هفتادویکمین دوره معتبرترین جشنواره سینمایی جهان با اهدای جوایز بخش رقابت اصلی به پایان راه رسیده است.
به گزارش سینماسینما، در این جشنواره ایران با فیلمهایی از جعفر پناهی و اصغر فرهادی حضور پررنگی داشت. این دو کارگردان ایرانی برای رسیدن به نخل طلای کن رقابت میکردند.
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن با معرفی برنده نخل طلایی فیلم کوتاه شروع شد. این جایزه به فیلم «همه این مخلوقات» ساخته چارلز ویلیامز اهدا شد.
کیت بلانشت بازیگر برنده اسکار ریاست هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم کن را برعهده داشت. آندره زویاگینتسف، کریستن استوارت و دنیس ویلنو برخی از اعضای شناخته شده هیات داوران کن بودند.
در این دوره جایزه دوربین طلایی به فیلم «دختر» ساخته لوکاس هونت رسید. «دختر» در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن حضور داشت. در بخش نوعی نگاه جایزه بهترین فیلم به «مرز» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی تبار رسید.
دوربین طلایی به فیلمسازی اهدا میشود که با نخستین اثر بلند سینمایی خود در یکی از بخشهای جشنواره کن حضور دارد. جعفر پناهی که امسال با فیلم «سه رخ» در بخش رقابت اصلی حضور دارد، سال ۱۹۹۵ با فیلم «بادکنک سفید» دوربین طلایی جشنواره کن را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «آیکا» به سمال اسلیامووا اهدا شد. «آیکا» درامی قزاقستانی به کارگردانی سرگئی دوورتسووی است.
فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی جایزه بهترین فیلمنامه را به صورت مشترک با فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته آلیس رورواچر دریافت کرد.
پاوو پاولیکفسکی کارگردان سرشناس لهستانی برای فیلم «جنگ سرد» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. او یک بار با فیلم «ایدا» اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد.
در شب پایانی جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «داگمن» به مارچلو دانته اهدا شد.
ژان لوک گدار کارگردان سرشناس فرانسوی در جشنواره کن دست خالی نماند از هیات داوران برای فیلم «کتاب مصور» نخل طلایی ویژه گرفت.
هیات داوران در این دوره از جشنواره فیلم «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی را شایسته دریافت جایزه هیات داوران دانست و جایزه بزرگ «گرند پری» به فیلم تحسین شده اسپایک لی با عنوان «بلکلنزمن» یا «نژادپرست سیاهپوست» اهدا شد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- مسافران ایرانی جشنواره ونیز چه کسانی هستند؟
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- نامزدی «کارت پرواز» در پنج رشته یک جشنواره آمریکایی
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- بازگشت داریوش مهرجویی پس از شش سال به سینما/ «لامینور» ادامهای بر «سنتوری»؟
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- نمایش مستند «نسیان» در بازار فیلم کن
- «تگزاس ۲» در صدر/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- تذکر کتبی برای گالری آریانا، برگزارکننده نمایشگاه «آن دیگری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





