امیرحسین علمالهدی در شرق نوشت :
هفته گذشته خبر تصمیم به برگزارنشدن جشن خانه سینما در روز ملی سینما بهدلیل مشکلات معیشتی سینماگران و شرایط ویژه اقتصادی کشور منتشر شد و طبیعی است که برگزارنشدن این جشن از سوی متولیان عزیز خانه سینما به دلایلی که ذکر کردهاند، قابلفهم است و نمیتوان این عدم برگزاری را از نگاه مسئولان جشن که خود جزء سینماگران شاخص سینمای ایران هستند، زیر سؤال برد! اما باتوجه به تنگناهای اقتصادی حاکم بر کشور که این روزها بار روانی منفی زیادی را به هر هموطنی وارد میکند، سؤال اصلی از مدیران ارشد فرهنگی این است که این نگاه کاهش هزینهها از سوی بخش فعالان سینمایی کشور در برگزاری یک جشن چرا هیچ واکنشی را در این مدیران برنینگیخته است؟ آیا برگزاری جشن سینمای ایران از سوی فعالان سینما ارزش و اعتبارش کمتر از جشن فیلم ملی و بینالمللی فیلم فجر است؟ مجموعه هزینههای این دو جشنواره بیش از ۱۲میلیارد تومان بوده است و نهایتا هزینه یک میلیارد تومانی این جشن فعالان سینما زیاد بوده است که شاهد هیچ واکنشی نیستیم؟ پس باید منتظر برگزارنشدن جشن فیلم فجر بهدلیل شرایط بد اقتصادی هم باشیم؟ فارغ از توضیحات فوق موضوع دیگری که باید به آن پرداخت نیاز جامعه به نشاط و سرزندگی است و حال اینکه فعالیتهای فرهنگی و هنری درحال کنسلشدن است چگونه میخواهیم این جامعه افسردهحال را بهتر کنیم؟ آیا با برگزارنشدن یک جشن که طبیعتا به بودجه دولت متصل است، معضلات معیشتی سینماگران حل خواهد شد؟ آیا نمیشد متولیان عزیز و دغدغهمند خانه سینما جشن را مقتصدانه برگزار میکردند؟ آیا نمیشد در زمانی که فشارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانی و… همه ما را دارد به مرحله افسردگی میرساند مدیریت کلان فرهنگی این مملکت با مدیران خانه سینما با نحوه متفاوت برگزاری جشن این حداقل «همگرایی» را در روز ملی سینما از سینماگران دریغ نمیکردند؟ بدونشک در زمان جنگ اقتصادی باید هزینهها را مدیریت کرد و آیا واقعا هزینههای این جشن جزء «هزینه» است یا اینکه عدهای از خاموششدن چراغهای فرهنگی و هنری این سرزمین خشنود میشوند؟ در حسننیت متولیان جشن خانه سینما شکی وجود ندارد ولی آیا نمیشد متولیان فرهنگی و هنری کشور برای این تنها جشن صنفی سینمایی راهکاری میاندیشیدند تا بهنحوی یکی از چراغهای فرهنگی این سینمای نجیب خاموش نشود؟ جشن صنفی سینمای ایران درمقایسهبا سایر جشنوارههای دولتی «هزینهبر» نبوده است و میتوان با برنامهریزی و مدیریتی هزینههای جشن را کنترل کرد و برگزار نکردن این جشن بهدلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر فعالان سینمای ایران نشانه پاککردن صورتمسئله است. انتظار میرفت نتیجه تصمیمات، به برگزاری جمعوجور جشن بزرگ صنفی سینمای ایران ختم میشد و نه برگزار نکردن آن!
مؤخره: جشن صنفی خانه سینمای ایران جزء «هزینه»های غیرضروری سینمای ایران نیست و میتوان با برگزاری درخور شأن فعالان نجیب این پیام را به جهانیان مخابره کرد که سینمای ایران همانند ۴۰ سال گذشته تنها رسانهای است که توان مبارزه با «تخریبهای فرهنگی حادثشده داخلی و خارجی» را دارد و قدرتمندانه و با صلابت با گرامیداشت روز ملی خود (۲۱ شهریور روز ملی سینمای ایران است) از کیان فرهنگ و هنر این سرزمین دفاع میکند و این روزها روز «دیدهشدن سینمای پرافتخار ایران» است و نه «تعطیلکردن» آن… و میدانیم که همهچیز مهیای تعطیلشدن است و نباید بگذاریم تنها جشن صنفی سینمای ایران برگزار نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جعفر صانعی مقدم مدیرعامل جدید «هنر و تجربه» شد
- واکنش علمالهدی به تدوین آییننامه شورای صنفی نمایش
- از بلیط بخش VIP تا کارت مراسم افتتاحیه/گزارشی از بازارسیاه بلیط جشنواره فیلم فجر
- علمالهدی: «هنر و تجربه» ارتباط سیستماتیک با فجر ندارد/ انتقاد از یک حذف
- علم الهدی: هنر و تجربه به دنبال بودجه زیاد نیست/ شیوه ما اقتصاد مقاومتی است
- دستاوردهای عضویت در کنفدراسیون جهانی CICAE برای «هنر و تجربه»
- گزارش تحلیلی/ رشد صنعت و اقتصاد سینما با اکران فیلمهای خارجی
- اختصاصی سینماسینما/ واکنش ایوبی و علمالهدی به سخنان دری/ ایوبی: روشن است این حرف صحت ندارد
- تاثیرها و دستاوردهای گروه سینمای هنر و تجربه/ روزنههای امید
- گروه هنر و تجربه، مهمترین دستاورد دولت یازدهم در عرصه سینما
- انتقاد امیرحسین علمالهدی از سیاست یکبام و دو هوای نظارت بر فعالیت هنری و اقتصادی
- امیرحسین علم الهدی: نه خبری، نه مراسمی، گویا اصلا علی شریعتی وجود نداشته است !
- انتقاد علم الهدی از برخوردهای نامناسب با بهروز وثوقی/ این برخوردها در شان نظام نیست
- علم الهدی: کی روش نمونه ای از ضرورت تعامل با دنیای غرب است
- خاطره بازداشت رضا کیانیان توسط سعید مرتضوی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد