روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: نویسنده و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون تاکید کرد تاریخ مصرف عناصر فیلمفارسی گذشته است.
جمال شورجه گفت: باید بگویم متاسفم که برخی از هنرمندان سینمای ایران در پی بازگرداندن یکی از مهرههای درباری سینمای فاسد پیش از انقلاب هستند.
این مهره، سالها در خدمت دربار طاغوت بود، در فیلمهای مبتذل ایفای نقش میکرد و سالها در خارج از کشور، در آثاری علیه نظام دینی ظاهر شد. سؤال این است چرا چنین شخصی باید به داخل کشور دعوت شود؟ جدا از این، آیا چنین فردی نباید پاسخگوی کارنامه خود به ملت ایران باشد؟
سازنده فیلم حماسه مجنون همچنین گفت: تردیدی نیست که تاریخ مصرف عناصر فیلمفارسی گذشته است. اصرار به بازگشت چنین افرادی که از بانیان سینمای فاسد و طاغوتی بودند در واقع اهانت به سینماگران و بازیگران بعد از انقلاب و نیز کلیت سینمای ایران است. این گونه افراد چون در خارج از کشور دیده نمیشوند، مجبورند بگویند دلمان برای ایران تنگ شده و فضا را برای برگشتن مهیا کنند!
کارگردان سریال حضرت موسی (ع) درباره افرادی که اصرار به بازگرداندن مهرههای فیلمفارسی دارند، گفت: این افراد کسانی هستند که جو زده شدهاند و بیشتر از آنکه در پی منافع دیگران باشند در پی مطرح کردن خود و دیده شدن از سوی دیگران هستند.
شورجه با ابراز تاسف از وجود لجامگسیختگی در سینمای ایران گفت: در حال حاضر در کنار فیلمهای شبهروشنفکری و جشنوارهای، فیلمفارسی احیا شده است و باید متاسف بود که بخشی از سلیقهها تنزل پیدا کرده و از این نوع سینما استقبال هم میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- شب «جمال شورجه» در موزه سینمای ایران برگزار میشود
- چرا کیارستمی جایزهی کوروساوا را به بهروز وثوقی اهدا کرد؟/ مرور یک خاطره از دو سینماگر
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- بازتاب یک یادداشت/ توضیح مدیر کل ارشاد درباره صحبتهای وزیر ارشاد
- دورانِ دانایان!
- وزیر ارشاد به عیادت جمال شورجه رفت
- واکنش بهروز وثوقی به انتشار اخباری درباره بازگشتش به ایران
- رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور: مانعی برای آمدن بهروز وثوقی به ایران نیست/ بستر برای بازگشت هنرمندان مهیا شده
- قسمت دوم همسفر پس از ۴۵ سال با حضور بازیگران اصلی ساخته می شود
- برشهای کوتاه/ تصاویری از نقشآفرینی بهروز وثوقی در فیلم طوقی
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی






همین مانده بود که فیلمساز ضعیفی مانند جمال شورجه هم دراین باره اظهار فضل کند .آقای عزیز تاثیری که بهروز وثوقی برهنرمندان ومردم هنردوست ایران گذاشت به مراتب چندین برابربیشتر از کل اثر بخشی است که شما و فیلمسازان متکی به بودجه دولت دراین کشور داشته اید . تهمت زدن بدون آنکه شخص امکان پاسخگویی داشته باشد از انسانیت وجوانمردی بدور است. مگر رهبر فقید انقلاب نگفتند که ملاک حال فعلی افراد است.