نامزدهای جشنواره، امروز اعلام میشوند و با توجه به ترکیب هیات داوران، امید زیادی به آن دارم که بخش اعظم داوریها قریب به عدالت باشد.
اما همیشه نوشتهام که هیات انتخاب نقش مهمتری نسبت به هیات داوران دارد چرا که با انتخابهای اشتباه، میتواند فرصت داوری شدن و دیده شدن را از فیلمها و عواملشان بگیرد. حالا داوران چه کنند وقتی مجبورند همین ۲۲ فیلم موجود را به قضاوت بنشینند؟ آیا وقتی شایستگان دیگری بیرون این دایره ماندهاند، میشود همه بهترینهای سال سینما را در میان نامزدها دید؟
مشخصا میخواهم به فیلم “روسی” ساخته امیرحسین ثقفی اشاره کنم که به گمان من میتوانست ترکیب نامزدها و حتی سیمرغها را-بهویژه در رشته بازیگری- دستخوش تغییر کند.
طناز طباطبایی یکی از بهترین نقشهای کارنامهاش را بازی کرده، آن هم امسال که در این رشته هیچ بازیگری بطور قاطع نمیتواند برای سیمرغ همه را متقاعد کند. صابر ابر، میلاد کیمرام و امیر آقایی بازیهای کاملا متفاوت و قابل توجهی داشتهاند. و مگر از این فرصتها چند بار برای بازیگران پیش میآید؟
“روسی” در کارنامه ثقفی گام مهمی به جلوست. فیلمی که داستان پررنگتری نسبت به فیلمهای قبلی او دارد، شخصیتها بهتر پرداخت شدهاند و فضاها خوب درآمده. لوکیشنهای بکر، فیلمبرداری و صحنهپردازی چشمگیر از دیگر ویژگیهای مثبت فیلم است.
ابدا نمیخواهم بگویم “روسی” فیلم کاملی است، که اصلا نیست. اما بدون شک از نیمی از فیلمهای بخش مسابقه، کیفیت بالاتری داشت و در بدبینانه ترین حالت میشود گفت مستحق حضور در این بخش بود.
“روسی” فیلم کاملی نیست اما همدرد یک پرس ماکارونی خوشطعم و استاندارد است که در یک مسابقه آشپزی، گیر هیات انتخابی افتاد که فقط قورمه سبزی دوست دارند و با ماکارونی حال نمیکنند، حتی اگر خوب پخته شده باشد. این، تازه ورِ خوشبینانه ماجراست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وسترن ایرانی با درد و فریاد/ نگاهی به فیلم “روسی”
- خشم و هیاهو / نگاهی به فیلم “روسی”
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- اکران مردمی فیلم روسی / گزارش تصویری
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






