سینماسینما، پدرام عبهر:
- میگن اگه چوپون نباشه گوسفندا تلف میشن. یا گم میشن، یا گرگ بهشون میزنه، یا از گرسنگی میمیرن چون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپون احتیاج داره، یه چوپونِ دلسوز. چوپون حکمِ پدرِ گوسفندا رو داره. آدم بدونِ پدر هیچی نیست. … اون به ما میگه کی بریم، کجا بریم، چیکار کنیم، کی بشینیم، کی پاشیم، کی بمیریم.
«مغزهای کوچکِ زنگزده» با این جملاتِ شاهین (نوید محمّدزاده) روی تصاویر سوپراسلوموشن تکاندهندهی لشکرکشی خشونتبارِ «شکور» و دار و دستهی اراذل و اوباشش (چوپان و گوسفندهایش) آغاز میشود و از همان ابتدا تکلیف تماشاگر با فیلم روشن میشود و درمییابد با یک فیلم خشن و قدرتمند طرف است. «مغزهای کوچکِ زنگزده» یک فیلمِ اجتماعی/گنگستری پرالتهاب مدرن ایرانیزه شده است؛ به این معنی که اگرچه قطعاً از نمونههای موفّق خارجی تأثیر گرفته، امّا خارجی و عاریتی به نظر نمیآید بلکه به عنوان یک اثر هنری، اصالت دارد و کاملاً متعلّق به سینمای ایران است و با تماشاگر ایرانی ارتباط برقرار میکند.
«مغزهای کوچکِ زنگزده» دربارهی سه برادر است به نامهای شکور و شاهین و شهروز، و پدر و مادر و خواهرشان، شهره. شکور (فرهاد اصلانی) پدرخواندهی خانواده است. چوپانِ گلّهی گوسفندهای بیمغز. گلّهای که تشکیل شده از دو برادرش، و بچّههای یتیمی که شکور در کودکی آنها را میخرد و بزرگ میکند تا سرباز امپراطوری موادّ مخدرش در حاشیهی شهر باشند. امّا قهرمان فیلم، شاهین (نوید محمّدزاده) است. گوسفندی که یاغیگری میکند و از موقعیتش در گلّه ناراضی است. شاهین دلش میخواهد مسئولیتهای مهمتری داشته باشد امّا جنم و جربزهی برادر کوچکترش، شهروز، را ندارد و این امر خشم و حسادتش را برمیانگیزد. شاهین خشونت ذاتی شکور و شهروز را ندارد امّا سعی میکند خود را خشنتر از آنچه که هست نشان دهد تا «آدم» حسابش کنند. در طولِ فیلم شاهد این کشمکش درونی شاهین هستیم؛ بین شاهینی که عربده میکشد و دم از کشتن و سر بریدن میزند و شاهینی که در عمل نمیتواند گوش کسی را ببرد، از مشاهدهی صحنهی خشونتباری که خم به ابروی شکور نمیآورد، زیر پتو پنهان میشود، و دلش برای بچهی یتیمی که به آفتاب نیاز دارد، میسوزد. ما در طول فیلم شاهد تحوّل شخصیتی و طغیان شاهین هستیم. تحوّلی که به ظریفترین و باورپذیرترین شکلِ ممکن ترسیم شده است. تحوّلی که در نهایت شاهین و تماشاگران را با هم به این نتیجهی نهایی فیلم میرساند که در این دنیا، گوسفندان همیشه گوسفند میمانند. یک گوسفندِ بدون چوپان، هرگز چوپانِ بعدی نمیشود، بلکه باید منتظر بماند تا چوپانِ بعدی بیاد و افسارش را در اختیار بگیرد.
«مغزهای کوچک زنگزده» فیلمی است پر از خشونتِ آشکار و پنهان که خشونت و تعصّب را به نقد میکشد. فیلمی که فقر و فلاکت و خشونت را هنرمندانه به تصویر میکشد و از این منظر شاید تا اندازهای یادآور «ابد و یک روز» (فضای خانهی این خانواده و تقابل دو برادر ناخودآگاه ابد و یک روز را به خاطرمان میآورد)، امّا به این تصویر تکراری بسنده نمیکند و چندین قدم فراتر میرود، هم از لحاظ محتوایی و هم از منظر سینمایی.
آخرین ساختهی هومن سیّدی یک بیگپروداکشن فوقالعادهی سینمایی است با شخصیتهایی بهیادماندنی، بازیهایی بینقص و بینظیر از نوید محمّدزاده و فرهاد اصلانی و نوید پورفرج (که در میان ستارگان فیلم میدرخشد) و دیگران، فیلمبرداری چشمنواز پیمان شادمانفر، موسیقی تلفیقی عجیب و غریب بامداد افشار که همخوانی فوقالعادهای با کلیت اثر دارد، طرّاحی صحنه و لباس کمنقص، تدوین عالی، و البتّه فیلمنامهای دقیق و عجیب و کارگردانی حیرتانگیزی از فیلمساز جوان نابغهای که با هر فیلم، شگفتزدهمان میکند و فیلم به فیلم هم بهتر و پختهتر میشود.
«مغزهای کوچک زنگزده» یک فیلم سینمایی تمامعیار است. فیلمی که در کنار «تنگهی ابوقُرَیب»، بهترین فیلمهای جشنوارهی سی و ششم بودند و گویی به جشنوارهی دیگری تعلّق داشتند و به اعتقاد نگارنده، هر دو فیلم، از استاندارهای سینمای ایران فراتر میروند. فیلمهایی که باید آنها را در سینما تماشا کرد و لذّت برد، بدون آنکه بخواهیم متّه به خشخاش بگذاریم و مو را از ماست بکشیم و حتماً نقدی به آنها وارد کنیم. «مغزهای کوچک زنگزده» و «تنگهی ابوقُرَیب» آنقدر فیلمهای خوب و کاملی هستند و آنقدر تماشایشان لذّت بخش است که به قول سعید قطبیزاده، منتقد سینما، اگر ایرادی هم دارند «فدای سرشان»! (جملهای که قطبیزاده آن را در مورد فیلم «عرق سرد» به زبان آورد.)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» به چین میرود
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- «جنگ جهانی سوم» در شبهای سیاه تالین اکران میشود
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم توکیو برای سینمای ایران
- برای کسب شرایط حضور در اسکار؛ «جنگ جهانی سوم» یک هفته در یک سینما اکران میشود
- «جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند