نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «اتاق تاریک» با حضور کارگردان و عوامل فیلم امشب در پردیس ملت برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این نشست که روحالله حجازی (کارگردان)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری)، ساعد سهیلی، سیدعلیرضا میرسالاری، مروارید کاشیان و ژیلا دانی (بازیگر)، کارن همایونفر (آهنگساز)، عباس عباسی (چهره پرداز)، بهادر حسین زاده (طراح صحنه)، رضا شهبازی (تدوینگر)، امیر حسین قاسمی (صداگذار) و… حضور داشتند، روحالله حجازی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمهایش پایان باز دارد، گفت: این فیلمام کاملا پایانش مشخص است و بیش از این نمیتوانستیم توضیحی بدهم.
ساعد سهیلی گفت: این فیلمنامه وقتی به دستم رسید، خیلی جذاب بود. شخصیت پدری که همسرش بزرگتر از خودش است؛ برایم واقعا هیجانانگیز بود.
حجازی درباره این فیلم خاطرنشان کرد: متاسفانه در سینمای ما، خیلی کمتر به سمت ساختن فیلمی با موضوع کودکآزاری، میروند و معمولا کارگردانها ریسک نمیکنند. مشکلی که در ساخت فیلمهایی با چنین موضوعی وجود دارد، ممیزی است. ضمن اینکه نمیتوان برخی از مسائل را مطرح کرد. فیلمساز باید تلاش کند به زبانی برسد که به مشکل برخورد نکند و در عین حال بتواند موضوع مورد بحث را مطرح کند. سعی کردم مسئله تجاوز در این فیلم در سطح نماند. کودک بازیگر ما از بین بیش از ۲۰۰ بچه انتخاب شد. کار با بچه خیلی سخت است من سر کار با بچه سر و کله میزدم و وقتی هم به خانه میرفتم با چه خودم سر و کله میزدم. برخی صحنهها البته مثل سکانس حمام کلک است و بعدا روی آن صدا گذاری شد.
حجازی در واکنش به این که چرا فیلمهایش با این که موضوعی جدی دارند؛ در لحظههایی کمیک میشوند، گفت: به نظرم صحنههایی که باعث خنده مخاطب میشود، به خاطر همذاتپنداری مخاطب است؛ چون جنس آنها شبیه به لحظاتی از زندگی همه ما است و ما تجربه این لحظات را داریم؛ وگرنه من برخی از دیالوگها را برای خنداندن مخاطب در فیلم قرار ندادهام. درواقع این خنده مخاطب بهخاطر آشنایی و نزدیکیست که با موقعیتها دارد.
او گفت: من بچه دارم و یک سکانس از فیلم، دیالوگهاییست که عینا میان من و فرزندم اتفاق افتاده است. در سینمای ما کمتر سراغ این طور مسائل میروند، شاید به خاطر این است که ممیزی میشود. درواقع فیلمساز باید به یک زبانی برسد که بتواند بهراحتی صحبت کند. من در ابتدا این فیلم را با ایدهای شروع کردم که یک بچه میخواهد خودش را از بلندی پرت کند و مادر فکر میکند چرا یک بچه به چنین فکری میافتد. سعی کردم مسئله آزار جنسی را در سطح نبینم و به شکل دیگری به آن بپردازم.
پیمان شادمانفر مدیر فیلمبرداری فیلم، درمورد تفاوت کارش در فیلم آخر هومن سیدی و «اتاق تاریک» گفت: در فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» ما دوربین مستند میخواستیم اما اینجا به یک دوربین ساکن نیاز داشتیم. محتوای این دو فیلم هم کاملا متفاوت بود و واقعا فیلمبرداری این کار بسیار دشوار بود.
حجازی در واکنش به پرسش خبرنگار مشرق نیوز گفت: من تشکر میکنم از رسانههایی که یک زمان تلاش میکردند مضمون فیلمها را نقد کنند. خداراشکر این رسانهها جدیدا تصمیم گرفتهاند تکنیک فیلمها را بکوبند. مشکل این نوع رسانهها این است که با مردم فاصله دارند . شما میگویید فیلمهایم خسته کننده است اما وقتی به اکران فیلمها دقت کنید متوجه خواهید شد که مخاطبان از فیلمهایم استقبال میکنند.
این کارگردان در ادامه گفت: چندی پیش نقدی منتشر شد که مشرق و سینماپرس و تسنیم نشر دادند. جالب است که شخص از اسم مستعار استفاده کرده است! اول؛ باید کمی شجاعت داشته باشید و دوم این که من شرمم میآید که از واژههای استفاده شده بگویم. امیدوارم کمی احترام قلم را نگه دارید. میگویید فیلمام ارزش نقد ندارد ولی شش صفحه مینویسید و تیتر یک میکنید!
او گفت: من همواره از همه نقدهای مثبت استفاده کردهام. با رسانههای اصولگرا هم مشکلی ندارم، چرا که آنجا نشست داشتم و مصاحبه کردم. مسئله من با نقدهایی است که جهتدار هستند و بیحرمتی میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- بازنمایی ژورنالیستی یک قاتل ایدئولوژیک بر پرده نقرهای/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
- اکران خصوصی فیلم عنکبوت / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا