به مناسبت پر کشیدن سیودو شهید نفتکش سانچی، عوامل گروه فیلم «سروز زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر و تهیهکنندگی حامد حسینی یادداشتی منتشر کرده است.
به گزارش سینماسینما، متن این یادداشت به شرح زیر است:
ققنوسی به اسم سانچی
شنیده بودیم که ققنوس بر فراز بلندی چنان بال می زند که از این تکاپو آتشی برافروخته میشود و خود در آن آتش میسوزد و از خاکستر این آتش فرزندش تبلور می یابد ولی نگفته بودند اگر این آتش خاکستری نداشته باشد چه میشود.
چند روزی سی و دو ققنوس بر پهنای اقیانوس بال زدند و بال زدند و بال زدند تا رسیدند به صاحب آتش
و این خاصیت گمنامی است که برخود هیچ نمیخواهد.
این روزها درگیر تنظیم تیتراژ پایانی “سروِ زیرِ آب” بودیم که دستی و قدمی از قلم نیفتد که یاد روزهای سخت پیش تولید افتادیم،
آن زمان که برای همکاری و همراهی ، فیلمنامه را برای ارگانها و نهادها و … ارسال میکردیم و در این بین اندک بودند آنانی که همراه گردیدند و خواستند در این قصهی عظیم و عزیز دستی بر آتش داشته باشند، آنانی که گمنامی را میشناسند.
گفتیم آتش …
اصلا” فکر نمیکردیم روزی برای سپاس و قدردانی از همراهی و همدلی سازمان شریف کشتیرانی بهانهمان آتش باشد.
آن هم آتشی فراتر از آتش ققنوس…
نمیدانیم چه مدت این بال زدن ققنوسهای سانچی طول کشید تا صاحب اقیانوس، آرامشان کرد و جالب است خاکستری هم نماند.
و چه تلخ و سخت بود آن زمان که خبردادند ” امیدی به زنده بودنِ سی و دو سرنشین سرزمین سانچی نداشته باشید…”
چقدر دوست داشتیم آن زمان که برای قدردانی از ساکنین سرزمین کشتیها ، این فیلم را اکران خصوصی میکردیم آنها هم بودند.
حتما” فرزندانشان بعد از دیدن فیلم “سرو زیر آب” به عظمت گمنامی پدرانشان بیشتر پی میبرند.
در تب و تاب سودای سیمرغ ، مراقب اشکهای بازماندگان سی و دو ققنوس سانچی باشیم.
یادداشتی از تهیه کننده و عوامل فیلم سرو زیر آب
برای مردانی از جنس ققنوس.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش چهارم رویا فتح الله زاده و شادی حاجی مشهدی
- در غیاب تصاویر آشنا/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- ملودرام یا حماسی؟/ نگاهی به «سرو زیر آب»
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رونمایی از پوستر «سرو زیر آب» در آستانه اکران عمومی + عکس
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- «سرو زیر آب»، فیلمی که در آب غرق شد
- گزارشی از روز ششم جشنواره در سینمای رسانه ها/ اشکها و لبخندها
- گزارش نشست «سرو زیر آب»/ می خواستند ببینند ملی گرا هستم یا شیعه؟!
- نگاهی کوتاه به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «سرو زیرآب»
- کوتاه درباره فیلمهای جشنواره ۳۶/ روز هفتم: مصادره و سرو زیر آب
- حسین باشه آهنگر: یک پلان «سرو زیر آب» ۳۰۰ هنرور داشت/ دردسر پسر کارگردان بودن!
- پخش لیسانسه ها همزمان با حادثه سانچی داد بازیگرش را در آورد
- رونمایی از اولین عکسهای «سرو زیر آب» که نخستین نمایش آن در جشنواره فجر است
- کلاکت مشکی به یاد آتش نشان های شهید در «سرو زیر آب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





