کیهان نوشت: یک روزنامه سینمایی که علاقه خاصی به فعالان روشنفکرنما دارد، در شماره دیروز خود به تبلیغ جاسوس انگلیس پرداخت.
بانی فیلم که در یادداشتی به مناسبت چندسالگی خود به مخالفان فحاشی کرده بود، به بهانه نوشته شدن کتابی درباره ابراهیم گلستان در فرانسه، از این جاسوس انگلیس تعریف و تمجید کرد.
تنها نگاهی کوتاه به قسمتی از سوابق تاریخی گلستان نشان میدهد پس از اینکه کارتلها و تراستهای انگلیسی موفق به ایجاد کنسرسیوم نفت شدند، ابراهیم گلستان و برادرش- شاهرخ- مأموریت یافتند تا با استفاده از مطبوعات و ابزار سینما، فعالیت استعمارگرایانه کنسرسیوم در زمینه استخراج و عرضه نفت ایران را به عنوان دستاوردهای ملی به آگاهی عموم برسانند. دیری نگذشت که با حمایت کنسرسیوم، گلستان توانست سازمان فیلم گلستان را تأسیس کند.در ادامه هم وی اقدام به همکاری با شبکههای «بیبیسی» انگلیس، «انبیسی» و «آیتیدی» آمریکا و شبکههای «کامنولث نیوز» وابسته به اتحادیه کشورهای کامنولث نمود.
باید گفت گلستان هیچگاه نتوانست در عرصه فیلمسازی استعداد شایان توجهی از خود نشان دهد و هیچ یک از فیلمهایش نیز با کوچکترین استقبال مردمی روبهرو نشد. او در فیلم «اسرار گنج دره جنی» که در سال ۱۳۵۳ کارگردانی نمود، عناد خود با اخلاقیات و دین اسلام را به شکلی مستهجن به نمایش گذاشت. با این حال او چنان از حمایت رژیم شاه بهره میبرد که سازمان اوقاف وقت، چند قطعه از اراضی موقوفه حاج مخبرالسلطنه هدایت واقع در دروس را به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار وی گذاشت.
گلستان، با بهائیان روابط صمیمانهای داشت. این روابط تا آنجا بود که بهاییهای ثروتمند بیچشمداشت به او کمک میکردند. مثلاً آن گونه که شماره ۱۱۳ ماهنامه گزارش فیلم نوشته است؛ یک کارخانهدار بهایی کارگرانش را برای ساخت فیلم «اسرار گنج دره جنی» در اختیار گلستان گذاشت.
تنها نگاهی کوتاه به قسمتی از سوابق تاریخی گلستان نشان میدهد پس از اینکه کارتلها و تراستهای انگلیسی موفق به ایجاد کنسرسیوم نفت شدند، ابراهیم گلستان و برادرش- شاهرخ- مأموریت یافتند تا با استفاده از مطبوعات و ابزار سینما، فعالیت استعمارگرایانه کنسرسیوم در زمینه استخراج و عرضه نفت ایران را به عنوان دستاوردهای ملی به آگاهی عموم برسانند. دیری نگذشت که با حمایت کنسرسیوم، گلستان توانست سازمان فیلم گلستان را تأسیس کند.در ادامه هم وی اقدام به همکاری با شبکههای «بیبیسی» انگلیس، «انبیسی» و «آیتیدی» آمریکا و شبکههای «کامنولث نیوز» وابسته به اتحادیه کشورهای کامنولث نمود.
باید گفت گلستان هیچگاه نتوانست در عرصه فیلمسازی استعداد شایان توجهی از خود نشان دهد و هیچ یک از فیلمهایش نیز با کوچکترین استقبال مردمی روبهرو نشد. او در فیلم «اسرار گنج دره جنی» که در سال ۱۳۵۳ کارگردانی نمود، عناد خود با اخلاقیات و دین اسلام را به شکلی مستهجن به نمایش گذاشت. با این حال او چنان از حمایت رژیم شاه بهره میبرد که سازمان اوقاف وقت، چند قطعه از اراضی موقوفه حاج مخبرالسلطنه هدایت واقع در دروس را به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار وی گذاشت.
گلستان، با بهائیان روابط صمیمانهای داشت. این روابط تا آنجا بود که بهاییهای ثروتمند بیچشمداشت به او کمک میکردند. مثلاً آن گونه که شماره ۱۱۳ ماهنامه گزارش فیلم نوشته است؛ یک کارخانهدار بهایی کارگرانش را برای ساخت فیلم «اسرار گنج دره جنی» در اختیار گلستان گذاشت.
برچسبها: ابراهیم گلستان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- اختتامیه جایزه «ارغوان» به یاد ابراهیم گلستان
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- ابراهیم گلستان؛ هنرمندی که خود یک اثر هنری بود
- پیام کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان
- ابراهیم گلستان درگذشت
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- سینماسینما/ جشن تولد سینهفیلها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»
- مروری بر کارنامه چهار فیلمساز مطرح سینمای ایران در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ چگونه دوربین به خانقاه دراویش راه یافت
- نمایش «مستندهای کمیاب» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
- برشهای کوتاه/ مستند «گنجینههای گوهر»
- اختصاصی سینماسینما/ سخنان ابراهیم گلستان در مراسم نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما شهریور ۹۷
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





