به گزارش سینماسینما، حسین قناعت کارگردان سینمای کودک است که البته آثار دیگری نیز در سینمای ایران در مقام کارگردان ساخته، او سال گذشته حضور موفقی را با دو فیلم «قهرمانان کوچک» و «دزد و پری ۲» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان تجربه کرد و امسال نیز با فیلمی جدید به نام «تپلی» در این رویداد سینمایی حضور دارد. قناعت نیز همچون برخی دیگر از همکارانش معنقد است بحث اکران فیلمها یکی از مهمترین معضلات سینما کودک و نوجوان است که باعث دلسردی خیلی از کارگردانان نسبت به کار در این ژانر میشود. او انتقادهایش به وضعیت سینمای کودک را بیان کرده و از جشنواره امسال و فیلمش نیز صحبتهایی به میان آورده است.
شما جزو کارگردانهایی هستید که در حوزه سینما کودک و نوجوان فعالیتهای مستمر داشتید ولی خیلی از همکاران دیگر شما هم هستند که به کار در این ژانر علاقهمندند اما به دلیل مشکلات زیادی که در این حیطه وجود دارد عطای فیلم ساختن برای کودک و نوجوان را به لقایش بخشیدند، چه عاملی شما را همچنان برای ساخت فیلم برای بچهها ترغیب میکند؟
ابتدا این نکته را بگویم که من به شخصه به غیر از فارابی نهاد دیگری را به عنوان حامی سینمای کودک سراغ ندارم. اما یکی از دلایلی که به فیلمسازی در این ژانر ادامه دادم این است که یاد گرفتم که با همان بودجه اندک فیلمی بسازم که بتواند مخاطب را راضی کند، البته کار سختی است. اما این شانس را داشتم که فیلمهایی که تا به حال ساختم خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفتند و هر سه فیلمم هم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم اصفهان گرفتهاند. ضمن اینکه من عاشق سینمای کودک هستم و نمیتوانم تصور کنم روزی به هر دلیلی بخواهم این سینما را رها کنم.
فکر میکنید شرایط نامناسب اکران برای فیلمهای سینما کودک و نوجوان چقدر در فاصله گرفتن کارگردانها از این ژانر نقش دارد؟
به عقیده من مشکل اصلی سینمای کودک همین بحث اکران است. خیلی از فیلمهایی که ساخته میشوند و در جشنواره به نمایش در میآیند نمیتوانند موقعیت اکران پیدا کنند و همین قطع شدن چرخه تولید تا عرضه باعث شده تا هم خیلی از همکاران ما دلسرد شوند و هم به نوعی تهیهکنندههایی که می توانستند برای فیلم کودک سرمایهگذاری کنند عملا این ژانر را رها کردند. اما با اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در شورای راهبردی که سال گذشته در فارابی بودند و امسال نیز بر روی فیلمنامهها نظر میدهند و آنها را تایید میکنند، خوشبختانه سیاست خوبی در حال اجراست. سیاست دوستان این شورا حمایت از فیلمهایی است که پرمخاطبتر هستند و میتوانند اکران عمومی خوبی داشته باشند. همین رویکرد باعث شده تا سال گذشته ما تعداد فیلمهای پرمخاطبمان در این ژانر نسبت به سال قبلتر بیشتر شود، این اتفاق امسال نیز تکرار شد و من امیدوارم خلایی که در این چند سال ایجاد شده برطرف شود و سینمای کودک از این قحطی که با آن مواجه شده و به عبارت از چشم تهیهکنندهها و سینمادارها افتاده نجات پیدا کند و ما دوباره به روزهایی برسیم که سینمای کودک بتواند مخاطب داشته باشد.
برنامهای برای اکران «دزد و پری ۲» دارید؟
بله، من فکر میکنم مهرماه امسال این فیلم هم اکران شود.
قطعا دنیای بچهها امروز تفاوتهای زیادی با کودکان چند دهه قبل دارد و گسترش امکانات و رواج استفاده از فضای مجازی، بازیهای کامپیوتری و رسانههای دیگر آنها را به روزتر از هم سن و سال های خودشان در مثلا دهه ۵۰ و ۶۰ ساخته. با این اوصاف به نظرتان یک فیلم خوب در سینمای کودک باید چه مولفهها و ویژگیهایی داشته باشد که بتواند مخاطب امروزی با این سطح اطلاعات را اقناع کند؟
یادم میآید جایی خوانده بودم که مثلا صد سال قبل وقتی ترازو اختراع شد تحولی بزرگ در صنعت اتفاق افتاد و این وسیله به عنوان دستاوردی مهم به ثبت رسید. اگر ما قبول داشته باشیم که هر ده یا پانزده سال جهان تازه میشود با این اتفاقاتی که در این سالها در فضای مجازی افتاده به راحتی ارتباط برقرار میکنیم. من احساس میکنم جهان هر روز در حال تازهتر شدن است و ما باید تلاش کنیم تا فاصله بین نسلها را برطرف کنیم. اگر افرادی مثل ما نتوانند این کار را انجام دهیم این فاصله زیاد میشود، اگر فیلمسازی نتواند خودش را به بچههای امروز برساند قصههایی که در فیلمهایش برای بچهها تعریف میکند ممکن است از نظر آنها تکراری و پیش پا افتاده به نظر برسد. من این نکته را هم می دانم که نزدیک شدن به بچههای امروز سختتر از قبل شده است، اما فیلمساز ما باید خیلی مراقب باشد و سعی کند خودش را به روز کند.
شما سال گذشته دو فیلم «قهرمانان کوچک» و «دزد و پری ۲» را در جشنواره فیلم کودک اصفهان داشتید و امسال هم با «تپلی» در این رویداد سینمایی حضور دارید، امسال استقبال از فیلمتان چطور بوده؟
خوشبختانه در دو نمایشی که تا به حال داشتیم و یکی هم شب گذشته ( یکشنبه شب ۱۱ شهریور ماه) استقبال خوبی از فیلم صورت گرفته است و مردم با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند. مهمترین نکته برای من در همه فیلمهایم همیشه این بوده که بتوانیم مخاطب را راضی نگه داریم.
فیلم «تپلی» به لحاظ ویژگیهای ساختاری و محتوایی چه تفاوتهایی با فیلمهای دیگری که برای کودکان ساختید دارد؟
تفاوت عمده این اثر این است که طیف مخاطب بزرگسال را هم در بر میگیرد، ما همیشه سعی میکنیم پدر و مادرهایی که بچهها را با خودشان به سینما میآوردند راضی باشند اینبار فیلممان طوری است که علاوه بر نوجوانان خانوادهها هم از تماشای این فیلم احساس رضایت خواهند داشت. «تپلی» فیلم نوجوان و خانواده است.
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سلفی با رستم» از مرز یک میلیارد گذشت
- در اکران مردمی فیلم «سلفی با رستم» مطرح شد؛ حسین قناعت: برای اعتلای فرهنگ ایرانی تلاش میکنم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- فریال بهزاد؛ کاربلد و دغدغهمند
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- «والدین امانتی» در مراحل پایانی فنی
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟