گلشیفته فراهانی که به تازگی در «آواز عقربها» به کارگردانی انوپ سینگ مقابل دوربین رفته٬ در گفتوگویی با ورایتی از آنچه در راه عشق به بازیگری از دست داده٬ سخن گفت.
به گزارش سینماسینما٬ گلشیفته فراهانی بازیگر نقش اول زن «آواز عقربها» سومین ساخته بلند انوپ سینگ فیلمساز هندی است. در این فیلم، فراهانی نقش شخصیتی به نام «نوران» را بازی میکند.
چه چیزی شما را جذب این نقش یا کارگردانش کرد؟
من انوپ را بعد از تماشای «قصه»- دومین فیلم بلند کارگردان هندی – ملاقات کردم. به نظرم یکی از شگفتانگیزترین انسانهایی است که تا امروز ملاقات کردهام. او شاعر است، هنرمندی فوقالعاده حساس و حیرتآور است و چیزی سحرانگیز در مورد او وجود دارد. توجه و دانش او درباره زنان کاملا باورنکردنی است. به نظرم، پیدا کردن کارگردانان مردی که زوایای عمیق ساختار ذهن زنان را درک کنند، امری نادر است. وقتی او درباره این پروژه با من صحبت کرد؛ اینکه چطور رویایی میبیند و بعد یکشبه فیلمنامهاش را مینویسد. آنجا بود که فهمیدم باید در این فیلم بازی کنم.
با توجه به این که قرار بود با زبان، فرهنگ و کشوری جدید مواجه شوید، آمادهسازی برای اجرای این نقش چهجور تجربهای برایتان به همراه داشت؟
من تا به حال، به هفت زبان مختلف نقش اجرا کردهام. به همین خاطر، الان دیگر آشنایی با اجرای نقش به زبانی غیر از زبان مادریام تجربهای سرگرمکننده و بامزه است. ابتدا، شش ماه روی یادگیری زبان کار کردم تا بتوانم دیالوگهایم را ادا کنم. یادگیری زبان چالش بسیار دشواری است، خصوصا وقتی کمالگرا باشید. و خودم به عنوان یک موسیقیدان، دلم میخواست این وجه از اجرایم بینقص به نظر برسد. بعد از آن، عازم هند شدیم و من به صحرا رفتم تا مدتی را در محیط بگذارنم و با زنان آنجا و نحوه راه رفتن و حرف زدنشان آشنا شوم. تجربهای خشن و سخت و در عین حال، لطیف بود.
این فیلم درباره یک آوازخوان است: میتوانید رابطهتان را با موسیقی توضیح بدهید؟
به طرز خندهداری، موسیقی همیشه مثل سایه در تعقیب من بوده، حتی در سینما و در تمام جنبههای زندگیام بسیار به کمکم آمده است. موسیقی به پروانهای کوچک میماند که از گلی به گل دیگر میپرد و من به دنبال کردنش ادامه میدهم.
وقتی بازی در نقش شخصیتی را میپذیرید که قرار است درد و غم و اندوه فراوانی را از سر بگذارند، چطور خودتان را از نقش جدا میکنید؟
گاهی اوقات میتوانید خودتان را از شخصیت جدا کنید اما گاهی اوقات هم نمیتوانید. ممکن است طلسم شخصیت گریبانگیرتان شود و شما اسیر دردی میشوید که متعلق به نقش است. شیوه من متد اکتینگ نیست. من شخصیتهایم را با خودم به خانه نمیبرم اما احساسات و تاثرات شخصیت به درون آدم رخنه میکند یا گاهی به شکل بیماری خودش را در بدن آدم بروز میدهد. در این پروژه، فشار و آسیبی که شخصیت من از سر میگذراند، از درون خودم نشات میگرفت. آدم به عنوان یک بازیگر نیاز دارد از جهان هستی کمک بگیرد تا به دام اعتیاد و خودکشی نیافتد. بازیگر به مراقبت نیاز دارد.
فیلمهایی که تا امروز بازی کردهاید در لوکیشنها و فرهنگها و به زبانهای مختلف بودهاند. دلیل این انتخابها چیست؟
انگیزه من از کار کردن در سینما، انتقال این پیام است که سینما حمایتگر است. اینجور فیلمنامهها به دستم میرسد و همگی قصههایی برای گفتن دارند. البته که خودم هم مشتاقم. عاشق این هستم که خودم را تا مرز محدودیتهایم به چالش بکشم و ببینم آیا میتوانم از پس ناممکنها بربیایم. هر چه ناممکن به نظر برسد، من باید آن را ممکن سازم. مهمترین نکته این است که کاملا خودت را بسپاری و آماده باشی برای هر نقشی که بازی میکنی، جانت را هم فدا کنی.
چطور بین پروژههایی که درسینما میپذیری و سایر مشغولیتهایت توازن ایجاد میکنی؟
از میانه آشوب. من در کار تعادل پیدا میکنم. در سختیهای کار کردن آرامش مییابم. اما کعبه آمالم کاری است که انجام میدهم و خودم را به تمامی وقف آن کردهام. من پای این کار، کشورم را از دست دادهام، آرامش را از دست دادهام، خانوادهام و تقریبا دار و ندارم را از دست دادهام.
منبع: نوآوری در سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- نغمه های عرب/ تصویری از یک جامعه رها شده و بیمسئولیت
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
- کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازیهای رایانهای در سینما
- تریلر فیلم Extraction با بازی گلشیفته فراهانی منتشر شد + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید





