سینماسینما، محمد تقیزاده:
اولین ساخته اصغر عبداللهی، فیلمنامهنویس و دستیار کارگردان باسابقه سینمای ایران، اثری قابل تامل و عمیق از کشمکشها و چالشهای زن و شوهری است که پیشتر هم در نوشتههای این فیلمنامهنویس کهنهکار بسیار به چشم میخورده است.
تجربه نگارش و دستیاری اصغر عبداللهی سبب شده است که نخستین ساخته او در مقام فیلمساز مانند سایر آثار فیلم اولی خام و کممایه نباشد و داستان پرکنایه و پرتعلیق «یک قناری، یک کلاغ» در کنار کارگردانی هوشمندانه و حرفهای فیلمساز، «یک قناری، یک کلاغ» را به یکی از برترین عاشقانههای تاریخ سینمای ایران بدل کند.
فیلم در ابتدا با سکوت و نماهای طولانی شروع میشود و برای ورود به دنیای پرفرازونشیب کاراکترهایش تا حدی ممکن است تماشاگر را خسته و دچار ملال کند، ولی هرچه پیش میرود، تمهیدات فیلمنامهنویس برای ایجاد تعلیق و گره در داستان و از طرفی نزدیک شدن به درون شخصیتها سبب میشود فیلم مسیر نفسگیر و پرنوسان خود را برای تماشاگر پی بگیرد و توانایی فیلمساز از استفاده از نماها و میزانسنهای مرتبط با فضای داستان و شخصیتها آنقدر از حیث زیباییشناسی و فضاسازی جذاب میشود که مخاطب دیگر گذر زمان را درک نمیکند. فینال متفاوت و تکاندهنده فیلم یکی دیگر از نقاط عطف و برتری فیلمنامه اصغر عبداللهی است که با هنرمندانهترین شکل ممکن داستان را به پایان میرساند و تماشاگر را در بهت و حیرتی عمیق از آنچه تا به اینجا به او و شخصیتهای فیلم گذشته، فرو میبرد.
«یک قناری، یک کلاغ» نمایانگر تضادهای بسیار جهان هستی است که در متن و تصویر بهخوبی به تماشاگر القا میشود. عشق و نفرت، خودخواهی و فداکاری، عاشق و معشوق، زیبایی و زشتی، مادرشوهر و پدرزن، جدایی و پیوند و بهطور کلی زن و مرد ازجمله مفاهیم متضادی است که فیلمساز توانسته با تمرکز دقیق روی فیلمنامه و طراحی مرتبط در میزانسن بهخوبی آنها را در فیلمش به مخاطب القا کند و تجربهای قابل لمس و باور از یک داستان عاشقانه و پرچالش برای او به تصویر بکشد.
نماهای تکنفره و دونفره به همراه فضاهایی که در خانه به تصویر کشیده شده، سبب شده است که علاوه بر دو شخصیت اصلی زن و مرد فیلم، خانه نیز صاحب تشخص و تاثیر باشد و بسیاری از حالوهوا، خاطرات و معانی و مفاهیمی که از فیلم برداشت میشود، با تصویری که از خانه به نمایش درمیآید، کامل و صاحب معنا شود. فیلمبرداری از داخل و خارج خانه هنگام ترک خانم از آن و برگشت او به داخل خانه، به مثابه انتظار و استقبالی که از او میشد، ازجمله مهمترین استفادهها و تشخصهایی است که خانه در فیلم «یک قناری، یک کلاغ» پیدا کرده است. سینمای ایران عمدتا از عدم فیلمنامههای درست و دقیق و عمدتا شتابزده و غیرقابل باور رنج برده است و مشکل بسیاری از فیلمها نبود نوشتهای درست و داستانی قابل باور بدون افراط و تفریط بوده است. از طرفی آنجا که از روی اتفاق و برخلاف عادت کلی فیلمنامهای دقیق و دارای عمق و منطق نوشته و ارائه شده است، کارگردانی نهچندان توانا نتوانسته روح فیلمنامه را به تصویر بکشد و آن را به زبان سینما ارائه کند. «یک قناری، یک کلاغ، شاید یکی از مثالهای نقض چنین جریانی است که با وسواس و تامل نوشته و ساخته شده است. درآمدن آنچه در متن فیلمنامه بوده و به تصویر کشیدن آن به زبان هنر سینما اتفاقی است که عبداللهی با رنج و تلاش بسیار موفق به انجامش شده است. ارتباط معنایی تصاویر و داستان فیلم در کنار استعارات و کنایههای مطرحشده در فیلم سبب شده «یک قناری، یک کلاغ» بتواند به اثری استاندارد از حیث انطباق متن و اجرا و تاثیرگذار و قابل باور از نظر ارتباط با مخاطب به حساب بیاید.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- راوی تلخاندیش و صادق جنوب/ درباره اصغر عبداللهی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- داوران نخستین دوره جایزه ادبی اصغر عبدالهی معرفی شدند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- دیکتهای پرغلط/ نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک»
- کانون فیلمنامه نویسان مراسم مجازی بزرگداشت اصغر عبداللهی را برگزار میکند
- خداحافظ آقای اصیل
- پیام تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به مناسبت درگذشت اصغر عبداللهی
- مراسم تشییع پیکر اصغر عبداللهی برگزار شد
- گفتوگو با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور میکند
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- مهربان بود و جدی؛ بیدریغ در یاددادن/ در یادبود اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





