در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه، از منظر شاگردان عباس کیارستمی به جایگاه و تأثیر او در سینمای ایران پرداخته شد. برگزاری این جشنواره را چطور ارزیابی میکنید؟
قطعا نبود فیلمسازی چون عباس کیارستمی تأثیرش را در سینمای ما خواهد گذاشت. کیارستمی از جمله فیلمسازانی بود که سبک و روش خاص خودش را در فیلمسازی داشت و سالهایسال بخش عمدهای از پیشرفت سینمای ایران مدیون او است. شرایطی که سینمای ما بهواسطه فیلمهای او پیدا کرد و توانست سینمای کشور ما را به تمام دنیا معرفی کند ازجمله نکاتی است که نباید آن را فراموش کرد و هرچقدر به جایگاه او پرداخته شود کم است. از نظر من مهمترین ویژگی آثار کیارستمی همواره نگاه شخصی او به اطرافش بود و همین سادگی و بهتصویرکشیدن حرفهای این سادگی او را از دیگران متمایز کرد. در تمامی فیلمهای او حس انساندوستی و احترام به انسان نمایان است؛ همین ویژگی شایسته احترام است و اگر تمامی ارزشهای فیلمسازی او را کنار بگذاریم، همین یک ویژگی ارزش و ظرفیت پرداختن در بسیاری از برنامههایی از جنس فیلم کوتاه را دارد و امیدوارم بیشتر به ارزش فیلمهای او و به جایگاه کیارستمی در سینما پرداخته شود.
به نظر شما میتوان برنامهریزی صحیحی برای زندهنگهداشتن نام و یاد او در سینمای ایران داشت؟
امیدوارم این حرف من به کسی برنخورد، متأسفانه ما همیشه دچار نوعی مردهپرستی هستیم و به طرز وحشتناکی این رفتار سطحی و ظاهری است و نمیتواند ارزشهای فرد ازدسترفته را ماندگار کند و دراینمیان فرصتی فراهم میشود که تنها برخی خودشان را نشان بدهند و غلیان این احساسات خیلی زود فروکش میکند. اگر حقیقتا میخواهیم جایگاه عباس کیارستمی همیشه در سینمای ما حفظ شود و ماندگار باقی بماند، این اتفاق نیاز به برنامهریزیهای دقیق دارد. خاطرم هست زمانی که خواسته شد برای یادبود عباس کیارستمی سر مزار او حاضر شوند، تنها عده قلیلی جمع شدند و متأسفم که باید با چنین شرایطی روبهرو شد و ذهن تنها به این سمت میرود که فضای استفاده، غلط تعبیر میشود تا بهوجودآمدن شرایطی برای ماندگارکردن نام او.
در این مدت نشان عباس کیارستمی در رویدادهای هنری به برخی سینماگران اهدا شده است، فکر نمیکنید تعدد این نشانها شاید از جذابیت اهدای این نشان کم کند؟
به نظر من اگر قرار است نشانی به نام او به وجود بیاید، باید آنقدر ارزش داشته باشد که افرادی از سینمای ایران یا جهان، بهکسب این نشان افتخار کنند، بههیچوجه نباید نام و نشان او اتفاق پیشپاافتادهای شود. اگر قرار است شکل فیلمسازی و نگاه انسانی او در سینمای ایران بهعنوان سبکوسیاق ماندگار شود، چه از سمت اهالی سینما و چه شاگردانش، باید به آن ارزش و اعتبار داد، نهاینکه تنها تقلیدی از سینمای او باشد و تعریف درستی صورت نگیرد؛ بهعنوانمثال اگر من بهعنوان فیلمسازی که سبکی متفاوت از عباس کیارستمی دارم، خواستم در فیلمی بخشی از نگاه او را منتقل کنم، نباید این اتفاق به شیوهای انجام شود که تنها از او تقلید شود. همانطور که گفتم، باید مسیر درستی تعریف کرد و کسانی در حدواندازه نام کیارستمی برنامهریزیهای درستی انجام دهند چرا که حرکات شتابزده به این مسیر لطمه خواهد زد.
منبع: شرق ـ بهناز شیربانی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم