در بند ۳ آییننامه «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما» درباره جزییات حمایت سازمان سینمایی از عرضه فیلمهای اکران نشده آمده است: فیلمهای هنر و تجربه نمیتوانند از این امکان استفاده کنند.
به گزارش سینماسینما، جعفر صانعی مقدم (مدیرعامل موسسه سینمایی هنر و تجربه) در گفتگویی با اشاره به شیوع کرونا و وضعیت کشور گفت: زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد و تقریبا فعالیتها را تعطیل کرد، ما در موسسه در حال برگزاری هفته فیلم ایتالیا بودیم که به دلیل تعطیلی بر اثر کرونا از همان برنامه به بعد همه چیز نیمهکاره باقی ماند.
وی ادامه داد: کرونا ابتدا به یک ترس و خانهنشینی منجر شد اما این خانهنشینی به مرور تبدیل به یک بازگشت به خویشتن و نوعی احساس همدلی و همدردی در افراد شد.
صانعی مقدم با اشاره به برنامههای دولت برای حل مشکلات ناشی از کرونا گفت: وزارت ارشاد برنامههایی را مدنظر قرار داده که طی آن از هنرمندانی که بیشترین آسیب را دیدهاند، حمایت کند.
صانعی مقدم با اشاره به سابقه موسسه هنر و تجربه و لزوم حمایت از آن گفت: موسسه هنر و تجربه در طول سالهای گذشته تنها متولی اکران فیلمهای کوتاه، مستند و هنری و تجربی بوده است؛ آنهم فیلمهایی که چه در زمان ساخت و چه در زمان اکران بیشتر از سایر آثار فشار مالی تحمل میکنند و به همین منظور سازمان سینمایی کمکهزینهای هرچند اندک در اختیار این موسسه قرار میدهد.
وی تاکید کرد: لازم به یادآوری است که تمام درآمدی که از اکران این فیلمها در سینماهای هنر و تجربه حاصل میشود مستقیما به سازندگان داده میشود و سهمی از فروش فیلمها در اختیار موسسه قرار نمیگیرد.
وی ادامه داد: آنچه که باعث شده موسسه هنر و تجربه بتواند فعالیتهای متنوع و متکثر خود را با موفقیت انجام بدهد همراهی فیلمسازان و تهیهکنندگان و علاقمندان است و اگر قرار بود به کمکهای دولتی بسنده کنیم، نمیتوانستیم این گونه موفق شویم. بسیاری از سینماداران نیز در بخش خصوصی سالنهای خود را در اختیار موسسه هنر و تجربه قرار دادهاند و به صورت مساوی سهم از فروش فیلمها برمیدارند.
صانعی مقدم با اشاره به برنامههای بینالمللی این موسسه گفت: در بخش بینالملل نیز تمامی برنامههایی که اجرا شده با همکاری و بودجهای بوده که سفارتهای کشورهای مدعو یا نهادهایی که از طرف آن کشورها معرفی میشدند، پرداخت کردهاند.
وی با اشاره به اینکه برنامههایی که در هنر و تجربه اجرا شده چندین برابر کمکهایی است که به آن شده، گفت: «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما» به تازگی آییننامهای را منتشر کرده که جزییات حمایت سازمان سینمایی از عرضه فیلمهای اکران نشده برای عرضه در شبکه نمایش خانگی است. در بند ۳ اعلام شده که فیلمهای سینمایی منهای هنر و تجربه میتوانند از این امکان استفاده کنند که به نظر میرسد منظور این است که در برابر فیلمهای سینمایی، فیلمهای غیرسینمایی و ویدیویی قرار دارند.
صانعیمقدم افزود: باید بپذیریم فیلمهای سینمایی که تازه ساخته شدهاند هنوز محل نمایش خود را معلوم نکردهاند که میخواهند در اکران عمومی شرکت کنند یا در گروه هنر و تجربه یا هر دو.
وی با اشاره به اینکه از زمانی که این آییننامه صادر شد، مساله را پیگیری کرده است، افزود: با آقایان غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری و محمدمهدی طباطبایی نژاد از اعضای کارگروه صحبت کردم و آنها نیز تاکید داشتند که این پرانتز باید حذف شود.
صانعیمقدم افزود: وجود این پرانتز در بند ۳ بار روانی خوبی ندارد و مسئولان سازمان سینمایی نیز متقاعد شدند اما آقای طباطبایینژاد اعلام کرد که فعلا این بند باشد چون تازه آییننامه صادر شده است ولی سازمان سینمایی مخالفتی با ارایه خدمات به همه فیلم ها ندارد.
این مدیر سینمایی افزود: هر چند آن پرانتز هنوز در خبرها اصلاح نشده ولی اشکالی که به وجود آمده، ناخواسته بوده است و وجود آن پرانتز فقط بار روانی دارد و با صحبتهایی که با دوستان داشتیم تاکید شد که سینمای هنر و تجربه همچنان مورد توجه جدی سازمان سینمایی است.
وی در پایان عنوان کرد: من تقاضا دارم که مانند سابق حمایت از فیلمهای هنر و تجربه و نمایش آنها ادامه پیدا کند زیرا این گروه ارزش افزوده خوبی برای سینما است و کمک بزرگی به آثاری که تاکنون امکان اکران نداشتهاند، انجام داده و اگر قرار است حمایتی از سینما بشود لازم است، شامل فیلم های موسسه هنر و تجربه نیز بشود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» در ایران افتتاح شد/ پنجاه سالگی مناسبات بین دو کشور
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلم «موج» کیش معرفی شدند
- تلاشی برای درگیر کردن مستقیم هنر با تربیت انسانی!/ نگاهی به «خط باریک قرمز»
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- کارگردان «اسرار دریاچه» مطرح کرد/ نجات سینمای هنری در گرو یک کارگروه در «هنر و تجربه»
- اعلام مصوبات چهارمین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- مدیرعامل «هنر و تجربه»: هدف از برگزاری هفته فیلم فنلاند ایجاد زمینه تولید مشترک است
- فردا آیین افتتاحیه هفته فیلم فنلاند برگزار میشود
- «هنر و تجربه» در سال جدید چه تغییراتی خواهد کرد؟/ «درجستجوی فریده» بالاترین رتبه فروش را کسب کرد
- واکنش صانعی مقدم مدیر گروه هنروتجربه به اظهارات حسین انتظامی و داروغه زاده
- صانعی مقدم خبر داد: «هنر و تجربه» صاحب جشنواره میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





