سعید معیدفر جامعهشناس یادداشتی در صفحه آخر روزنامه اعتماد نوشته ودربخش هایی از این یادداشت به ماجرای دانلود بی سابقه فیلم ابد ویک روز واکنش نشان داده است.
به گزارش سینماسینما، سعید معیدفر در یادداشت خود نوشته است: میگویند که مقالات علمی کپی میشوند و در حوزه دانشگاه، خرید پایاننامه یا دزدی از مقالات دیگر، بسیار رایج شده. میبینیم که در رسانه ملی آنچه حق دیگران است زیرپا گذاشته میشود و کسی هم معترض نیست و سالها پشت سال، این رویه ادامه دارد. متوجه میشویم که در صفهای مختلف که آدمها بدون توجه به رعایت نوبت یکدیگر، فقط به قصد راهانداختن سریع کار خود، از یکدیگر سبقت میگیرند و کسی به حقوق دیگران توجه نمیکند و در نهایت میشنویم که یک فیلم سینمایی در ۲۴ ساعت ۶۰۰ هزاربار دانلود غیرقانونی میشود تا ۶۰۰ هزارنفر بدون پرداخت حق و حقوق فیلمساز، فیلم را رایگان ببینند و پولی پرداخت نکنند. همه اینها نمایش رواج یک بیاخلاقی در جامعه ایرانی است؛ بیاخلاقیای که ناهنجاری است اما آنقدر باب شده که دیگر به چشم ناهنجاری به آن نگاه نمیکنیم و اتفاقا برعکس، آن را یک هنجار میبینیم که اگر خلاف آن باشد، نادرست و غیرطبیعی است. ما تخلف میکنیم و احترامی به حقوق دیگران نمیگذاریم و قواعد و قوانین را محترم نمیشماریم و اگر کسی بخواهد مسیری متفاوت از این مسیر حرکت کند، دچار دردسر و مشکل میشود و نمیتواند صحیح و سالم به مقصد برسد. رعایت قانون و احترام به حقوق دیگران را فراموش کردیم. از طرف دیگر دچار فردگرایی افراطی شدهایم. میخواهیم تنها و تنها خودمان سریع و راحت و بدون هزینهای به مقصد برسیم و برای رسیدن به این خواست، حاضریم که حقوق دیگران را تضعیف کنیم و در جامعه اختلال ایجاد کنیم. این رفتارها و بداخلاقیهای اجتماعی، همهگیر هم شده است. از صدر تا ذیل جامعه، همه هم به دنبال منافع شخصی خود هستند و هم بیاخلاقی و زیرپا گذاشتن حقوق دیگران را یکنوع عقلانیت اجتماعی میدانند؛ اتفاقی که بسیاربسیار ریشهای است و از مدیریت غلط اجتماعی و آموزشهای نادرست اجتماعی به کودکان ناشی شده است. اتفاقی که نمیتوانیم آن را تنها مختص به حوزه خاص بدانیم. این بیاخلاقی اپیدمی شده و در تمام حوزهها و در زندگی اجتماعی هرروز آن را تجربه میکنیم و به درمانی عاجل و ریشهای نیازمند است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران «ابد و یک روز» با «متری شش و نیم» در راه جشنواره فجر
- واکنش پیمان معادی به انتشار تصویر «ابدویک روز» در کتاب درسی
- تصویری عجیب از نوید محمدزاده پشت صحنه «ابد و یک روز» + عکس
- اختصاصی سینماسینما/ یادداشت دانش اقباشاوی درباره اظهارنظر جنجالی سعید روستایی/ نگاه پیدا کردی ؟؟؟؟
- عکسی از نویدمحمدزاده در پشت صحنه «ابد و یک روز»
- نوشته سعید روستایی به مناسبت تولد نوید محمدزاده
- «ابد و یک روز» به یک جشنواره در آمریکا دعوت شد
- در سینماسینما بشنوید/ لحظاتی از صدای فیلم «ابد و یک روز»
- بابک حمیدیان: روستایی فیلمنامه ابدو یک روز را به ۲۵دفتر داده بود و هیچکدام قبول نکردند
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- سلطان خانوادههای ازدسترفته/ مروری بر فیلم های کوتاه سعید روستایی
- پخش مکرر «ابد و یک روز» از شبکههای ماهوارهای و بیاعتنایی مسئولان سینمایی و قضایی
- ادعای عجیب کیهان: فیلمسازان روشنفکر برای قاچاق فیلمهای خود همکاری میکنند
- سعید روستایی بخشی از پشت صحنه فیلم (ابد و یک روز) را منتشر کرد/ ویدیو
- اختصاصی سینماسینما/ «ابد و یک روز» بهترین فیلم جشنواره ژنو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





