کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» استفاده از شیوه آنلاین در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را روشی مسئولانه برای حفظ سلامت مخاطبان سینمای مستند و عمومیتر کردن این رویداد دانست.
به گزارش سینماسینما، هادی مقدمدوست نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره تاثیر مستقیم آنلاین شدن فعالیتهای مختلف روی زیست اجتماعی انسانها، گفت: این که آدم نتواند از خانه بیرون برود غمانگیز است. بنابراین اگر برای مواجهه با این وضعیت خاص آماده نباشیم، طبعا مردم دچار اینترنتزدگی و ملال خانهنشینی میشوند. اما اگر تسلط و تحمل این دوران را کسب کنیم و با اشراف و آگاهی از آن گذر کنیم طبعا عوارض کمتری دارد. به هر حال و متاسفانه دوران پاندمی کرونا عوارض سخت و ناخوشایند خود را خواهد داشت. چه بهتر که با دقت این عوارض را شناسایی و برای آنها چارهجویی کنیم.
نویسنده فیلمنامه «شعلهور» درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: اینکه در این روزگار کرونایی – هر بخش و حوزهای- توان خود را برای رعایت پروتکلهای بهداشتی صرف کند، کار خوب و حتما مفیدی است. این یعنی آن مجموعه اولویت میفهمد و خودخواه و خودرای نیست. این یعنی آدمهای آن مجموعه رفتاری مترقی دارند و از مفهوم تکلیف و مسئولیت سر در میآورند و نگران دیگران هم هستند.
کارگردان سریال «سرباز» ادامه داد: اگر در هر بخش و حوزه که نزد هر فردی است، این احساس مسئولیت و نگرانی وجود داشته باشد و هر فرد یا دستگاه منتظر شروع رعایت از دیگران و یا در حال مقایسه عملکرد خود با دیگران نباشد، ویروس کرونا شکست خواهد خورد. شکست ویروس کرونا احتیاج به عزم جمعی دارد. نمیشود برای رعایت نکردن بهانه آورد و ویروس را شکست داد.
مقدمدوست درباره استفاده از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره در اجرای جشنوارههایی که بعد از دوران پاندمی کرونا برگزار میشود، بیان کرد: این موضوع در صورتی ممکن است در سالهای بعد به کار بیاید که به این تجربه آنلاین با نگاهی تحلیلگر توجه کنیم و تجربیات برگزاری آنلاین را بر اساس همین هدف (بهرهبردن در سالهای پساکرونا) مطالعه و دقت کنیم و ساختارهای برگزاری آنلاین را برای ترکیب با روش حضوری، کاملا حفظ و نگهداری کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» در پایان گفت: با برگزاری آنلاین امکان حضور افراد در کارگاهها بیشتر میشود. امکان نمایش آنلاین برای استفاده بیشتر عموم از تماشای فیلمها می تواند باقی بماند تا میزان بهرهمندی افراد و حضور طیفهای متنوعتر در یک جشنواره بیشتر شود. به طوریکه افراد دورتر به سالنهای نمایش هم بتوانند از جشنوارهها در شهرهای مختلف استفاده کنند و این روش ترکیبی باعث سراسری شدن و حتی جهانی شدن یک جشنواره شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش