سینماسینما، محمد تقیزاده:
اولین ساخته اصغر عبداللهی، فیلمنامهنویس و دستیار کارگردان باسابقه سینمای ایران، اثری قابل تامل و عمیق از کشمکشها و چالشهای زن و شوهری است که پیشتر هم در نوشتههای این فیلمنامهنویس کهنهکار بسیار به چشم میخورده است.
تجربه نگارش و دستیاری اصغر عبداللهی سبب شده است که نخستین ساخته او در مقام فیلمساز مانند سایر آثار فیلم اولی خام و کممایه نباشد و داستان پرکنایه و پرتعلیق «یک قناری، یک کلاغ» در کنار کارگردانی هوشمندانه و حرفهای فیلمساز، «یک قناری، یک کلاغ» را به یکی از برترین عاشقانههای تاریخ سینمای ایران بدل کند.
فیلم در ابتدا با سکوت و نماهای طولانی شروع میشود و برای ورود به دنیای پرفرازونشیب کاراکترهایش تا حدی ممکن است تماشاگر را خسته و دچار ملال کند، ولی هرچه پیش میرود، تمهیدات فیلمنامهنویس برای ایجاد تعلیق و گره در داستان و از طرفی نزدیک شدن به درون شخصیتها سبب میشود فیلم مسیر نفسگیر و پرنوسان خود را برای تماشاگر پی بگیرد و توانایی فیلمساز از استفاده از نماها و میزانسنهای مرتبط با فضای داستان و شخصیتها آنقدر از حیث زیباییشناسی و فضاسازی جذاب میشود که مخاطب دیگر گذر زمان را درک نمیکند. فینال متفاوت و تکاندهنده فیلم یکی دیگر از نقاط عطف و برتری فیلمنامه اصغر عبداللهی است که با هنرمندانهترین شکل ممکن داستان را به پایان میرساند و تماشاگر را در بهت و حیرتی عمیق از آنچه تا به اینجا به او و شخصیتهای فیلم گذشته، فرو میبرد.
«یک قناری، یک کلاغ» نمایانگر تضادهای بسیار جهان هستی است که در متن و تصویر بهخوبی به تماشاگر القا میشود. عشق و نفرت، خودخواهی و فداکاری، عاشق و معشوق، زیبایی و زشتی، مادرشوهر و پدرزن، جدایی و پیوند و بهطور کلی زن و مرد ازجمله مفاهیم متضادی است که فیلمساز توانسته با تمرکز دقیق روی فیلمنامه و طراحی مرتبط در میزانسن بهخوبی آنها را در فیلمش به مخاطب القا کند و تجربهای قابل لمس و باور از یک داستان عاشقانه و پرچالش برای او به تصویر بکشد.
نماهای تکنفره و دونفره به همراه فضاهایی که در خانه به تصویر کشیده شده، سبب شده است که علاوه بر دو شخصیت اصلی زن و مرد فیلم، خانه نیز صاحب تشخص و تاثیر باشد و بسیاری از حالوهوا، خاطرات و معانی و مفاهیمی که از فیلم برداشت میشود، با تصویری که از خانه به نمایش درمیآید، کامل و صاحب معنا شود. فیلمبرداری از داخل و خارج خانه هنگام ترک خانم از آن و برگشت او به داخل خانه، به مثابه انتظار و استقبالی که از او میشد، ازجمله مهمترین استفادهها و تشخصهایی است که خانه در فیلم «یک قناری، یک کلاغ» پیدا کرده است. سینمای ایران عمدتا از عدم فیلمنامههای درست و دقیق و عمدتا شتابزده و غیرقابل باور رنج برده است و مشکل بسیاری از فیلمها نبود نوشتهای درست و داستانی قابل باور بدون افراط و تفریط بوده است. از طرفی آنجا که از روی اتفاق و برخلاف عادت کلی فیلمنامهای دقیق و دارای عمق و منطق نوشته و ارائه شده است، کارگردانی نهچندان توانا نتوانسته روح فیلمنامه را به تصویر بکشد و آن را به زبان سینما ارائه کند. «یک قناری، یک کلاغ، شاید یکی از مثالهای نقض چنین جریانی است که با وسواس و تامل نوشته و ساخته شده است. درآمدن آنچه در متن فیلمنامه بوده و به تصویر کشیدن آن به زبان هنر سینما اتفاقی است که عبداللهی با رنج و تلاش بسیار موفق به انجامش شده است. ارتباط معنایی تصاویر و داستان فیلم در کنار استعارات و کنایههای مطرحشده در فیلم سبب شده «یک قناری، یک کلاغ» بتواند به اثری استاندارد از حیث انطباق متن و اجرا و تاثیرگذار و قابل باور از نظر ارتباط با مخاطب به حساب بیاید.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- راوی تلخاندیش و صادق جنوب/ درباره اصغر عبداللهی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- داوران نخستین دوره جایزه ادبی اصغر عبدالهی معرفی شدند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- دیکتهای پرغلط/ نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک»
- کانون فیلمنامه نویسان مراسم مجازی بزرگداشت اصغر عبداللهی را برگزار میکند
- خداحافظ آقای اصیل
- پیام تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به مناسبت درگذشت اصغر عبداللهی
- مراسم تشییع پیکر اصغر عبداللهی برگزار شد
- گفتوگو با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور میکند
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- مهربان بود و جدی؛ بیدریغ در یاددادن/ در یادبود اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری