کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» استفاده از شیوه آنلاین در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را روشی مسئولانه برای حفظ سلامت مخاطبان سینمای مستند و عمومیتر کردن این رویداد دانست.
به گزارش سینماسینما، هادی مقدمدوست نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره تاثیر مستقیم آنلاین شدن فعالیتهای مختلف روی زیست اجتماعی انسانها، گفت: این که آدم نتواند از خانه بیرون برود غمانگیز است. بنابراین اگر برای مواجهه با این وضعیت خاص آماده نباشیم، طبعا مردم دچار اینترنتزدگی و ملال خانهنشینی میشوند. اما اگر تسلط و تحمل این دوران را کسب کنیم و با اشراف و آگاهی از آن گذر کنیم طبعا عوارض کمتری دارد. به هر حال و متاسفانه دوران پاندمی کرونا عوارض سخت و ناخوشایند خود را خواهد داشت. چه بهتر که با دقت این عوارض را شناسایی و برای آنها چارهجویی کنیم.
نویسنده فیلمنامه «شعلهور» درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: اینکه در این روزگار کرونایی – هر بخش و حوزهای- توان خود را برای رعایت پروتکلهای بهداشتی صرف کند، کار خوب و حتما مفیدی است. این یعنی آن مجموعه اولویت میفهمد و خودخواه و خودرای نیست. این یعنی آدمهای آن مجموعه رفتاری مترقی دارند و از مفهوم تکلیف و مسئولیت سر در میآورند و نگران دیگران هم هستند.
کارگردان سریال «سرباز» ادامه داد: اگر در هر بخش و حوزه که نزد هر فردی است، این احساس مسئولیت و نگرانی وجود داشته باشد و هر فرد یا دستگاه منتظر شروع رعایت از دیگران و یا در حال مقایسه عملکرد خود با دیگران نباشد، ویروس کرونا شکست خواهد خورد. شکست ویروس کرونا احتیاج به عزم جمعی دارد. نمیشود برای رعایت نکردن بهانه آورد و ویروس را شکست داد.
مقدمدوست درباره استفاده از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره در اجرای جشنوارههایی که بعد از دوران پاندمی کرونا برگزار میشود، بیان کرد: این موضوع در صورتی ممکن است در سالهای بعد به کار بیاید که به این تجربه آنلاین با نگاهی تحلیلگر توجه کنیم و تجربیات برگزاری آنلاین را بر اساس همین هدف (بهرهبردن در سالهای پساکرونا) مطالعه و دقت کنیم و ساختارهای برگزاری آنلاین را برای ترکیب با روش حضوری، کاملا حفظ و نگهداری کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» در پایان گفت: با برگزاری آنلاین امکان حضور افراد در کارگاهها بیشتر میشود. امکان نمایش آنلاین برای استفاده بیشتر عموم از تماشای فیلمها می تواند باقی بماند تا میزان بهرهمندی افراد و حضور طیفهای متنوعتر در یک جشنواره بیشتر شود. به طوریکه افراد دورتر به سالنهای نمایش هم بتوانند از جشنوارهها در شهرهای مختلف استفاده کنند و این روش ترکیبی باعث سراسری شدن و حتی جهانی شدن یک جشنواره شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





