سینماسینما، ندا قوسی
نوشتن یا فیلم ساختن برای کودکان، برخلاف آنچه به نظر میرسد، کاری بس خطیر و پراهمیت است، اما اصولا توجه چندانی بدان نمیشود و سرسری و گاه نابلدانه بدان پرداخته میشود و از کنارش گذر میگردد. از این روی کمتر پیش میآید از این نمونهها شاهکار باقی بماند.
آنتوان دوسنت اگزوپری، شاهکارِ «شازده کوچولو» را که در مورد کودکان است، موکدا برای بزرگسالان نوشته و در آن اشاره کرده که کتاب را برای کودکی «آدم بزرگها!» نگاشته است، کتابی که بارها و بارها خواندنش لطف دارد و حرفهای تازه برای فهمیدن. یا زندهیاد عباس کیارستمی، بزرگترین مولف سینمای ایران که اساسا برای کودکان و نوجوانان فیلم میساخت، چنان آثار ارزنده و ماندگاری در این زمینه به جای گذاشته که سالها و سالها هم بگذرد، میتواند نماد و شمایل پرداختن بدین مقوله بهسزا باشد. نگاه این کارگردانِ فقید کاملا جهانشمول و فرامرزی است، انسانهای او حرفهایی انسانی را با زبانی بیادا، در فضایی ساده و بیغلوغش تصویر میکنند، به گونهای که انگار صدها سال بعد هم، در هر کجای دنیا، حرفهای لطیف و نغز آثارش، حرف دل است و لاجرم دلنشین و مطلوب. اما همه همیشه توان و قدرت ساخت چنان دنیاهای همهجانبهای را ندارند و متاسفانه برای کودکان و نوجوانان نسنجیده و بیتامل میسازند و میپردازند.
فیلم سینمایی «ب۱۲» اثری سینمایی است که میخواهد روابط انسانی را با تلاشی نوجوانانه موشکافی کند، ولی نهچندان عمیق و اندیشهبرانگیز از آب درآمده. فیلم بسیار سطحی به تصویر کردن دنیای دو نوجوان روستایی میپردازد که هدفی قشنگ و مهم دارند. خریدن آمپول برای مادربزرگِ یکی از این دو موضوع اصلی این اثر سینمایی است که کارگردان آن با کمترین میزان وسواس و دقت آن را ساخته و پرداخته. فیلم در مورد فداکاری و ایثار دو دوست است که به هر شکل و قیمتی مسیری را آغاز میکنند که در آن قصد رسیدن به هدفی مشفقانه دارند؛ هدفی که پیشاپیش وسیله را توجیه میکند! مخاطب گمان میبرد قرار است جهانی ناب را ببیند که کودکانگی نماد انسانیت است، اما متاسفانه با وجود شروع خوب و نسبتا متناسب، رفتهرفته فیلم در ورطه پیشپاافتادگی و کممایگی میافتد و ساختگی بودن و ادا درآوردن آن را تبدیل به اثری کاملا خامدستانه میکند. بازی بچهها که اصلا چنگی به دل نمیزند و این امر بیش از آنکه نشان از عدم توانایی این دو نابازیگر باشد، علامت بیتوجهی کارگردان است. بازیهای بازیگران معروف همچون اصغر همت، محبوبه بیات یا صدرالدین حجازی نیز به داد فیلم که نمیرسد هیچ، بلکه از خودشان هم بعید است که عملکردی چنین نابلدانه را در کارنامهشان ثبت کنند. خلاصه اینکه «ب۱۲» نهتنها هیچ جذابیت بصری برای تماشاگر ایجاد نمیکند، بلکه نگاه سرسریاش به تمام امور مطرحشده، آن را از داشتن محتوای قابل تامل و توجه نیز دور میسازد. تنها مسئله و موضوعی که بهوضوح برای سازنده نیز مطرح بوده و موضوعیت اساسی داشته، روابط بین آدمهاست، و اساسا روابط بین کودکان و اولیایشان، روابط درستنشده و قاصری که باعث اتفاقات پیدرپی و ناگوار میگردد. عدم برقراری این ارتباطات بین نسلها در این فیلم توجه را جلب میکند، ولی سایر امور، خصوصا سیر منطقی داستان از آغار تا پایان، آنقدر کمبنیه و نارسا به نظر میرسد که فیلم سینمایی را تبدیل به کاری بهشدت کمرمق و ناتوان کرده است.
در مجموع وضعیت خود فیلم نیز مانند داستانش است، انگار قرار است هدف، که ساختن برای کودکان و نوجوانان است، و به واقع هدفی بهجا و ضروری است، وسیله را توجیه کند و اینچنین است که شاهد فیلمی میشویم که قهرمانانش دو کودک هستند که قصد و نیتی قشنگ دارند، ولی داستانی سست و بیحال، ماجرای آنها را برای ما تعریف و تصویر میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
- «درخت خاموش» در گروه هنر و تجربه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
- معرفی هیات داوران دو بخش جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





