سینماسینما، فریبا اشوئی:
خیانت، تعصب ،غیرت واختلافات کهنه زن وشوهری موضوعات لا ینفک فیلم های علیرضا رئیسیان است.مردی بدون سایه نیزمنفک از آثار دیگر او نیست.استارت فیلم با مستندی در همین ارتباط است.مردی که همسرش را بدلیل سوءظن به خیانت به طرز فجیعی می کشد. مستند ساز به دلیل ناخوشایندی موضوع فیلمش موردتقبیح مدیران قرار می گیرد و…
فیلم تا دقیقه ۴۵ یعنی نیمی از فیلم هنوز آغاز نشده ومدام درگیر حاشیه ها می شود.زن ومرد ظاهرا عاشق هم هستند .تولد فرزندشان راجشن می گیرند.باهم درددل می کنند و…اما همه فضای زندگی اشان سرد وبی روح است.یکی بیکار وآن دیگری سرکار می رود.باز تغییری در روال قصه ایجاد نمی شود.مرد با تبعات مستندش وانتشار آن در فضای مجازی(تاثیرات فضای مجازی در دگرگون سازی منفی زندگی ها) درگیراست.روایت مدام با بالا وپایین کردن موضوع وافزودن عناصر محرک دیگر به اصل پی رنگ(هیجان شغل جدید زن ودرگیری با پرونده فساد معاون، ردیابی مستند ساز توسط خانواده مقتوله وتهدید، سفر خارج از کشور و بالاخره تجربه تفریحات مجردی برای ماهان)سعی در ایجاد تعلیق وفضاسازی کاربردی برای پیشبرد قصه وایجاد بستر مناسب برای تغییرات شخصیتی ماهان دارد. اما در هیچ کدام از این عناصر رابطه علل ومعلولی متناسب ومعقولی وجود ندارد.گره ها مدام زیاد وزیادتر می شوند(پاپوش برای رییس ومجرای زن صیغ ای،هدیه رئیس شرکت به سایه، اوردوز دختر میهمانی، ملاقات برادر مقتوله مستند با دختر ماهان در پارک، بیماری ام اس رییس شرکت)…اما هیچ کدام از این گره های بی ربط تاثیر مثبتی در فرآیند پیشبرد موضوع نداشته وازروایت کلافی سردرگم ساخته ومخاطب را به بی راهه می برند.ماهان پارانوئید پنهانی در شخصیتش نهفته دارد که درمیانه این همه بل بشویی های داستان به یکباره بالا می زند واز یک قصه یک خطی ،نخ نما وسُست؛ تراژدی جنایی کم جانی را می سازد که به هیچ عنوان نمی توان آن را به اضافات زائدی که برداستان تحمیل شده ، ربط داد.
مردی بدون سایه در واقع در سایه شماری توهمات کم مایه با کاراکتری بی عُرضه و چُلُفتی(علی مصفا خیلی ضعیف در این نقش ظاهر می شود)مخاطبش را سرانگشت می گیرد وبه خیالی واهی به این طرف آن طرف می کشاند واز تصریح آنچه که خود نیز نمی داند تا پایان روایت، همان طور مبهم والکن باقی می ماند.این انفعال وسردرگُمی در ساختار نیز از متن تبعیت نموده ومخاطب را با پلان های سرد،بی هدف(سکانس های سفر کاری سایه با مدیران شرکت به اسپانیا وهدف آن؟!)با تدوین شلخته ومغشوش والبته بازی های بی روح وتصنعی بازیگران نیز مواجه ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «مردی بدون سایه»
- چهار فیلم جدید به سینماها میآیند
- اعلام زمان اکران فیلمی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





