
فاطمه ثقفی کارگردان فیلم «بیوگرافی» که این روزها در گروه هنر و تجربه مورد توجه قرار گرفته است در گفتوگویی با روزنامه آسمان آبی به نکات قابل توجهی اشاره کرده است.
به گزارش سینماسینما، بخشهای مهم این مصاحبه به شرح زیر است:
با آدمی روبرو شدم که با شخصیت اصلی فیلم غرابت داشت. در حال ساخت فیلم دیگری بودم. امیر حسین ثقفی برادرم فیلمنامه را نوشت و اینگونه شد که فیلم «بیوگرافی» را ساختم. در اصل خیلی اتفاقی درگیر ساخت فیلم شدم .
چند بار بازیگران را عوض کردم. حرفهای ترین بازیگران سینمای ایران آمدند و جلوی دوربین هم رفتند. اما در نهایت آنها را عوض کردم. اصلا آن چیزی که میخواستم در نمیآمد. بازیگران الآن فیلم خیلی واقعی هستند. سر جای درست خود قرار گرفتهاند. بیشتر بازیگران از چهرههای حرفهای تئاتر هستند.
خود من هم برای کارگردانی فیلم اول خیلی جنگیدم. قبلا دستیار برادرم بودم که در کارش خیلی جنگجویی است، هیچ وقت کوتاه نمیآید. فیلمهای امیر حسین همیشه برای من کارگاه آموزشی بوده است. به خودم گفتم که شاید از این دنیا رفتم و دیگر نتوانم فیلم بسازم؛ سینماگر بودن یعنی جنگجو بودن.
فیلم «بیوگرافی» درباره رنج است. فیلمی درباره درد و رنج انسان ساختهام. میخواستم ایمان را در مسیر رنج تعریف کنم. شاید مخاطب فیلم را ببیند و با خود بگوید که چقدر فیلم تلخی است اما برای من فیلمی است که سرشار از شکوه و بزرگی است. در نهایت در این فیلم ایمان به نمایش گذاشته میشود.
گروه «هنر و تجربه» اصلا دروغ نمیگوید. جیغ تماشاگران این نوع از سینما در نمیآید که چرا باید یک فیلمی ببینند که یک پلان شش دقیقهای و ساکت و آرام است. هنرمند و کارگردان با مخاطب گروه «هنر و تجربه» یک رابطه حقیقی دارد. به یکدیگر راست میگویند. مردم میدانند که من میخواهم یک تجربه را با آنها در میان بگذارم. پس بلیت میخرد و میآید یک تجربه را نگاه کند. خیلی همه چیز صادقانه جلو میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- منیژه محامدی خاطرات زندگی خود را مینویسد
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- ثقفی: زندگی به طرز بیشرمانهای کوتاه است
- نگاهی به فیلم بیوگرافی ساخته فاطمه ثقفی/ تکه تکه شدن
- گفتوگو با فاطمه ثقفی، کارگردان فیلم «بیوگرافی»/ در تقدیسِ رنج
- نگاهی به فیلم «بیوگرافی»/ دروغ باید آنقدر بزرگ باشد تا باورش کنی
- اولین تیزر فیلم بیوگرافی/فیلم
- تیزر فیلم سینمایی «بیوگرافی»
- پوستر فیلم «بیوگرافی» رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





