نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «اتاق تاریک» با حضور کارگردان و عوامل فیلم امشب در پردیس ملت برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این نشست که روحالله حجازی (کارگردان)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری)، ساعد سهیلی، سیدعلیرضا میرسالاری، مروارید کاشیان و ژیلا دانی (بازیگر)، کارن همایونفر (آهنگساز)، عباس عباسی (چهره پرداز)، بهادر حسین زاده (طراح صحنه)، رضا شهبازی (تدوینگر)، امیر حسین قاسمی (صداگذار) و… حضور داشتند، روحالله حجازی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمهایش پایان باز دارد، گفت: این فیلمام کاملا پایانش مشخص است و بیش از این نمیتوانستیم توضیحی بدهم.
ساعد سهیلی گفت: این فیلمنامه وقتی به دستم رسید، خیلی جذاب بود. شخصیت پدری که همسرش بزرگتر از خودش است؛ برایم واقعا هیجانانگیز بود.
حجازی درباره این فیلم خاطرنشان کرد: متاسفانه در سینمای ما، خیلی کمتر به سمت ساختن فیلمی با موضوع کودکآزاری، میروند و معمولا کارگردانها ریسک نمیکنند. مشکلی که در ساخت فیلمهایی با چنین موضوعی وجود دارد، ممیزی است. ضمن اینکه نمیتوان برخی از مسائل را مطرح کرد. فیلمساز باید تلاش کند به زبانی برسد که به مشکل برخورد نکند و در عین حال بتواند موضوع مورد بحث را مطرح کند. سعی کردم مسئله تجاوز در این فیلم در سطح نماند. کودک بازیگر ما از بین بیش از ۲۰۰ بچه انتخاب شد. کار با بچه خیلی سخت است من سر کار با بچه سر و کله میزدم و وقتی هم به خانه میرفتم با چه خودم سر و کله میزدم. برخی صحنهها البته مثل سکانس حمام کلک است و بعدا روی آن صدا گذاری شد.
حجازی در واکنش به این که چرا فیلمهایش با این که موضوعی جدی دارند؛ در لحظههایی کمیک میشوند، گفت: به نظرم صحنههایی که باعث خنده مخاطب میشود، به خاطر همذاتپنداری مخاطب است؛ چون جنس آنها شبیه به لحظاتی از زندگی همه ما است و ما تجربه این لحظات را داریم؛ وگرنه من برخی از دیالوگها را برای خنداندن مخاطب در فیلم قرار ندادهام. درواقع این خنده مخاطب بهخاطر آشنایی و نزدیکیست که با موقعیتها دارد.
او گفت: من بچه دارم و یک سکانس از فیلم، دیالوگهاییست که عینا میان من و فرزندم اتفاق افتاده است. در سینمای ما کمتر سراغ این طور مسائل میروند، شاید به خاطر این است که ممیزی میشود. درواقع فیلمساز باید به یک زبانی برسد که بتواند بهراحتی صحبت کند. من در ابتدا این فیلم را با ایدهای شروع کردم که یک بچه میخواهد خودش را از بلندی پرت کند و مادر فکر میکند چرا یک بچه به چنین فکری میافتد. سعی کردم مسئله آزار جنسی را در سطح نبینم و به شکل دیگری به آن بپردازم.
پیمان شادمانفر مدیر فیلمبرداری فیلم، درمورد تفاوت کارش در فیلم آخر هومن سیدی و «اتاق تاریک» گفت: در فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» ما دوربین مستند میخواستیم اما اینجا به یک دوربین ساکن نیاز داشتیم. محتوای این دو فیلم هم کاملا متفاوت بود و واقعا فیلمبرداری این کار بسیار دشوار بود.
حجازی در واکنش به پرسش خبرنگار مشرق نیوز گفت: من تشکر میکنم از رسانههایی که یک زمان تلاش میکردند مضمون فیلمها را نقد کنند. خداراشکر این رسانهها جدیدا تصمیم گرفتهاند تکنیک فیلمها را بکوبند. مشکل این نوع رسانهها این است که با مردم فاصله دارند . شما میگویید فیلمهایم خسته کننده است اما وقتی به اکران فیلمها دقت کنید متوجه خواهید شد که مخاطبان از فیلمهایم استقبال میکنند.
این کارگردان در ادامه گفت: چندی پیش نقدی منتشر شد که مشرق و سینماپرس و تسنیم نشر دادند. جالب است که شخص از اسم مستعار استفاده کرده است! اول؛ باید کمی شجاعت داشته باشید و دوم این که من شرمم میآید که از واژههای استفاده شده بگویم. امیدوارم کمی احترام قلم را نگه دارید. میگویید فیلمام ارزش نقد ندارد ولی شش صفحه مینویسید و تیتر یک میکنید!
او گفت: من همواره از همه نقدهای مثبت استفاده کردهام. با رسانههای اصولگرا هم مشکلی ندارم، چرا که آنجا نشست داشتم و مصاحبه کردم. مسئله من با نقدهایی است که جهتدار هستند و بیحرمتی میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- بازنمایی ژورنالیستی یک قاتل ایدئولوژیک بر پرده نقرهای/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
- اکران خصوصی فیلم عنکبوت / گزارش تصویری
- راهیابی «عنکبوت» به سیزدهمین جشنواره بینالمللی بنگلور هند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند