سینماسینما: علیرضا داودنژاد در واکنش به «عدم تمدید پروانه نمایش» «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی یادداشتی نوشت که در خبرآنلاین منتشر شد. این یادداشت را میخوانید:
آقایان مسئول در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و اداره نظارت؛ اگر واقعا قصد ضربه زدن به مهرجویی و صدمه زدن به فیلم «لامینور» را ندارید چرا پروانه نمایش این فیلم را علیرغم تقاضای تهیه کننده تمدید نمیکنید و به دست او نمیدهید؟
آیا فکر میکنید تحت عنوان تعامل با تهیهکننده و کارگردان امکان سانسور و جرح و تعدیل فیلم فراهم میشود؟ آیا مصمم هستید پروانه نمایشهای صادر شده در دولت قبل را از اعتبار ساقط کنید؟ آیا متوجه آثار ویرانگر این جنگهای جناحی هستید که چشم شما را به روی واقعیتها بسته است و در شرایطی که بازار سیاه فرهنگ بر بازار قانونی غلبه پیدا کرده و انبوه فیلمهای بازاری و وارداتی فضای دیداری شنیداری مملکت را تسخیر کرده به جای تقویت تولید کننده و تامین امنیت او در بازار نمایش، استاد نویسندگی، کارگردانی و تولید فیلمهای برجسته و نمونه سینمای ایران و فیلم آخر او را زیر ضرب و زور گرفتهاید؟
آیا این راهیست که برای تحول در وضعیت رسانهای ضعیف و مخاطب گریز کشور انتخاب کردهاید؟ آیا چهل سال تجربه و هزینه و آزمون و خطا کافی نبوده تا دریابید عرصه فرهنگ عرصه پادگان نیست و مدیریت نیروی انسانی خلاق با مدیریتهای کارخانهای و کارمندی تفاوت دارد؟ آیا بر این باورید که واگذاری بازارهای فرهنگی و هنری و رسانهای ایرانی به رقیبان منطقهای و حریفان جهانی بهتر از آن است که متفکران و هنرمندان همین مملکت با دل خوش و احساس امنیت شغلی به کار خلق و تولید آثار هنری و رسانهای و ارائه آن به هموطنان خود بپردازند؟
شما مگر مدعی پیروی از بنیانگذار جمهوری اسلامی نیستید؟ او عقیده داشت که «بدترین فیلم ایرانی بهتر از بهترین فیلم خارجی است»؛ با این وصف شما پیروان چگونه میتوانید با فیلمسازی که فیلمش را او آموزنده خوانده و همچنین بخشی از بهترین فیلمهای سینمایی ایران را ساخته است اینگونه رفتار کنید؟ دنبال چه هستید؟ چه هدفی را دنبال میکنید؟ چرا پروانه نمایش صادر شده فیلم «لامینور» را تمدید نمیکنید و به دست تهیهکننده آن نمیدهید؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





