
۱۹۷۲
۳۱ اکتبر (۹ آبان) سالروز درگذشت فدریکو فلینی کارگردان و فیلمنامهنویس ایتالیایی و یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان قرن بیستم است.
به گزارش «سینماسینما»، فدریکو فلینی که متولد ۲۰ ژانویه ۱۹۲۰ در ریمینی، ایتالیا بود، به خاطر سبک غریزی خود که تلفیقی از تصاویر فانتزی و باروک با بیپیرایگی است، شهرت دارد.
تعدادی از فیلمهای او در نظرسنجی نشریههای معتبر مانند کایه دو سینما و سایت اند ساند از منتقدان در میان بهترین فیلمهای تاریخ سینما جای دارند.
فلینی در دوران کاری خود که تقریباً ۵۰ سال ادامه داشت، برای «زندگی شیرین» برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد، ۱۲ بار نامزد اسکار شد و چهار فیلم برنده اسکار فیلم خارجیزبان شامل «جاده»، «شبهای کابیریا»، «هشت و نیم» و «آمارکورد» را کارگردانی کرد. او در ۱۹۹۳ در شصت و پنجمین دوره جوایز اسکار جایزه اسکار افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت کرد.
«روشناییهای واریته»، «شیخ سفید»، «ولگردها»، «جولیتای ارواح»، «ساتیریکون»، «رم»، «کازانووا»، «شهر زنان»، «و کشتی به راهش ادامه میدهد»، «جینجر و فرد»، «مصاحبه» و «آوای ماه» از دیگر فیلمهای اوست. فلینی ۳۱ اکتبر ۱۹۹۳ در ۷۳ سالگی در رم از دنیا رفت.
تابستان امسال نسخه ترمیمشده فیلم «آمارکورد» در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. «آمارکورد» بهنوعی آغازگر مقطع پایانی دوران کاری اوست. قصیده فلینی برای دوران جوانیاش و تصویر طنزآمیز او از شهری کوچک در ایتالیای تحت حکومت فاشیستها در دهه ۱۹۳۰ یکی از شخصیترین فیلمهای او را شکل داد. این فیلم که بازگوکننده خاطرات فلینی از زادگاهش شهر ریمینی در شمال شرقی ایتالیاست، چهل سال پسازآنکه برنده اسکار بهترین فیلم خارجیزبان شد، در لیدو روی پرده رفت.
به تازگی نیز اعلام شد یک شرکت ایتالیایی حقوق ساخت اقتباسی سینمایی از فیلم کلاسیک «زندگی شیرین» را از خانواده فلینی خریداری کرده است و قصد دارد روایتی مدرن از این فیلم ارائه بدهد. فیلم اصلی درباره یک روزنامهنگار با بازی مارچلو ماسترویانی است که با نوشتن مطالب جنجالی و داستان رسواییها امرار معاش میکند. او در تلاشی ناکام برای رسیدن به عشق و خوشبختی چند هفته را در رم میگذراند. «زندگی شیرین» در چهار رشته نیز نامزد اسکار بود و جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را برد.

۱۹۵۵، با همسر بازیگرش جولیتا ماسینا سر صحنه فیلم «جاده»

۱۹۶۱، هنگام انتخاب بازیگران کودک برای فیلمش

۱۹۶۱، با تونینو چروی تهیهکننده و ماریو مونیچلی کارگردان و فیلمنامهنویس

۱۹۶۰، با مارچلو ماسترویانی بازیگر فیلم «زندگی شیرین»

۱۹۶۳، با مارچلو ماسترویانی بازیگر سر صحنه فیلم «هشت و نیم»

۱۹۶۴، با همسر بازیگرش جولیتا ماسینا سر صحنه فیلم «جولیتای ارواح»

۱۹۶۵

۱۹۷۲

۱۹۷۲

۱۹۷۳، با ماگالی نوئل بازیگر سر صحنه فیلم «آمارکورد»

۱۹۷۴

۱۹۷۵، سر صحنه فیلم «کازانووا»

۱۹۷۷، با ژرژ سیمنون نویسنده

۱۹۷۸

۱۹۷۹، با مارچلو ماسترویانی بازیگر سر صحنه فیلم «شهر زنان»

۱۹۸۵، سر صحنه فیلم «جینجر و فرد»

۱۹۸۵، با سرجو لئونه کارگردان سینما

۱۹۸۷، با مارچلو ماسترویانی بازیگر سر صحنه فیلم «مصاحبه»

۱۹۸۹، با روبرتو بنینی بازیگر سر صحنه فیلم «آوای ماه»

۱۹۸۹، سر صحنه فیلم «آوای ماه»

۱۹۹۳، با مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن در مراسم اسکار

۲۰۰۶، سنگ قبر فدریکو فلینی، همسرش جولیتا ماسینا و پسر کوچکشان پییر فدریکو
عکسها: کوربیس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زنانگی و قدرت در نقشهای کلودیا کاردیناله/ ستارهای فراتر از زیبایی
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
- حافظ و فیلم-شعر «جاده»
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- سینماسینما/ ستایش از فلینی در صد سالگیاش در شهر کن
- برگزاری مراسم بزرگداشت فدریکو فلینی در جشنواره ترانسیلوانیا با رعایت فاصله اجتماعی
- فرانکا والری، کمدین ایتالیایی درگذشت
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از مصاحبه مطبوعاتی فدریکو فلینی و اینگمار برگمان
- مستند «فلینی جانها» در صدمین سالگرد تولد فدریکو فلینی ساخته شد
- روایت فرانکو نرو از حضور در فیلم تارانتینو و آرزوی محقق نشده همکاری با فلینی
- درباره فیلم «جاده»، بهمناسبت نودوهفتمین سالگرد تولد فدریکو فلینی/ دگردیسیهای جادهنوردان
- فیلمنامه تازه کشف شده اینگمار برگمان ساخته میشود/ برگمان ۶۴ دقیقه فمینیست بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





