سعید معیدفر جامعهشناس یادداشتی در صفحه آخر روزنامه اعتماد نوشته ودربخش هایی از این یادداشت به ماجرای دانلود بی سابقه فیلم ابد ویک روز واکنش نشان داده است.
به گزارش سینماسینما، سعید معیدفر در یادداشت خود نوشته است: میگویند که مقالات علمی کپی میشوند و در حوزه دانشگاه، خرید پایاننامه یا دزدی از مقالات دیگر، بسیار رایج شده. میبینیم که در رسانه ملی آنچه حق دیگران است زیرپا گذاشته میشود و کسی هم معترض نیست و سالها پشت سال، این رویه ادامه دارد. متوجه میشویم که در صفهای مختلف که آدمها بدون توجه به رعایت نوبت یکدیگر، فقط به قصد راهانداختن سریع کار خود، از یکدیگر سبقت میگیرند و کسی به حقوق دیگران توجه نمیکند و در نهایت میشنویم که یک فیلم سینمایی در ۲۴ ساعت ۶۰۰ هزاربار دانلود غیرقانونی میشود تا ۶۰۰ هزارنفر بدون پرداخت حق و حقوق فیلمساز، فیلم را رایگان ببینند و پولی پرداخت نکنند. همه اینها نمایش رواج یک بیاخلاقی در جامعه ایرانی است؛ بیاخلاقیای که ناهنجاری است اما آنقدر باب شده که دیگر به چشم ناهنجاری به آن نگاه نمیکنیم و اتفاقا برعکس، آن را یک هنجار میبینیم که اگر خلاف آن باشد، نادرست و غیرطبیعی است. ما تخلف میکنیم و احترامی به حقوق دیگران نمیگذاریم و قواعد و قوانین را محترم نمیشماریم و اگر کسی بخواهد مسیری متفاوت از این مسیر حرکت کند، دچار دردسر و مشکل میشود و نمیتواند صحیح و سالم به مقصد برسد. رعایت قانون و احترام به حقوق دیگران را فراموش کردیم. از طرف دیگر دچار فردگرایی افراطی شدهایم. میخواهیم تنها و تنها خودمان سریع و راحت و بدون هزینهای به مقصد برسیم و برای رسیدن به این خواست، حاضریم که حقوق دیگران را تضعیف کنیم و در جامعه اختلال ایجاد کنیم. این رفتارها و بداخلاقیهای اجتماعی، همهگیر هم شده است. از صدر تا ذیل جامعه، همه هم به دنبال منافع شخصی خود هستند و هم بیاخلاقی و زیرپا گذاشتن حقوق دیگران را یکنوع عقلانیت اجتماعی میدانند؛ اتفاقی که بسیاربسیار ریشهای است و از مدیریت غلط اجتماعی و آموزشهای نادرست اجتماعی به کودکان ناشی شده است. اتفاقی که نمیتوانیم آن را تنها مختص به حوزه خاص بدانیم. این بیاخلاقی اپیدمی شده و در تمام حوزهها و در زندگی اجتماعی هرروز آن را تجربه میکنیم و به درمانی عاجل و ریشهای نیازمند است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران «ابد و یک روز» با «متری شش و نیم» در راه جشنواره فجر
- واکنش پیمان معادی به انتشار تصویر «ابدویک روز» در کتاب درسی
- تصویری عجیب از نوید محمدزاده پشت صحنه «ابد و یک روز» + عکس
- اختصاصی سینماسینما/ یادداشت دانش اقباشاوی درباره اظهارنظر جنجالی سعید روستایی/ نگاه پیدا کردی ؟؟؟؟
- عکسی از نویدمحمدزاده در پشت صحنه «ابد و یک روز»
- نوشته سعید روستایی به مناسبت تولد نوید محمدزاده
- «ابد و یک روز» به یک جشنواره در آمریکا دعوت شد
- در سینماسینما بشنوید/ لحظاتی از صدای فیلم «ابد و یک روز»
- بابک حمیدیان: روستایی فیلمنامه ابدو یک روز را به ۲۵دفتر داده بود و هیچکدام قبول نکردند
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- سلطان خانوادههای ازدسترفته/ مروری بر فیلم های کوتاه سعید روستایی
- پخش مکرر «ابد و یک روز» از شبکههای ماهوارهای و بیاعتنایی مسئولان سینمایی و قضایی
- ادعای عجیب کیهان: فیلمسازان روشنفکر برای قاچاق فیلمهای خود همکاری میکنند
- سعید روستایی بخشی از پشت صحنه فیلم (ابد و یک روز) را منتشر کرد/ ویدیو
- اختصاصی سینماسینما/ «ابد و یک روز» بهترین فیلم جشنواره ژنو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





