تهیهکننده تعدای از فیلمهای نوری بیلگه جیلان فیلمساز مطرح ترکیه در جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی برگزار میکند.
به گزارش سینماسینما، در راستای تبادل تجربیات سینمایی با بزرگان سینمای جهان تعدادی کارگاه تخصصی در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تدارک دیده شده است که یکی از آنها با حضور زینب اوزباتور آتاکان تهیهکننده فیلم های ترکیه ای برگزار می شود.
زینب اوزباتور آتاکان که در استانبول متولد شده است کارگاه تخصصی شیوه تهیه کنندگی فیلم های سینمایی را در ایران برگزار می کند.
این فیلمساز ترک از واحد فیلم و تلویزیون دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه مارمارا فارغالتحصیل شده و در خلال سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۹ در نقشهای مختلفی در صنعت تبلیغات تلویزیونی فعالیت کرده و به تهیهکنندهای زبده بدل شده است.
او پس از سال ۱۹۹۴ به کارش در کمپانیای ادامه داد که خودش یکی از مؤسسان آن بود. در ۱۹۹۹ وارد صنعت فیلمسازی شد و تولید پروژههای جهانی را آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۷ کمپانی «زینوفیلم» را پایهگذاری کرد که به تولید پروژههای سینمایی اختصاص یافت. او بر همین اساس، سه سال بعد جایزه بهترین «همکار تولید» اروپایی را از آکادمی فیلم اروپا کسب کرد.
وی در سال ۲۰۱۰ کارگاههای «یاپیملب» را با این هدف راه انداخت که تجربه و دانش خود به عنوان تهیهکننده را با فیلمسازان جوان به اشتراک بگذارد.
زینب آتاکان هنوز نایب رییس شبکه دیداری-شنیداری زنان اروپایی (EWA) است که برای ایجاد فرصتهای برابر برای زنان شاغل در صنایع دیداری-شنیداری در اروپا و سراسر جهان فعالیت میکند.
او در ۲۰۱۴ جایزه دستاورد Uçan Süpürge Bilge Olgaç را به دست آورد و در سال ۲۰۱۴ آخرین فیلم کارنامه نوری بیلگه جیلان با نام «خواب زمستانی» را تهیه کرد که در شصتوهفتمین جشنواره فیلم کن موفق به کسب نخل طلای این رویداد بزرگ سینمای جهان شد. البته آتاکان پیش از این سه فیلم دیگر از جیلان با نام های «اقلیما» (۲۰۰۶)، «سه میمون» (۲۰۰۸) و «روزی روزگاری در آناتولی» (۲۰۱۱) را تهیه کرده است.
آتاکان از سال ۲۰۱۴ «فیلم فوروم آنتالیا» را راه انداخت که بازاری برای تولید مشترک است و به عنوان بخشی جنبی جشنواره فیلم آنتالیا برپا میشود و خودش ریاست آن را هم بر عهده دارد. او همچنین بخش ترکیه جوایز تماشاگران جوان را ساماندهی کرده است که پروژهای زیر نظر آکادمی فیلم اروپاست. او عضو آکادمی فیلم اروپا، عضو آکادمی آسیا پاسیفیک اسکرین و مدیر هنری پایگاه فیلم کوتاه بنیاد سابانجی هم هست.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





