اکتای براهنی تمایل دارد در فیلمهایش به کاراکترهای عاصی مانند حاج کاظم «آژانس شیشهای» ، «حمید هامون» و … با شکل متفاوت بپردازد.
به گزارش سینماسینما، اکتای براهنی کارگردان سینما و فیلم «پل خواب» که امسال با این فیلم در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در مورد چگونگی ساخت آن گفت: مدت طولانی برای ساخت فیلم در ایران صبر کردم و در این مدت سعی کردم این سینما را از نزدیک رصد کنم و جریانات روایی، قصهگویی را از نوع هنری و … مورد بررسی قرار دهم تا در نتیجه با ارزیابی دقیق وارد سینما شوم. پرداختن به موضوع «پل خواب» از علاقه من به کاراکترهای ضد قهرمان شبیه حاج کاظم «آژانس شیشهای»، «حمید هامون» و … است. کاراکترهای عاصی، پر مشکل و پرتناقض و دوقطبی این شکلی برای من همیشه جذاب بوده و این نمونه فیلمها را دوست داشتم. پس باعث شد که سراغ سوژههای این چنینی بروم.
وی افزود: انفجارهای اخلاقی که در کاراکترهای ضد قهرمان میبینیم خوب است؛ اما نظر من این است که این انفجارها نباید در گفتار دیده شود بلکه در کنشها و اعمال کاراکتر در طول فیلم این تناقضات باید دیده شود. کار دیگری که در «پل خواب» در خصوص دکوپاژ، کار و زبان سینمایی آن انجام دادم، این بود که سعی کردم در عین ایرانیبودن فیلم، منحصر به فرد بودنش را بیشتر مد نظر قرار دهم و تا جایی که ممکن است شبیه به خودش باشد.
وی در مورد نام فیلم خود بیان کرد: «پل خواب» منطقهای خاص در جاده چالوس بعد از سد کرج است که یکی از سکانسهای خاص فیلم در آنجا اتفاق میافتد. در عین حال «پل خواب» با قضیه خواب ارتباط خاصی دارد. در صورتی که هیچ چیز خواب و توهم نیست؛ چون همه چیز در فیلم واقعیتی مطلق از جهان فیلم است.
وی افزود: فصلی که پلانی از آن در «پل خواب» اتفاق میافتد، به شدت فیلم را به سمتی میبرد که انگار «پل خواب» کابوسی است که ما ۲۰ دقیقه آن را به طور کامل اواسط فیلم میبینیم، اما در اصل آن کابوس واقعیت دارد.
براهنی در پاسخ به این سوال که «پل خواب» در رقابت با دیگر فیلمها در چه بخشهایی حرفهای بیشتری برای گفتن دارد، عنوان کرد: بازی ساعد سهیلی فوقالعاده است. به نحوی که میتوان پیشبینی کرد امسال سال تثبیت مطلق ساعد است. طبق شنیدهها سهیلی در فیلم شهبازی یعنی «مالاریا» نیز خوش درخشیده. در فیلم من نیز نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و در واقع شاه نقش است؛ یعنی در تمام سکانسهای فیلم حضور دارد.
این کارگردان ادامه داد: فکر میکنم فیلم در بیشتر بخشها به خصوص بازی ساعد و هومن سیدی به خوبی دیده میشود و قابل تامل باشد.
وی افزود: غیر از بازی خوب بازیگران مقوله دیگری که تمایل دارم مانور زیادی روی آن داده شود، خود زبان دکوپاژ فیلم است. چرا که از سکون خاصی شروع میشود. بعد یک نوع بازی وارد آن میشود و دوباره به آن سکون برمیگردد. البته از فیلمبرداری حرفهای و خاص پیمان شادمانفر نیز نباید غافل شد که به شکل عالی به آن پرداخته است.
براهنی درباره دغدغه خود به عنوان کارگردان فیلم اولی اظهار داشت: در ابتدا تمایل دارم فیلمی بسازم که مورد نقد دیگران قرار بگیرد و دوم اینکه چون خود را به خاطر حدود ۱۰ سال فعالیت در وادی نگارش و قلم زدن و داشتن تحصیلات تئوری سینما، کارشناس سینما میدانم، انتظار دارم به تئوریهایی که خاص خودم است در سینمای ایران بپردازم و آنها را دنبال کنم و شاهد بازخوردش باشم. البته شاید در این راه فیلمهایم مورد پسند برخیها نباشد؛ اما تجربه کردن این مسیر را دوست دارم.
براهنی در پایان تاکید کرد: در راه فیلمسازی من و بقیه فیلم اولیها سرمایهگذار، به رسمیت شناخته شدن و … در حد زیادی میتواند به ما کمک کند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- جمعبندی نقدهای اروپایی و آمریکایی بر «پیرپسر»/ فیلم براهنی زیر ذرهبین مطبوعات و منتقدان خارجی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- تطبیق جهان تاریکِ داستایفسکی و جهان تاریکترِ براهنی
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
- «پیرپسر»؛ دیکتاتورهایی با مغزهای کوچک زنگزده
- «پیرپسر» نگاهی دیگر
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





