کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» استفاده از شیوه آنلاین در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را روشی مسئولانه برای حفظ سلامت مخاطبان سینمای مستند و عمومیتر کردن این رویداد دانست.
به گزارش سینماسینما، هادی مقدمدوست نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره تاثیر مستقیم آنلاین شدن فعالیتهای مختلف روی زیست اجتماعی انسانها، گفت: این که آدم نتواند از خانه بیرون برود غمانگیز است. بنابراین اگر برای مواجهه با این وضعیت خاص آماده نباشیم، طبعا مردم دچار اینترنتزدگی و ملال خانهنشینی میشوند. اما اگر تسلط و تحمل این دوران را کسب کنیم و با اشراف و آگاهی از آن گذر کنیم طبعا عوارض کمتری دارد. به هر حال و متاسفانه دوران پاندمی کرونا عوارض سخت و ناخوشایند خود را خواهد داشت. چه بهتر که با دقت این عوارض را شناسایی و برای آنها چارهجویی کنیم.
نویسنده فیلمنامه «شعلهور» درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: اینکه در این روزگار کرونایی – هر بخش و حوزهای- توان خود را برای رعایت پروتکلهای بهداشتی صرف کند، کار خوب و حتما مفیدی است. این یعنی آن مجموعه اولویت میفهمد و خودخواه و خودرای نیست. این یعنی آدمهای آن مجموعه رفتاری مترقی دارند و از مفهوم تکلیف و مسئولیت سر در میآورند و نگران دیگران هم هستند.
کارگردان سریال «سرباز» ادامه داد: اگر در هر بخش و حوزه که نزد هر فردی است، این احساس مسئولیت و نگرانی وجود داشته باشد و هر فرد یا دستگاه منتظر شروع رعایت از دیگران و یا در حال مقایسه عملکرد خود با دیگران نباشد، ویروس کرونا شکست خواهد خورد. شکست ویروس کرونا احتیاج به عزم جمعی دارد. نمیشود برای رعایت نکردن بهانه آورد و ویروس را شکست داد.
مقدمدوست درباره استفاده از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره در اجرای جشنوارههایی که بعد از دوران پاندمی کرونا برگزار میشود، بیان کرد: این موضوع در صورتی ممکن است در سالهای بعد به کار بیاید که به این تجربه آنلاین با نگاهی تحلیلگر توجه کنیم و تجربیات برگزاری آنلاین را بر اساس همین هدف (بهرهبردن در سالهای پساکرونا) مطالعه و دقت کنیم و ساختارهای برگزاری آنلاین را برای ترکیب با روش حضوری، کاملا حفظ و نگهداری کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» در پایان گفت: با برگزاری آنلاین امکان حضور افراد در کارگاهها بیشتر میشود. امکان نمایش آنلاین برای استفاده بیشتر عموم از تماشای فیلمها می تواند باقی بماند تا میزان بهرهمندی افراد و حضور طیفهای متنوعتر در یک جشنواره بیشتر شود. به طوریکه افراد دورتر به سالنهای نمایش هم بتوانند از جشنوارهها در شهرهای مختلف استفاده کنند و این روش ترکیبی باعث سراسری شدن و حتی جهانی شدن یک جشنواره شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور