کتاب «درآمدی بر تحلیل تصویر» نوشتۀ مارتین ژولی، نویسنده فرانسوی و پژوهشگر هنراست که با ترجمه و تالیف مینو خانی و مصطفی گودرزی روانه بازار نشر ایران شده است.
به گزارش سینماسینما، این کتاب که شامل چهار فصل است، در فصل اول، ابتدا به تعریف تصویر شامل تصویر رسانهای، تصویرسازی علمی، خاطرات تصاویر و … میپردازد و سپس به ریشههای علم نشانهشناسی، نشانهشناسی از منظر سوسور و پیرس، پدران نشانهشناسی اشاره کرده و انواع مختلف نشانه را طبقهبندی و تعریف میکند.
در فصل دوم، که تجزیه و تحلیل تصویر نام دارد، ابتدا به تعریف اصول تحلیل عملکردهای تصویر، اهداف و روششناسی تجزیه و تحلیل با تاکید بر نگاه رولان بارت، نشانهشناس فرانسوی و کشف پیام ضمنی تصویر پرداخته و به انتظارات مخاطب، با تاکید بر نظریۀ افق انتظار اچ. آر. یائوس، نشانهشناس آلمانی میپردازد و سه اثر از نقاشان مهم غرب (کاراواجو، اُوچلو و داوینچی) را تحلیل و تفسیر میکند.
در فصل سوم، به تصاویر تبلیغاتی، انواع مختلف پیام، سخنوری تصویر و … می پردازد و یک تصویر تبلیغاتی (تبلیغ لباس مردانه برند مالبرو) را بر اساس نظرات نشانهشناسی مطرح شده در فصل دوم، توصیف کرده و از منظر پیام تجسمی، پیام شمایلی و پیام زبانشناسی تجزیه و تحلیل میکند.
در فصل چهارم، در خصوص برخی پیشذهنیتها در مواجه با تصویر، تعامل و تکامل تصویر با تاکید بر سمبل و قدرتهای تصاویر دربارۀ یک عکس یا بهتر «رمان عبور از افق انتظار» نوشته آنتوان تابوچی میپردازد و به یکی از آثار پل سزان، «کوههای سنت ویکتوار» اشاره کرده و آن را از منظر مخاطب مورد بررسی قرار میدهد.
این کتاب از سوی نشر همای هنر در ۱۵۰ صفحه و به قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- «محاکمه گلدمن»؛ بخش بسیار کوچکی از واقعیت این روزها
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- هزینه ساخت بمب اتم چقدر است؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- اکران و بررسی «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه؛ سینما میتواند سرکوبهای ما را آزاد کند
- «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر»؛ ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر
- عشق چیست؟ عاشق کجاست؟/ نگاهی به فیلم «رضا»
- به بهانه نمایش «مترجم» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ درد را نمیتوان ترجمه کرد
- نگاهی به مستند «نیلوفرهای آبی اثر مونه»، به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ سفر به فراسوی زمان و مکان
- عشق، راه گریزناپذیر ما در زندگی/ به بهانه نمایش «آنچه ما را نابود نمی کند» در جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به مستند «شاعران زندگی»/ پرامید و پرعشق
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





