست. این ادعای فیلمساز که به نظر می رسد ادعای بزرگ و متوهمانه ای است به هیچ وجه در طول فیلم و تماشای آن محقق نشده است و نه تنها این فیلم از آثار درخشان و ناب سینمای ایران فاصله زیادی دارد در برقرار کردن ارتباط یک ساعت و اندی با تماشاگر نیز به شدت دچار مشکل است به طوری که بارها در سالن سینما شاهد تکان خوردن ها، بازی با تلفن همراه و صحبتهای کم و بیش زیاد مخاطبان فیلم بودیم که دلیلی بر عدم باور پذیری و ملال آوری فراوان فیلم «همچنانکه می مردیم» است به طوری که آنچه از ادعای فیلمساز و فیلم او مشاهده شد نشان از این دارد که فیلمساز جوان می بایست زمان و وقت بیشتری صرف مطالعه و پژوهش و تماشای فیلم های تاریخ سینما انجام دهد و کار فیلمسازی را بسیار سخت تر از آنچه تصور می شود مشکل فرض کند چرا که با دسترس بودن انواع سریال ها و فیلم های روز دنیا سلیقه مخاطبان بالاتر رفته و فیلم ساختن با این ریتم کند و اشکالات فراوان در متن و اجرا حاصل و نتیجه ای نخواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جنسیتزدگی/ نگاهی به مستند «سونوگرافی»
- سینما کنسرت
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- چگونه با سفارش و ایدئولوژی، یک اثر هنری تغییر مسیر مییابد/ نگاهی به فیلم «ضد»
- سینماکپشن/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسازی به مثابه مهندسی جزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «شادروان»؛ موفق در شوخینویسی، ناکام در قصهپردازی
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- برای پرویز پرستویی و به بهانه «مطرب»/ عاشق بازیگری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند