
تعدادی از هنرمندان ایرانی مهمانی افطاری حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را که قرار است چهارشنبه شب ۹ خرداد برگزار شود، در اعتراض به وضعیت موجود ایران تحریم کردهاند.
به گزارش سینماسینما ،محمود دولتآبادی، نویسنده ایرانی که سال گذشته در مراسم افطاری روحانی شرکت کرده بود، در گفتوگو با بخش فارسی رادیو بینالمللی فرانسه، میگوید کسانی که در این مراسم سخنرانی می کنند، سخنانی نزدیک به “تملق” میگویند.
این نویسنده درباره خواستههای اهل فرهنگ از رئیس جمهوری ایران نیز میگوید که مطالبه او در حوزه ادبیات “خیلی روشن” است، اینکه “سانسور مانع رشد فرهنگی است، سانسور مانع رشد زبان است، سانسور مانع فهم است و باعث می شود اهل کتاب از ادبیاتی که زنده است دور بیفتند.”
دولتآبادی تأکید میکند که “حرف ما اصالتا درباره آزادی قلم است و اینکه تدبیری باید اندیشیده شود کتابها ده سال پانزده سال در یک اداره باقی نمانند.”
این نویسنده با بیان اینکه به حسن روحانی رأی داده، اضافه میکند: “حق دارم از او بخواهم که به حقوق نویسندگی احترام بگذارد” و دستگاههای حکومتی گمان نکنند که نویسنده، “دشمن” است.
او همچنین درباره انتقادهای هنرمندان که پس از درگذشت ناصر ملک مطیعی مطرح شده، معتقد است که برخی از اهالی سینما، خودشان بیشتر از دولتها در منزوی شدن همکاران خود مقصر هستند.
دولتآبادی با اشاره به تفاوت وضعیت ادبیات و سینما در ایران اضافه میکند: “حکومتها در ایران ادبیات را دوست خود نمیدانند و حساسیت نسبت به کتاب جور دیگری است.”
این نویسنده با این حال تأکید میکند که کتاب همواره در ایران اهمیت داشته و علیرغم تکنولوژیهای جدید اهمیت خود را خواهد داشت.
به تازگی رمان “طریق بسمل شدن” نوشته محمود دولت آبادی، پس از ده سال انتظار برای صدور مجوز، منتشر شده است.
اما همچنان رمان معروف و جنجالی این نویسنده به نام “کلنل” پشت سد سانسور است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- بزرگداشت محمود دولت آبادی / گزارش تصویری
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- عکسی که لاله اسکندری از ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی منتشر کرد
- حالا ما به همه گفتیم زدیم شمام بگید زده خوبیت نداره/ درباره بهمن مفید
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- سالهاست که مردهایم
- مستند زندگی ناصر ملک مطیعی ساخته میشود
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- روایت سایت مشرق از نظر فردین، بهروز وثوقی و پوری بنایی درباره مینیژوب
- روایت محمود دولتآبادی از غارت آثارش توسط سینماگران بیمنش/ هشدار نسبت به سانسور اقتصادی
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تنهایی یک دونده سینما»/ زمانه بهروز وثوقی بودن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





