زنده یاد عباس کیارستمی، در فیلم کوتاه «دو راه حل برای یک مساله» سال ها پیش نظرش را درباره نزاعی که امروز میان پزشکان از یک سو و هنرمندان از سوی دیگر درگرفته به سادگی هر چه تمام تر بیان کرده است. هم صورت مساله روشن است، هم راه حل های جایگزین آن.
به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در روزنامه ایران نوشت: هنرمندان پیامبر نیستند اما انگار روحیاتی عجیب دارند که با آثارشان آینده جامعه را پیش بینی می کنند و راه حل هم ارائه می دهند.
زنده یاد عباس کیارستمی، در فیلم کوتاه «دو راه حل برای یک مساله» سال ها پیش نظرش را درباره نزاعی که امروز میان پزشکان از یک سو و هنرمندان از سوی دیگر درگرفته به سادگی هر چه تمام تر بیان کرده است. هم صورت مساله روشن است، هم راه حل های جایگزین آن.
این یک حقیقت انکار نشدنی است که هنرمندان یک مصیبت بزرگ دارند، داغ از دست رفتن عباس کیارستمی هنوز با هیچ پیام و پیغامی التیام نیافته، حتی تلاش های ارزنده ستاد بدرقه که کوشیدند مراسمی در خور اسم و رسم کیارستمی برگزار کنند و انصافاً هم خوب برگزار شد اما هیچ کلام و مرامی هنوز داغ از دست رفتن کیارستمی را التیام نداده.
از سوی دیگر جامعه پزشکان را هم نمی توان ولو به خاطر احتمال یک قصور پزشکی متهم کرد. بنابراین باید منتظر بود تا گزارش کمیته تحقیق منتشر شود. بی شک با وجود دیده بانان دقیق و مطلع امروز، هرگونه تصور کوتاهی، سریع برملامی شود.
من اطمینان دارم به همان میزانی که هنرمندان و فرهیختگان ایرانی از فقدان فیلمساز محجوب خود رخت عزا بر تن کرده اند، در همان مقیاس و اندازه، جامعه خدوم پزشکی نیز داغدار است.
به عنوان یک خدمتگزار کوچک سینمای ایران و علاقه مند به هنرمندان و پزشکان ایران زمین با تاسی به مرام و مسلک عباس کیارستمی فقید، هر دو سوی ماجرا را برای یافتن منطقی ترین راه حل ها، به آرامش دعوت می کنم. باشد که آموخته باشیم، دارا و نادار دوست یکدیگرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





