سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد:
«جاندار» یک حسن بزرگ دارد و آن افتتاحیه خوبش است. فیلمنامه با مراسم عروسی دختر خانواده ی اصلی آغاز می شود و مسئله ای درظاهر کم اهمیت (دیر رسیدن شام) منجر به وقوع فاجعه ای غیرمنتظره و جبران ناپذیر می شود که مسیر فیلم در همان ابتدا تغییر داده و فضای شوخ و شنگ کار را به شدت تراژیک و ملتهب می کند. دراقع نقطه ی غافلگیری فیلمنامه در بهترین جای ممکن قرار دارد و فیلمسازان بدون هدر دادن وقت و مقدمه چینی های بی مورد داستان را آغاز می کنند.
درحالی که مخاطب خود را با غافلگیری اولیه ی کار درگیر می بیند یک غافلگیری دیگر نیز رخ میدهد و پیچیدگی های فیلمنامه مدام بیشتر می شود. خوشبختانه گره های درام هرگز سست نیستند بلکه فکرشده اند و این گره افکنی های به جا و به اندازه با قوانین ژانری کار نیز همخوان است. همین چینش درست وقایع و رخدادها و ترسیم خلاقانه ی تناقض ها و تقابل ها و البته غافلگیری های متعدد منجر می شوند «جاندار» به رغم شباهت پیرنگش با برخی دیگر از فیلم های جشنواره ی امسال مثلا «یلدا» بتواند بهتر عرض اندام کرده و مخاطب را راضی نگاه دارد.
بازیگران فیلم از نقاط قوت آن به شمار می آیند؛ از فاطمه معتمدآریا گرفته تا جواد عزتی و حامد بهداد که هم انتخاب هایی هوشمندانه برای نقشهایشان هستند و هم در ایفای این نقش ها عملکرد خوبی دارند.
ضعف بزرگ «جاندار» پایان آن است. گرچه فیلمسازان کوشیده اند تا سرنوشت شخصیت های فیلم را در قالب گفتگوی نهایی مادر (فاطمه معتمداریا) با پسرش تاحدودی مشخص کنند اما نحوه و شکل پایان بندی کار بیش از آن که به پایانی باز شبیه باشد به نوعی رهاشدگی غیرعامدانه می ماند که می توان آن را از ضعف های کار به شمار آورد. درواقع شاید بهتر آن بود که فیلمسازان همین پایان را در قالب و فرمی دیگر اعمال میکردند تا فیلم این چنین شوک آمیز به پایان نرسد و فرصتی هم برای حل و فصل وقایع آن در ذهن مخاطب باقی بماند .
در نهایت «جاندار» را میتوان فیلمی قابل قبول از کارگردانان جوانی دانست که جسورانه به سراغ موضوعی تکراری رفته اند و با پرداخت درست، روایت پردازی متفاوت و میزانسنی شسته و رفته فیلمشان را در سطحی بالاتر از موضوع تکراری اش ساخته اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- «تیغ و ابریشم»/ پیشنهادهای لذتبخش برای اکران پاییز
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
آخرین ها
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی