گلشیفته فراهانی که به تازگی در «آواز عقربها» به کارگردانی انوپ سینگ مقابل دوربین رفته٬ در گفتوگویی با ورایتی از آنچه در راه عشق به بازیگری از دست داده٬ سخن گفت.
به گزارش سینماسینما٬ گلشیفته فراهانی بازیگر نقش اول زن «آواز عقربها» سومین ساخته بلند انوپ سینگ فیلمساز هندی است. در این فیلم، فراهانی نقش شخصیتی به نام «نوران» را بازی میکند.
چه چیزی شما را جذب این نقش یا کارگردانش کرد؟
من انوپ را بعد از تماشای «قصه»- دومین فیلم بلند کارگردان هندی – ملاقات کردم. به نظرم یکی از شگفتانگیزترین انسانهایی است که تا امروز ملاقات کردهام. او شاعر است، هنرمندی فوقالعاده حساس و حیرتآور است و چیزی سحرانگیز در مورد او وجود دارد. توجه و دانش او درباره زنان کاملا باورنکردنی است. به نظرم، پیدا کردن کارگردانان مردی که زوایای عمیق ساختار ذهن زنان را درک کنند، امری نادر است. وقتی او درباره این پروژه با من صحبت کرد؛ اینکه چطور رویایی میبیند و بعد یکشبه فیلمنامهاش را مینویسد. آنجا بود که فهمیدم باید در این فیلم بازی کنم.
با توجه به این که قرار بود با زبان، فرهنگ و کشوری جدید مواجه شوید، آمادهسازی برای اجرای این نقش چهجور تجربهای برایتان به همراه داشت؟
من تا به حال، به هفت زبان مختلف نقش اجرا کردهام. به همین خاطر، الان دیگر آشنایی با اجرای نقش به زبانی غیر از زبان مادریام تجربهای سرگرمکننده و بامزه است. ابتدا، شش ماه روی یادگیری زبان کار کردم تا بتوانم دیالوگهایم را ادا کنم. یادگیری زبان چالش بسیار دشواری است، خصوصا وقتی کمالگرا باشید. و خودم به عنوان یک موسیقیدان، دلم میخواست این وجه از اجرایم بینقص به نظر برسد. بعد از آن، عازم هند شدیم و من به صحرا رفتم تا مدتی را در محیط بگذارنم و با زنان آنجا و نحوه راه رفتن و حرف زدنشان آشنا شوم. تجربهای خشن و سخت و در عین حال، لطیف بود.
این فیلم درباره یک آوازخوان است: میتوانید رابطهتان را با موسیقی توضیح بدهید؟
به طرز خندهداری، موسیقی همیشه مثل سایه در تعقیب من بوده، حتی در سینما و در تمام جنبههای زندگیام بسیار به کمکم آمده است. موسیقی به پروانهای کوچک میماند که از گلی به گل دیگر میپرد و من به دنبال کردنش ادامه میدهم.
وقتی بازی در نقش شخصیتی را میپذیرید که قرار است درد و غم و اندوه فراوانی را از سر بگذارند، چطور خودتان را از نقش جدا میکنید؟
گاهی اوقات میتوانید خودتان را از شخصیت جدا کنید اما گاهی اوقات هم نمیتوانید. ممکن است طلسم شخصیت گریبانگیرتان شود و شما اسیر دردی میشوید که متعلق به نقش است. شیوه من متد اکتینگ نیست. من شخصیتهایم را با خودم به خانه نمیبرم اما احساسات و تاثرات شخصیت به درون آدم رخنه میکند یا گاهی به شکل بیماری خودش را در بدن آدم بروز میدهد. در این پروژه، فشار و آسیبی که شخصیت من از سر میگذراند، از درون خودم نشات میگرفت. آدم به عنوان یک بازیگر نیاز دارد از جهان هستی کمک بگیرد تا به دام اعتیاد و خودکشی نیافتد. بازیگر به مراقبت نیاز دارد.
فیلمهایی که تا امروز بازی کردهاید در لوکیشنها و فرهنگها و به زبانهای مختلف بودهاند. دلیل این انتخابها چیست؟
انگیزه من از کار کردن در سینما، انتقال این پیام است که سینما حمایتگر است. اینجور فیلمنامهها به دستم میرسد و همگی قصههایی برای گفتن دارند. البته که خودم هم مشتاقم. عاشق این هستم که خودم را تا مرز محدودیتهایم به چالش بکشم و ببینم آیا میتوانم از پس ناممکنها بربیایم. هر چه ناممکن به نظر برسد، من باید آن را ممکن سازم. مهمترین نکته این است که کاملا خودت را بسپاری و آماده باشی برای هر نقشی که بازی میکنی، جانت را هم فدا کنی.
چطور بین پروژههایی که درسینما میپذیری و سایر مشغولیتهایت توازن ایجاد میکنی؟
از میانه آشوب. من در کار تعادل پیدا میکنم. در سختیهای کار کردن آرامش مییابم. اما کعبه آمالم کاری است که انجام میدهم و خودم را به تمامی وقف آن کردهام. من پای این کار، کشورم را از دست دادهام، آرامش را از دست دادهام، خانوادهام و تقریبا دار و ندارم را از دست دادهام.
منبع: نوآوری در سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- نغمه های عرب/ تصویری از یک جامعه رها شده و بیمسئولیت
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
- کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازیهای رایانهای در سینما
- تریلر فیلم Extraction با بازی گلشیفته فراهانی منتشر شد + ویدئو
- گلشیفته فراهانی تکذیب کرد/ وویس منتشر شده هیچ ربطی به من ندارد + ویدئو
- شکایت مالکان فیلم دو فرشته با بازی گلشیفته فراهانی از یوتیوب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل