کارگردان مستند «انحصار ورثه» که ساعاتی دیگر در برج میلاد به نمایش درمیآید،گفت: در اینجا حرف نو زدن یک جور تابو شکنی است،در حالیکه هیچ کس نمیپرسد که ۲۲ سال از شهادت آوینی گذشته است و مدعیان شهید آوینی باید پاسخگو باشند که چرا تصویر که از آوینی بازتاب دادهاند با این تصویر فرق میکند؟!
به گزارش سینماسینما، محمد علی شعبانی در پاسخ به اینکه آیا از ابتدا قصد داشته است که مستند «انحصار ورثه» را با دیدگاهی متفاوت از آنچه دربارهی شهید آوینی تاکنون مطرح شده است،بسازد؟ گفت: نه لزوما! من وقتی میخواهم فیلمی را بسازم تمام تلاشم را انجام میدهم که فیلم مستقلی باشد پس به شکل طبیعی مجبور میشوم به عنوان فیلمساز به قولی از اول چرخ را اختراع بکنم.
او ادامه داد: از ابتدا قصد نداشتم که شخصیت متفاوتی از آنچه دربارهی شهید آوینی میبینیم را ارایه کنم بلکه سعی کردم، یافتهای را که خودم بدان رسیدم را با مخاطبان به اشتراک بگذارم بنابراین بقیه چیزها از جمله برخی بازتابها به این مستند،فرامتنی است و مساله من فیلمساز نبوده و نیست.
شعبانی گفت: یک اشتباه و غلط مصطلحی که این روزها شاهد بودم، این است که چرا شهید آوینی مستند من، شبیه بقیه نیست؟! در حالیکه هیچ کس نمیپرسد که چرا آوینی شما با مستند «انحصار ورثه» فرق داشت.
این مستندساز معتقد است:در اینجا حرف نو زدن یک جور تابو شکنی است، در حالیکه هیچ کس نمیپرسد که ۲۲ سال از شهادت آوینی گذشته است و مدعیان شهید آوینی باید پاسخگو باشند که چرا تصویر که از آوینی بازتاب دادهاند با این تصویر فرق میکند؟! البته من در مستند «انحصار ورثه» تمام تلاشم را انجام دادم که روایت هر دو بخش را داشته باشم.
او در پاسخ به چگونگی دسترسی به آرشیوی که در مستند «انحصار ورثه» به آن پرداخت شده است، گفت: به هرحال دوستی پدرم با شهید آوینی و در کنار آن کمکهای خانواده این شهید در ارایه برخی تصاویر و گردآوری منابع که از سال ۸۲ آنها را جمع آوری کردم در شکلگیری این مستند نقش داشته است.
این کارگردان خاطرنشان کرد: این تایم طولانی تحقیق برای این مستند باعث شد که آنقدر مجموعه و آرشیو داشته باشم که فقط از ۱۰ درصد از آنها در کارم بهره ببرم چون نمیخواستم حتما همه چیز را بگویم. تاکیدم این بود که وقتی همه چیز را داریم،قرار نیست از همه آنها استفاده کنیم و در نهایت یکی از مصائب بزرگم این بود که خودم تدوینگر کار بودم و با وجود این همه آرشیوی که داشتم، کار را در انتخاب برایم سخت میکرد.
شعبانی در پاسخ به اینکه ارزیابیاش از جشنوارهی فیلم فجر پیشرو و وضعیت نمایش مستندها چیست؟گفت:چند وقتی است که از نقد میترسم چون احساس میکنم،هر چه نقد میکنیم برعکس آن عمل میشود.
او در عین حال تاکید کرد: هم اینکه جشنوارهی فیلم فجر به مستند توجه کرده است،خیلی خوب است به هرحال جشنوارهی فیلم فجر،جشنوارهی سینمای بلند و اکران است.
او در عین حال گفت: به هرحال خوب میدانیم در سالهای اخیر با همه احترامی که برای سینمای بدنه قائل هستم باید تاکید کنم که سینمای مستند از لحاظ مخاطب پیش رو بوده است.
کارگردان مستند «انحصار ورثه» معتقد است: اما آنچه به نظرم در این میان اهمیت دارد و مسوولان جشنوارهی فیلم فجر باید بدان توجه کنند،این است که تبلیغات سینمای مستند در جشنوارهی فجر به اندازه نمایش دانشگاهی یک فیلم هم نیست،در حالی که باید بیشتر باشد و بیشتر تمرکز آنها باید بر این باشد که مستند را مردم ببینند.
او ادامه داد: درست است که ما به عنوان فیلمساز برخلاف دیگر جشنوارههای دنیا،فیلممان را به رایگان در اختیارشان گذاشتیم و مشکلی هم در این زمینه نداریم که در سطح کشور و در سانسهای مختلفی آن را نمایش بدهند اما ای کاش در زمینه تبلیغات بیش از این تلاش کنند و به قولی یک مقدار از زینت المجالس بودن مستند را دربیاورند.
شعبانی در پایان گفت: هیچ وقت در زندگی سینماییام، دنبال سر و صدا راه انداختن نبودم اما فیلمهایم از جمله «انحصار ورثه» ناخواسته دچار شرایطی شدند که کاملا فرامتنی است و به فضای فرهنگی برمیگردد. وقتی حرف نو و جدیدی مطرح میشود،اینگونه اتفاقات در این جامعه بوجود میآید بنابراین همه را دعوت میکنم که به تماشای این فیلم بیایند.
او در پایان اظهار امیدواری کرد: فضای فرهنگی بگونهای پیش برود که ما از فضای تک قطبی خارج شویم و به سمت تضارب آرا برویم.
مستند «انحصار ورثه» به تهیهکنندگی محمدعلی شعبانی و حسین افشار ساخته شده است که جایزهی ویژه شهید آوینی جشنوارهی حقیقت را گرفت، این مستند دربارهی مرتضی آوینی است و دستاندرکاران آن این مستند دربارهی آن نوشتهاند:«مرتضی آوینی که بود و چگونه تبدیل به بزرگترین برند فرهنگی انقلاب اسلامی شد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامگذاری ۲ سالن سینما به نام شهید آوینی و زندهیاد ملاقلیپور
- سینمایی که هیچ وقت تعطیل نشد /روایت علیرضا تابش از کتاب «روایت جنگ در دل جنگ»
- انتشار یک کتاب با نگاهی به مستندهای شهید آوینی از دید یک نویسنده فرانسوی
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- حاتمی کیا :بله من حکومتی ترین فیلمساز این مملکتم
- یک مستند: «انحصارورثه» ی آوینی چالش موجود پیرامون قدرت در ایران
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی