
تعدادی از هنرمندان ایرانی مهمانی افطاری حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را که قرار است چهارشنبه شب ۹ خرداد برگزار شود، در اعتراض به وضعیت موجود ایران تحریم کردهاند.
به گزارش سینماسینما ،محمود دولتآبادی، نویسنده ایرانی که سال گذشته در مراسم افطاری روحانی شرکت کرده بود، در گفتوگو با بخش فارسی رادیو بینالمللی فرانسه، میگوید کسانی که در این مراسم سخنرانی می کنند، سخنانی نزدیک به “تملق” میگویند.
این نویسنده درباره خواستههای اهل فرهنگ از رئیس جمهوری ایران نیز میگوید که مطالبه او در حوزه ادبیات “خیلی روشن” است، اینکه “سانسور مانع رشد فرهنگی است، سانسور مانع رشد زبان است، سانسور مانع فهم است و باعث می شود اهل کتاب از ادبیاتی که زنده است دور بیفتند.”
دولتآبادی تأکید میکند که “حرف ما اصالتا درباره آزادی قلم است و اینکه تدبیری باید اندیشیده شود کتابها ده سال پانزده سال در یک اداره باقی نمانند.”
این نویسنده با بیان اینکه به حسن روحانی رأی داده، اضافه میکند: “حق دارم از او بخواهم که به حقوق نویسندگی احترام بگذارد” و دستگاههای حکومتی گمان نکنند که نویسنده، “دشمن” است.
او همچنین درباره انتقادهای هنرمندان که پس از درگذشت ناصر ملک مطیعی مطرح شده، معتقد است که برخی از اهالی سینما، خودشان بیشتر از دولتها در منزوی شدن همکاران خود مقصر هستند.
دولتآبادی با اشاره به تفاوت وضعیت ادبیات و سینما در ایران اضافه میکند: “حکومتها در ایران ادبیات را دوست خود نمیدانند و حساسیت نسبت به کتاب جور دیگری است.”
این نویسنده با این حال تأکید میکند که کتاب همواره در ایران اهمیت داشته و علیرغم تکنولوژیهای جدید اهمیت خود را خواهد داشت.
به تازگی رمان “طریق بسمل شدن” نوشته محمود دولت آبادی، پس از ده سال انتظار برای صدور مجوز، منتشر شده است.
اما همچنان رمان معروف و جنجالی این نویسنده به نام “کلنل” پشت سد سانسور است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- بزرگداشت محمود دولت آبادی / گزارش تصویری
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- عکسی که لاله اسکندری از ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی منتشر کرد
- حالا ما به همه گفتیم زدیم شمام بگید زده خوبیت نداره/ درباره بهمن مفید
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- سالهاست که مردهایم
- مستند زندگی ناصر ملک مطیعی ساخته میشود
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- روایت سایت مشرق از نظر فردین، بهروز وثوقی و پوری بنایی درباره مینیژوب
- روایت محمود دولتآبادی از غارت آثارش توسط سینماگران بیمنش/ هشدار نسبت به سانسور اقتصادی
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تنهایی یک دونده سینما»/ زمانه بهروز وثوقی بودن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





