سینماسینما، فریبا اشوئی:
حشمت تهرانی کاندیدای شورای شهر مداح اهل بیت در آستانه برگزاری انتخابات باهمکاری دوستان وخانواده ، در حال فراهم سازی معرفی خود وپروسه تبلیغات است که با یکی از دوستان قدیمی اش به نام رهی روبرو می شود.
این ملاقات ورویارویی منجربه ورود رهی به زندگی حشمت و ایجاد دردسرهای بزرگی می شود که در آن حشمت به نگاه تازه ای نسبت به مردم شهرش وفلسفه ورودش به شورای شهر می گردد.
پادزهر اولین فیلم جواد رضویان است که به اکران وشرکت در مسابقه فیلم های فجر رسیده است. پی رنگ اصلی فیلم روایتی یک خطی وساده از تحول شخصیتی آدم هاست.اما در کنار این پی رنگ ،مخاطب شاهد خرده پی رنگ های متعددی با گرایش های واقعی وطنز است که اندازه های اثر را کمی متفاوت تر از نمونه های مشابه آن ساخته است.
فیلم ساز سعی کرده تا ضمن پرداخت قصه یک خطی اش گریزی هم به احوالات شهر تهران داشته باشد. اگرچه این نگاه نه جامعه شناسانه است ونه چالش وپرسش خاصی راتعقیب می کند،اما تا حدودی فیلم را از هجوگویی وابتذال جدا می سازد.
شخصیت های فیلم نمونه های اغراق شده وتیپیکال اند که از خواستگاه مشخص ومعینی برخوردار نیستند. چرایی این ناشناسی نیز تا انتهای فیلم همچنان نامعلوم می ماند.(گذشته وخطای حشمت در حق رهی تاپایان فیلم درپرده ابهام باقی می ماند).حشمت تهرانی نماینده طبقه فرصت طلبی است که برحسب شرایط فعلی جامعه به موقعیت اجتماعی کاذبی دست یافته اند وبرای دستیابی به فرصت های برتر وبالاتر دست وپا می زند.اگرچه روایت تاپایان به این نگاه پایبند نمی ماند واز حشمت تهرانی یک قهرمان می سازد.این نتیجه گیری در نقض نگاه اول سمت وسوی داستان را تغییر وبه جهتی دیگری می برد.جهت این نگاه حکایت از پرهیز ازقضاوت آدم ها ویا شاید پرهیز از به یک چوب راندن همه فرصت طلبان اجتماعی نون به نرخ روز خور دارد.از منظری دیگر زهرمار در لایه زیرینش مخاطبان خودرا به نگاهی متفاوت وخاص وشاید پرسشگر نسبت به شهر تهران و آنچه که در بطن وحواشی آن اتفاق می افتد دعوت می کند.
حال این نگاه تاچه حد واندازه(مکان هایی که بعنوان شاخ خلاف های رایج شهر همراه با دوکاراکتر اصلی جستجو می شوند)با واقعیت های این شهر تطابق دارد جای بحث وتبادل نظر اختصاصی داردکه از حوصله وتخصص این یادداشت خارج است.اما آنچه که فیلم ساز از ساخت وپرداخت این سکانس ها در فیلمش دنبال می کندشاید اشارت وتلنگر شهروندی آشنا به مقوله معنا وهنر باشد که خواسته تا اختصاصا با نگاه خاص خود وزبان سینما نسبت به آن عکس العمل نشان داده باشد که البته هم(با عنایت به ملودی رپ کارشده بر تصاویر)در فروش وجذب مخاطب عام نیز بی اثر نخواهد بود.از محتوای فیلم زهرمار که عبور کنیم با ساختارفیلم روبروهستیم که در حد واشل متوسط قابل ارزیابی است.جواد رضویان که خود دانش آموخته نقاشی است وسابقه طولانی در بازی های طنز دارد این بار در کسوت کارگردانی توانسته تا یک فیلم فارسی قابل قبول بسازد.فیلم فارسی که صرفه نظر از چند شوخی هجو ومبتذلش چندان به دام کلیشه های رایج فیلم فارسی نمی افتد وضمن خیس شدن در این وادی ، غرق آ ن نمی شود و روایتش را آبرومندانه به سرانجام می رساند.حضورشبنم مقدمی وبازی اش در نقش لی لی قصه، نقطه قوت فیلم واستحکام فیلم است وبه جرات می توان گفت حضور او ونقش آفرینی خاصش در فیلم است که مخاطب را تا انتها با فیلم همراه نگه می دارد.زهرمار فیلم کاملی نیست وبر لبه پرتگاه حرکت می کند اما برای کارگردان تازه کار آن شاید نقطه امیدی باشد تا در شروعی تازه با بینش ونگاه عمیق تری نسبت به سینمای اجتماعی گام های مطمئن تری بردارد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردان زهرمار:خیلی ها می گویند فیلم را به نفع مداحان ساخته ای اماخودمداحان علیه فیلم بیانیه دادند!
- آمادگی برای مجلس ختم سینمای ایران / چطور فیلمی که هنوز اکران نشده در بساط دستفروشان است؟
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد