
۱۹۷۲
۳۱ اکتبر (۹ آبان) سالروز درگذشت فدریکو فلینی کارگردان و فیلمنامهنویس ایتالیایی و یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان قرن بیستم است.
به گزارش «سینماسینما»، فدریکو فلینی که متولد ۲۰ ژانویه ۱۹۲۰ در ریمینی، ایتالیا بود، به خاطر سبک غریزی خود که تلفیقی از تصاویر فانتزی و باروک با بیپیرایگی است، شهرت دارد.
تعدادی از فیلمهای او در نظرسنجی نشریههای معتبر مانند کایه دو سینما و سایت اند ساند از منتقدان در میان بهترین فیلمهای تاریخ سینما جای دارند.
فلینی در دوران کاری خود که تقریباً ۵۰ سال ادامه داشت، برای «زندگی شیرین» برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد، ۱۲ بار نامزد اسکار شد و چهار فیلم برنده اسکار فیلم خارجیزبان شامل «جاده»، «شبهای کابیریا»، «هشت و نیم» و «آمارکورد» را کارگردانی کرد. او در ۱۹۹۳ در شصت و پنجمین دوره جوایز اسکار جایزه اسکار افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت کرد.
«روشناییهای واریته»، «شیخ سفید»، «ولگردها»، «جولیتای ارواح»، «ساتیریکون»، «رم»، «کازانووا»، «شهر زنان»، «و کشتی به راهش ادامه میدهد»، «جینجر و فرد»، «مصاحبه» و «آوای ماه» از دیگر فیلمهای اوست. فلینی ۳۱ اکتبر ۱۹۹۳ در ۷۳ سالگی در رم از دنیا رفت.
تابستان امسال نسخه ترمیمشده فیلم «آمارکورد» در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. «آمارکورد» بهنوعی آغازگر مقطع پایانی دوران کاری اوست. قصیده فلینی برای دوران جوانیاش و تصویر طنزآمیز او از شهری کوچک در ایتالیای تحت حکومت فاشیستها در دهه ۱۹۳۰ یکی از شخصیترین فیلمهای او را شکل داد. این فیلم که بازگوکننده خاطرات فلینی از زادگاهش شهر ریمینی در شمال شرقی ایتالیاست، چهل سال پسازآنکه برنده اسکار بهترین فیلم خارجیزبان شد، در لیدو روی پرده رفت.
به تازگی نیز اعلام شد یک شرکت ایتالیایی حقوق ساخت اقتباسی سینمایی از فیلم کلاسیک «زندگی شیرین» را از خانواده فلینی خریداری کرده است و قصد دارد روایتی مدرن از این فیلم ارائه بدهد. فیلم اصلی درباره یک روزنامهنگار با بازی مارچلو ماسترویانی است که با نوشتن مطالب جنجالی و داستان رسواییها امرار معاش میکند. او در تلاشی ناکام برای رسیدن به عشق و خوشبختی چند هفته را در رم میگذراند. «زندگی شیرین» در چهار رشته نیز نامزد اسکار بود و جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را برد.

۱۹۵۵، با همسر بازیگرش جولیتا ماسینا سر صحنه فیلم «جاده»

۱۹۶۱، هنگام انتخاب بازیگران کودک برای فیلمش

۱۹۶۱، با تونینو چروی تهیهکننده و ماریو مونیچلی کارگردان و فیلمنامهنویس

۱۹۶۰، با مارچلو ماسترویانی بازیگر فیلم «زندگی شیرین»

۱۹۶۳، با مارچلو ماسترویانی بازیگر سر صحنه فیلم «هشت و نیم»

۱۹۶۴، با همسر بازیگرش جولیتا ماسینا سر صحنه فیلم «جولیتای ارواح»

۱۹۶۵

۱۹۷۲

۱۹۷۲

۱۹۷۳، با ماگالی نوئل بازیگر سر صحنه فیلم «آمارکورد»

۱۹۷۴

۱۹۷۵، سر صحنه فیلم «کازانووا»

۱۹۷۷، با ژرژ سیمنون نویسنده

۱۹۷۸

۱۹۷۹، با مارچلو ماسترویانی بازیگر سر صحنه فیلم «شهر زنان»

۱۹۸۵، سر صحنه فیلم «جینجر و فرد»

۱۹۸۵، با سرجو لئونه کارگردان سینما

۱۹۸۷، با مارچلو ماسترویانی بازیگر سر صحنه فیلم «مصاحبه»

۱۹۸۹، با روبرتو بنینی بازیگر سر صحنه فیلم «آوای ماه»

۱۹۸۹، سر صحنه فیلم «آوای ماه»

۱۹۹۳، با مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن در مراسم اسکار

۲۰۰۶، سنگ قبر فدریکو فلینی، همسرش جولیتا ماسینا و پسر کوچکشان پییر فدریکو
عکسها: کوربیس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زنانگی و قدرت در نقشهای کلودیا کاردیناله/ ستارهای فراتر از زیبایی
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
- حافظ و فیلم-شعر «جاده»
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- سینماسینما/ ستایش از فلینی در صد سالگیاش در شهر کن
- برگزاری مراسم بزرگداشت فدریکو فلینی در جشنواره ترانسیلوانیا با رعایت فاصله اجتماعی
- فرانکا والری، کمدین ایتالیایی درگذشت
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از مصاحبه مطبوعاتی فدریکو فلینی و اینگمار برگمان
- مستند «فلینی جانها» در صدمین سالگرد تولد فدریکو فلینی ساخته شد
- روایت فرانکو نرو از حضور در فیلم تارانتینو و آرزوی محقق نشده همکاری با فلینی
- درباره فیلم «جاده»، بهمناسبت نودوهفتمین سالگرد تولد فدریکو فلینی/ دگردیسیهای جادهنوردان
- فیلمنامه تازه کشف شده اینگمار برگمان ساخته میشود/ برگمان ۶۴ دقیقه فمینیست بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





