سینماسینما، روانبخش صادقی/ عضو و دبیر هیئت مدیره خانه سینما:
تولید انیمیشن جانکاه است و طاقت فرسا! باید علاوه بر کلیت فیلم و سکانس ها و پلان ها، بر تک تک فریم های اثر آگاهانه و با دقت اشراف داشته باشی و هر آنچه دیده خواهد شد را طراحی کنی و بسازی و جانبخشی نمایی. کاری دشوار و با صبوری فراوان اما عاشقانه.
در تب و تاب جشنواره فیلم فجر ارزیابی و برآوردی از جریان سینمای کشور در گونه های مختلف و تکنیک های متفاوت به دست می آید و امسال نیز این جریان با قوت و ضعف هایی در فرم و محتوا خودنمایی می کند. در این روزهای جشنواره در سبد سینمای یکساله کشور کسانی کارشان به محک گذاشته می شود و کسانی نیز از نگاه خود به محک کردن می نشینند. اما در این میان سینمای انیمیشن ایران چندسالی است که با حداقل یک فیلم سینمایی در جشنواره فجر خودنمایی می کند و این فارغ از چند و چون این آثار اتقاقی مبارک و خوشحالی برانگیز است. فعالان سینمای انیمیشن کشور راهی بسیار دشوار و طولانی را برای رسیدن به این جایگاه طی کردند تا قاب به قاب این فیلم ها را طراحی و تولید و عرضه کنند. به عقیده من جامعه هنری و تکنیکی انیمیشن ایران تا اینجای کار تمام تلاش خود را حتی بیش از توانشان انجام داده اند و حال وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی است که نه تنها در حرف بلکه در عمل وارد گود شوند و حمایت های خود را به شکل مادی و معنوی و تشویقی بسیار بیش از آنچه تا بحال صورت گرفته از این سینمای پاک، ماندگار و پر مخاطب و جهانی نمایان سازند. امسال سینمای انیمیشن ایران با فیلم سینمایی “فیلشاه” در جشنواره سی و ششم فجر حضوری موفق دارد و بر خود و تمام فعالان این حوزه واجب میدانم تا علاوه بر حمایت کامل از آن از مدیران و داوران جشنواره انتظار داشته باشیم تا از کنار آن به راحتی نگذرند و ببینند آنچه را که در حال شکل گیری و ثبات است و یکی از راه های نجات و افتخار سینمای کشور.
با توجه به سعی و تلاش های بسیار سازندگان انیمیشن در طی این سال ها، پس از این گناه هرگونه عدم رشد و نمو سینمای انیمیشن کشور چه در کمیت و چه در کیفیت می باید در پرونده کاری مدیران فرهنگی و حتی اقتصادی نوشته شود و البته امیدوارم پاداش رشد و ارتقای آن نصیبشان گردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





