سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد کامبیز نوروزی سینمای ایران یکی از بالنده ترین جریانهای فرهنگی ایران است که در مقایسه با سایر جریانهای فرهنگی در حال رشد بوده و بسیاری از شخصیتهای سینمایی افراد معتبر فرهنگی اند.
این حقوقدان در گفتگو با خبرنگار سینماسینما گفت: «توانایی سینمای ما به جایی رسیده که با وجود همه ممیزی ها، قابلیت حرف زدن را پیدا کرده و سالهاست که دیگر ممیزی نتوانسته سد راه آن باشد. این سینما به مذاق آنانی که به دنبال فرهنگ دستوری اند و توانایی تولید اثر ندارند خوش نمی آید. کسانی که نمی توانند قدشان را بلند کنند ،پای دیگران را کوتاه می کنند تا قدشان بلندتر دیده شود.»
او افزود: «بخشی از هیاهو ها در مورد ورود پولهای کثیف به سینما ناشی از همین تفکر است و بخشی هم بخاطر مغشوش بودن محیط وب که اصول حرفه ای و اخلاقی را رعایت نمی کنند.»
به گفته این حقوقدان موضوع فساد اقتصادی در سینما و ورود پولهای آلوده در سینما پیش از آنکه یک واقعیت همه جانبه باشد یک بحثی است که مد شده و بدون استناد کافی گفته می شود که سازگاری با فضای سینمای مستقل ندارد: «ما وقتی ادعایی مطرح می کنیم باید دلیلی داشته باشیم و نمی شود به صرف فلان ادعا نظر داد. فرض بگیریم ادعای ورود پول کثیف توسط امامی و سریال شهرزاد درست باشد آیا قابل تعمیم است؟در ایران سالیانه بیش از صد فیلم سینمایی ساخته و اکران می شود ،دهها سریال خانگی ساخته و منتشر می شود، فرض بگیریم این یک مورد درست باشد، به استناد یک مورد نمی شود حکم کلی داد.هم غیر معقول است و هم غیر منصفانه و نه از لحاظ اخلاقی درست است و نه حقوقی.»
نوروزی با اشاره به روند محاکمات فساد اقتصادی گفت: «در ماجرای روند مبارزه با فساد درست است که دستگاه قضایی و محاکمه و مجازات ممکن است موثر باشد اما این برخورد یک برخورد ریشه ای نیست. هر جرمی زمینه ها و بسترهایی برای وقوع دارد. ما یکبار با بزهکار برخورد می کنیم ، یکبار با بزه.محاکمه و تنبیه و مجازات مبارزه با بزهکار است برای مبارزه با بزه باید زمینه های وقوع را شناسایی کنیم و از بین ببریم. فساد مالی دستگاهها با چند محاکمه و مجازات و اعدام درمان پذیر نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- این دو فیلم مشابهتی ندارند/ یک روایت حقوقی درباره پرونده «قهرمان» در گفتوگو با کامبیز نوروزی
- گفت وگوی سینماسینما با کامبیز نوروزی درباره ممنوعیت نمایش فیلم ماهمه با هم هستیم در کرمان
- رامبدجوان و دیگران ؛ حریم خصوصی و باقی قضایا/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- قسمِ درست محسن تنابنده/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
- بازیگرانی که از ۷۰۰ میلیون تا دو میلیارد دستمزد میگیرند
- گلایه یک تهیهکننده از دستمزد نامتعارف بازیگران در شبکه نمایش خانگی
- حقایقی که یک تهیهکننده سینما بیان کرد/ پولشویی در سینما با صدور چک در وجه بازیگران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





