کارگردان فیلمهایی چون «روزهای زندگی» و «شکارچی شنبه» معتقد است که فیلمهای جشنوارهای سیاه نما، تکمیلکننده پازل ایرانهراسی غرب هستند.
به گزارش “سینماسینما” پرویز شیخ طادی، تصریح کرد: هر وقت با دوستان، آشنایان و اقوامی که در کشورهای اروپایی زندگی میکنند تماس میگیرم، از بازتاب منفی بسیاری از فیلمهای ایرانی که به خارج کشور میروند سخن میگویند. آنها از این اظهار ناراحتی میکنند که رفتار و برخورد همکاران یا همسایههایشان پس از دیدن این فیلمها با آنها تحقیرآمیز یا ترحمانگیز میشود. وی افزود: آثاری که به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنوارهها و مراسم سینمایی غربی حضور مییابند، وارد منظومه ایران شناسی غربیها میشوند. متأسفانه اغلب این آثار، تکمیلکننده پازل ایران هراسی غرب هستند.
برنده سیمرغ بهترین کارگردان سیامین جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: مجموعه فیلمهای جشنوارهای سینمای ما در پروژه «اعتراف جامعه هدف» قرار دارند. در این پروژه، غربیها کشورهای هدف را وادار میکنند که از طریق فیلمهایی که به جشنوارههای آنها ارسال میکنند، اعتراف کنند که مردمی بیاخلاق، با سطح پایین فرهنگی و دارای جامعهای فاقد امنیت هستند. این یک فرضیه نیست، بلکه یک نمودار است.
وی تصریح کرد: این گونه تصویرسازی از ایران، در حوزههایی چون سرمایه گذاری خارجی و توریسم نیز تأثیر منفی میگذارد. طبیعی است که همه مردم دنیا ترجیح میدهند که به مناطق امن و با سطح فرهنگی بالا مسافرت یا سرمایهگذاری کنند. باید به مخاطبی که در فیلمهای خود ما تصویری تیره و تار از ایران را میبیند حق داد که انگیزهای برای سفر به این کشور پیدا نکند.
شیخ طادی اظهار داشت: به مسئولین سینمایی پیشنهاد میدهم که یک گروه یا کمیته را برای اثرسنجی فیلمهای جشنوارهای ما بر افکار عمومی مردم جهان تشکیل دهند. آنها از طریق این اثرسنجی میتوانند به روشنی دریابند که فیلمهایی که به جشنوارههای خارجی ارسال میکنند، چه تصویری از ایران را در افکار عمومی مردم دنیا ایجاد میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرویز شیخ طادی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر: عدهای بابت کراوات و ویدئو خسارتها زدند! با روسری بیشتر از این خسارت نزنید
- در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- پرویز شیخطادی: شورای پروانه نمایش نباید دولتی باشد/ سینماگران ما دانشگریز هستند
- «آتش در گلستان» چرا دیدنی است/ یادداشت احمد میراحسان
- اعضای شورای پروانه ساخت آثار سینمایی معرفی شدند
- بانویی دیگر در راه تلویزیون! دهه فجر؛ زمان احتمالی پخش سریال «بانوی سردار»
- پخش«امپراطور جهنم» به فیلمیران رسید/ احتمال اکران در پاییز
- محمد خزاعی: آقای افروغ راحت باشید «امپراطور جهنم» بارها سانسور شد
- محمدرضا شهیدیفرد میزبان شیخطادی شد/ آغاز «چهل چراغ» به یاد شهید حججی
- انصراف سازندگان یک فیلم از حضور در جشنواره فجر/فیلممان قربانی محافظهکاری شد
- علی نصیریان به «چشمان خیس پروانهها» پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





