رئیس سازمان سینمایی در کانال تلگرام شخصی خود به اظهارات پرویز پرستویی در خصوص جشنواره سی و چهارم فیلم فجر واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، چندی پیش پرویز پرستویی در گفت و گویی انتقادات فراوانی به سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر وارد کرده که یکی از این انتقادات به برگزاری این جشنواره در برج میلاد و عبور هنرمندان از فرش قرمز بود.
پرستویی این ظواهر را غیر ایرانی خواند و تاکید کرد به هیچ وجه پایش را روی فرش قرمز جشنواره فجر نمی گذارد.
حالا حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی که در کانال تلگرام شخصی اش منتشر کرده، بدون آوردن نامی از پرستویی، پاسخ او را اینگونه داده است:
«زیبایی، سادگی و ایرانی بودن میتواند با هم باشد. و جشنواره فجر میتواند زیبا، باشکوه و در اوج سادگی باشد. سینماگرانی که سینما و جشنواره فجر را دوست دارند حق دارند که جشنوارهای متفاوت با جشنواره کن و ونیز از ما بخواهند. سینما هنری باشکوه است و شکوه و جلال، بخش جدایی ناپذیر برزگترین رویداد فرهنگی کشورمان یعنی جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فجر نوروز سینما و جشن برداشت کاشتههای یک سال سینمای ایران است. جشن پایان یک سال سینمایی و آغاز سال نوی هنرهفتم. مانند همه جشنهای دیگر ملی جا دارد برای جشنواره فجرهمه آیین یک جشن بزرگ را را بجا آوریم. البته شکوه و سادگی میتواند با هم باشد. مانند بسیاری از آیینهایمان که چنین است.
فرش یعنی خلاصه هنر ایران. قدیمیترین فرش جهان ایرانی است. و کلمه کارپت، تاپی و مانند آن ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. به تقلید از تمدن ایرانی ۴۵۸ سال پیش از میلاد، یونانیان برای نخستین بار در غرب از این سنت ایرانی پیروی کردند و برای پیشواز از یکی از قهرمانانشان در کاخ، فرش قرمز گستردند. در لغتنامهها و فرهنگنامههای اروپایی، قرمزی فرش به عنوان نشانه زندگی، سلامت، شکوه و ابدیت آمده است. در این متون فرش قرمز به عنوان نشانهای از نور و شکوه الهی ریشه در فرهنگ شرق و ایرانی دارد.
فرش قرمز برگرفته از فرهنگ ایرانی و روم شرقی به کلیساهای غرب نفوذ کرد و به عنوان نماد شکوه و عظمت الهی نخست در مراسم و جشنهای دینی و سپس در آیینهای بزرگ مورد بهرهبرداری قرار گرفت. خلاصه آنکه بدانیم که فرش ایرانی است و قرمزی آن هم ریشه در سنتهای ما دارد. اینکه غربیها از ما این سنت نیکو را به عارییت گرفتهاند باید خوشحال باشیم. و مدیران جشنواره فیلم فجر با افتخار فرش قرمز ایرانی را زیر پای سفیران شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی بگسترانند و هنرمندان عزیزمان با سربلندی از سنت دیرین ایرانی پیروی کنند. چه کسی شایستهتر از سینماگر ایرانی برای راه رفتن بر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چه بودیم و چه شد!
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





