سینماسینما، آزاده کفاشی
دو برادر با یکدیگر از مرگ و زندگی سخن می گویند. جهانبخش و جهانگیر کرامت در معراج شهدا با دو نگاه متفاوت با هم همراه شده اند. جهانبخش می خواهد از مرگ گذر کند و به زندگی برسد و نگاهش به زندگی همین است. فکر می کند مرگ راه را بر زندگی سد می کند. صورت مسئله مرگ و زندگی برای جهانبخش کرامت بسیار ساده است. فکر می کند برای آدمی که رفته است، فرقی نمی کند بر سنگ مزارش چه بنویسند و برای آن که مانده است، سنگی و مزاری و یادی کفایت می کند. جهانبخش فکر می کند وقتی مرگ و زندگی را از هم جدا کرد، همه آدم ها به آرامش می رسند. بحث دو برادر به جایی نمی رسد و باید اتفاقی بیفتد تا برادر کوچک تر بفهمد جهانگیر از چه حرف می زند. ماجرا درست از جایی شروع می شود که خانواده یزدی به دنبال پیکر فرزندنشان می آیند. انگار اشتباهی روی داده که به این راحتی ها حلوفصل نمی شود. شک و تردید از همینجا به جان جهانبخش می افتد. واقعا برای اینکه دیگران به آرامش برسند، هر کاری مجاز است؟ جهانبخش پیش از همه به پشتتنگه می رود تا بداند مسئله به همین سادگی ها هم نیست.
شاید در کنار همه قصه هایی که در «سرو زیر آب» می شنویم و با هم وجه مشترکی دارند، از قصه خانواده لر تا قصه خانواده یزدی، قصه همه آن ها که به معراج می آیند و حتی قصه همسر جهانگیر که از حج برنگشته، قصه کلیدی همین قصه دو برادر جهانبخش و جهانگیر باشد و شاید همین قصه مرگ و زندگی. جهانبخش راه درازی را طی می کند از معراج شهدا تا پشتتنگه و از پشتتنگه تا یزد تا بداند آدم ها به این راحتی ها به آرامش نمی رسند. ضربه نهایی وقتی به جهانبخش وارد می شود که خبر شهادت برادرش در حمره را می شنود. درنهایت جهانگیر است که برای پیدا کردن پیکر یکی از شهدا به حمره می رود و هیچوقت برنمی گردد. چون او که خود هم گمشده ای دارد، می داند برای حل کردن مشکلی که بین دو خانواده پیش آمده، چاره ای جز خطر کردن نیست.
شاید اینجاست که جهانبخش می فهمد نمی تواند مرزی بین مرگ و زندگی بکشد یا مرز بین دنیای آن ها که رفته اند و آن ها که مانده اند را جدا کند. آن ها که مانده اند، با یاد آن ها که رفته اند، زنده می مانند و زندگی می کنند و برای پاس داشتن یاد آن ها که دوستشان داشته اند و رفته اند، نشانه ای می جویند. این را جهانگیر خوب می فهمید که همسرش به حج رفته بود و هرگز برنگشته بود و سنگ کوچکی را به نشانه یادگاری از او عزیز می داشت. تمام ماجراهای «سرو زیر آب» باید اتفاق می افتاد تا جهانبخش بتواند از حق خودش بگذرد و نشانه ای را برای گرامی داشتن یاد سیاوش آبادیانی به خانواده یزدی بدهد. اینکه خودش هم جای همه خانواده هایی قرار بگیرد که گمشده ای دارند، کسی را که دوست می دارد از دست دهد، ولی حتی سنگ مزاری با نام او نداشته باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ضرورت تمسک به فرهنگ دفاع مقدس در سینما!
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- برشهای کوتاه/ سکانسی از فیلم «ملکه»
- تازهترین خبرها از سریال “پس از آزادی” محمدعلی باشه آهنگر
- فیض گمنامی/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- در جستوجوی آرامش/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- از چیزهایی که دوست نداری هم باید عکس بگیری / نگاهی به فیلم «تنگه ابو قریب»
- در غیاب تصاویر آشنا/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- حال و هوای دفاع مقدسی «خندوانه» در سالروز فتح خرمشهر
- گزارش تصویری از عباس کیارستمی در مناطق جنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





