در حالی که بینندگان تلویزیون این روزها زیر بمباران کدهای دستوری مربع و ستاره قرار دارند، حق آنان است که از سازوکار و درآمدهای حاصل از این تبلیغات آگاه شوند؛ درخواستی که صداوسیما هنوز به آن پاسخی نداده و شفافسازی نکرده است.
به گزارش سینماسینما، همه چیز از نوروز ۹۷ شروع شد؛ حدود یک سال پیش که به یکباره اپلیکیشنی به نام روبیکا تمام باکسهای خوب تبلیغاتی تلویزیون را به خود اختصاص داد و هر شبکهای را که میزدی، با تبلیغات این اپلیکیشن روبهرو میشدی. پس از آن، روبیکا به یکباره تمام برنامههای تلویزیون را از آن خود کرد، از جمله پیش از سریال «پایتخت»، ارسطو و نقی را میدیدیم که برای این اپلیکیشن با چند سناریوی مختلف تیزر تبلیغاتی بازی میکردند.
بعدتر، یکییکی برنامههای مهم و پرمخاطب تلویزیون پر شد از نام روبیکا، برنامههایی هم که نمیتوانستند با این شرکت کار کنند، یکییکی تعطیل شدند؛ مثل «دورهمی» که مهران مدیری اصرار داشت با اسپانسر اختصاصیاش یعنی اول مارکت کار کند اما تلویزیونیها نپذیرفتند و مهران مدیری هم آن برهه، از ساخت فصل دیگری برای «دورهمی» انصراف داد. اما «خندوانه»، «ماه عسل»، «بیست هجده»، «فوتبال برتر»، «فرمول یک»، «کودک شو» و … برنامههایی بودند که یکی پس از دیگری با استفاده از روبیکا ساخته شدند. در ادامه، برنامههایی مثل «عصر جدید» احسان علیخانی هم با این اپلیکیشن روی آنتن رفتند. اما این نام خاص چیست که این همه این روزها از آن میشنویم؟
پیوند توسکا و صداوسیما چگونه رخ داد؟
سال ۹۶، صداوسیما از طریق یک مناقصه -که به گفته برخی از فعالان حوزه تبلیغات، درباره آن هیچ اطلاعرسانی اتفاق نیفتاده بود- تمامی تبلیغات سرویسهای ارزش افزوده (VAS) و شرکتهای حوزه صنعت پرداخت خود را با رقمی چند صد میلیاردی به شرکتی به نام توسکا داد. در حقیقت این شرکت به واسطه همان مناقصه، پیمانکار تبلیغات سازمان صداوسیما در این حوزه شد. پس از این اتفاق، شرکتهای PSP که تا پیش از آن سهم مهمی در ساخت برنامههای مشارکتی در تلویزیون داشتند از سوی سازمان نامهای دریافت میکنند که: «منبعد کلیه برنامهها و طرحهای مشارکتی در حوزه خدمات ارزشافزوده VAS و کلیه سرویسهای پیرامون آن، میبایست به شرکت توسکا ارجاع و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تأییدیه آن شرکت نسبت به مشارکت فیمابین اقدام شود. بدیهی است کلیه قراردادها و مصوبات قبلی از تاریخ ۹۶/۷/۲۶ کان لم یکن تلقی میشود.» معنای این جملات و این اتفاق این بود که صداوسیما تبلیغات شرکتهای سرویسهای ارزش افزوده و اپلیکیشنهای موبایلی را منحصرا به شرکت توسکا واگذار میکند. اما توسکا چه شرکتی است؟
سلطه روبیکا بر همه برنامهها
توسکا یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت همراه اول است که در قسمت معرفی آن در سایتش آمده: «شرکت توسعه کسبوکار ایرانی با برند توسکا، فعال در زمینه برپایی کارزارهای تبلیغاتی بر بستر فناوریهای دیجیتال است. توسکا پاسخی به تمام نیازهای شما در زمینه تبلیغات گسترده بر بستر تمامی رسانههای دیجیتال اعم از شبکههای رسمی رادیو و تلویزیون، اینترنت، تلفن همراه و شبکههای اجتماعی است.»
پس از انعقاد قرارداد میان توسکا و صداوسیما، این شرکت، اپلیکیشن روبیکا را با عنوان رسانه اول یا در حقیقت یک VOD معرفی کرد و همانطور که گفته شد از ایام نوروز ۹۷ مهمترین باکسهای تبلیغاتی فضای دیجیتال خود را به آن اختصاص داد.
حدود دو تا سه ماه پس از اعلام صداوسیما برای واگذاری تبلیغات به شرکت توسکا، شرکتهای PSP تلاشهایی داشتند برای این که متحد شوند و از صداوسیما برای این اتفاقات شکایت کنند، اما این اتفاق هیچوقت رخ نداد و این شرکتها کمکم با شرکت توسکا و شرایط عجیب آن کنار آمدند و با آن همکاری کردند؛ نکتهای که در برنامههای «ماه عسل»، «خندوانه»، «بیست هجده» رخ داد. اینکه دائم در این برنامهها، همزمان روبیکا، هفتهشتاد و آپ تبلیغ میشدند، نشان از همکاری این اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی با شرکت توسکا داشت.
صدها میلیارد تومان درآمد و چند پرسش ساده
در حالی که به یکمین سالگرد حکومت فراگیر توسکا و روبیکا بر تبلیغات صداوسیما نزدیک میشویم و در این مدت صدها میلیارد تومان پول از برنامههای پُربیننده تلویزیون به جیب این شرکت ریخته شده است، وقت آن رسیده تا مسئولان صداوسیما و مدیران توسکا، تن به شفافیت بدهند و در این زمینه اطلاعرسانی کنند. در چند ماه گذشته، چندین بار با روابط عمومی و ادارهکل بازرگانی صداوسیما تماس گرفته شد تا در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنیم که همیشه با درهای بسته روبهرو شده و پاسخی جز سکوت دریافت نکردیم.
متاسفانه هیچیک از زیرمجموعههای سازمان صداوسیما به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوستهاند و پاسخگوی مردم هم نیستند. در صفحه نخست این سامانه خطاب به مردم آمده است: «شما حق دارید از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی (موسسات مشمول بند چ و ح و خ ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) درخواست اطلاعات نموده و پاسخ را دریافت کنید.» که با استنکاف صداوسیما از پیوستن به این سامانه، چنین حق مسلمی از مردم سلب شده است.
با توجه به بنبست رسیدن راههای قانونی و رسانهای کسب اطلاعات از صداوسیما درباره عملکرد شرکت توسکا و اپلیکیشن روبیکا، پرسشهای زیر را مطرح میکنیم تا شاید یکی از مدیران و مسئولان ذیربط، در اینباره توضیحاتی را برای روشن شدن اذهان عموم مردم که این روزها از کدهای دستوری اعلام شده و بازی با مربع و ستاره و اعداد در برنامههای مختلف سرگیجه گرفتهاند، ارائه کنند:
۱- چرا قرارداد توسکا با صداوسیما برای در انحصار گرفتن تبلیغات فضای دیجیتال شفافسازی نمیشود؟
۲- گردش مالی یکساله تبلیغاتِ فضای دیجیتال صداوسیما چقدر و درآمد توسکا از این بابت چه میزان بوده است؟
۳- ارتباط مالی توسکا با برنامههای پر بینندهای مثل «خندوانه»، «عصر جدید»، «فرمول یک» و … چگونه و بر چه اساس است؟
۴- بهمن ۱۳۹۶، بانک مرکزی ابلاغیهای منتشر کرد که هدف آن برچیدن بساط کدهای دستوری موبایلی بود. استدلال هم این بود که این کدها، امنیت اطلاعات حساب کاربران را تامین نمیکنند. مدیران صداوسیما چگونه میتوانند تضمین کنند این ستاره مربعهایی که افسار گسیخته در حال جولان در فضای تلویزیون هستند، به امنیت کاربران صدمه نزنند؟ بهویژه که چند روز پیش، در نظرسنجی جشنواره جامجم برای انتخاب بهترین برنامههای تلویزیونی هم یک مشکل امنیتی بزرگ، همه آمار و آرا را زیر سوال برد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تمهیدات روبیکا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فروش ارز بانک سپه در بستر سوپراپلیکیشن روبیکا
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- «طناز» از روبیکا حذف شد
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- ارتباط رایگان در پیادهروی اربعین با روبیکا
- تشریح آخرین دستاوردهای بومی همراه اول برای معاونان وزیر صمت
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- پخش سری جدید ویژهبرنامه «مهلا» بهمناسبت ماه محرم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- پخش فینال جایزه سال هوشمندسازی همراه اول از روبیکا
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش