سازمان سینمایی در حالی روند اعمال درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی را از سر گرفته است که پیش از این دیوان عدالت اداری در این زمینه از این سازمان سلب اختیار کرده بود.
به گزارش سینماسینما، «ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی» عنوان طرحی بود که در سال ۹۸ و در دوران مدیریت حسین انتظامی رییس وقت سازمان سینمایی در دستور کار این سازمان قرار گرفت؛ طرحی که با هدف ملاحظه موازین تربیتی و اخلاقی و نیز باورهای اجتماعی به منظور پیشگیری از هرگونه آسیب به کودکان و نوجوانان، در قالب نظام ردهبندی سنی برای انتخاب و تماشای آثار تصویری در سینماها و نمایش خانگی اجرایی شد.
انتظامی همان زمان با ایجاد شورایی متشکل از پوران درخشنده، بهروز شعیبی، روحالله حجازی، همایون اسعدیان و حبیب رضایی و هیاتی مرکب از شخصیتهای آشنا با فیلم و سینما در حوزههای فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعهشناسی و رسانه در کنار این سینماگران، عنوان کرد که کار این شورا هیچ موازی کاری با شورای پروانه نمایش ندارد و همچنین مطرح کرد که: «نظام ردهبندی سنی فیلمها، معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفاً هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است.» شورایی که البته خیلی زود منحل شد.
نظر دیوان عدالت اداری چه بود؟
دیوان عدالت اداری به فاصله تنها ۴ ماه از اجرایی شدن این قانون، با شکایت دادستان کل کشور حکم به توقف ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی داد. در آن زمان دادستانی کل کشور درخواست ابطال دستورالعمل ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی را به دیوان عدالت اداری داد و دیوان هم دستور توقف اجرای آن را صادر کرد که طبق قانون یکی از دلایلش این بود که «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.»
چندی بعد اما دیوان عدالت اداری در خبری رسمی عنوان کرد که ردهبندی سنی آثار سینمایی از اختیارات سازمان سینمایی خارج شد. در این خبر آمده بود: «به دنبال شکایت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور سینمایی و امور سمعی و بصری مبنی بر درخواست ابطال کل شیوه نامه (آئین نامه) رده بندی سنی آثار سینمایی مصوب ۹۸/۶/۲ رئیس سازمان امور سینمایی و امور سمعی بصری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی رده بندی آثار سینمایی با لحاظ قید اصل ۱۳۸ قانون اساسی را ضروری دانست، اما تصویب ضوابط مربوطه را از شئون سازمان سینمایی خارج دانست و از بُعد عدم صلاحیت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در صدور شیوه نامه مذکور، مقرره مربوط را ابطال کرد.»
شورایی که از ابتدا وجاهت قانونی نداشت
پس از استقرار مدیران جدید سازمان سینمایی نیز یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این سازمان طی گفتگویی در آن زمان درباره انحلال شورای درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی منصوبشده از سوی رئیس سابق سازمان سینمایی، عنوان کرد: «آن شورا از ابتدا وجاهت قانونی نداشت که منحل شود و براساس شکایتی هم مطرح شده بود، دیوان عدالت اداری با رأی به سلب اختیار سازمان در این زمینه، آن شورا را منحل کرده است.»
وی البته همان زمان درباره اعمال درجهبندی سنی روی فیلمهای سینمایی هم گفت: «این درجهبندی و تعریف شرایط اکران با نظر شورای پروانه نمایش صورت میگیرد و در شرایط فعلی تنها این شورا حق چنین اعمال نظری را دارد.»
ردهبندی سنی احیا میشود؟
اعضای شورای پروانه نمایش محمد خزاعی از زمانی که او به کرسی ریاست سازمان سینمایی تکیه زده است، به بالغ بر ۴۰ فیلم سینمایی مجوز نمایش دادهاند، روز گذشته فیلم سینمایی «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی نیز توانست از همین شورا پروانه نمایش دریافت کند اما با یک تفاوت عمده از سایر فیلمها.
فیلم امیرحسین همتی درجه بندی ۱۵+ را به خود گرفت تا اولین فیلمی باشد که پس از انحلال شورای درجه بندی سنی فیلمهای سینمایی مجدداً ساز و کار این اعمال نظر از سوی سازمان سینمایی را احیا میکند، این در حالی است که در حال حاضر شورایی به این منظور در این سازمان وجود ندارد!
آنچه اما پیش از این از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شد این بود که اساساً سازمان سینمایی چنین اختیاری را ندارد به طوری که محسن قائمی نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تنها کمی بعد از وضع قانون نظام درجه بندی سنی فیلمهای سینمایی خبر از توقف اجرای دستورالعملهایش داد. پس از آن نیز در خبری که آبان ماه ۱۴۰۰ از سوی روابط عمومی این دیوان ارسال شده بود، به صراحت عنوان شد «با رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب ضوابط ردهبندی سنی آثار سینمایی از حدود اختیارات سازمان سینمایی نیست.»
حالا باید دید دیوان عدالت اداری کماکان روی نظر خود درباره سلب اختیار سازمان سینمایی در زمینه درجه بندی سنی آثار سینمایی تاکید دارد یا این شروعی تازه برای سازمان سینمایی در حوزه ردهبندی فیلمهای سینمایی علاوه بر ارائه اصلاحات به فیلمهای سینمایی است و این روند ادامه خواهد داشت؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





