ساخت فیلم فاخر، دغدغه همیشگی مدیران فرهنگی است: دغدغه ای که گاهی حاشیه می سازد و گاهی هم مثل همین روزها، آنقدر حاشیه های دیگر زیاد است که جایی در حوالی دوردست ترین خبرها گم می شود و کسی نگاهی به آن نمی اندازد.
جمعه شب و در یک برنامه خبری ویژه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امتداد صحبت های مفصلش درباره سازمان نظام رسانه ای و سازمان نظام هنری، افزایش تعداد کتابخانه ها در مساجد و در نهایت افزایش کانون های فرهنگی و هنری مساجد از تعداد ۸۰ هزارتا به بالا، از افزایش نرخ بودجه ساخت فیلم فاخر به بنیاد فارابی هم خبر داده است.
صالحی امیری اعلام کرده که سال ۹۶، بودجه فیلم های فاخر ۳۵ میلیارد تومان افزایش پیدا می کند تا فیلمسازانی که فیلم های فاخر و درجه الف می سازند، بودجه بیشتری در اختیار داشته باشند. فیلم های فاخر در تعریف سینمایی به فیلم هایی معمولاتاریخی، مذهبی و فرهنگی خاص گفته می شود که در راستای حفظ ارزش های مختلف به تصویر کشیده می شوند.
اما نکته جالب درباره این فیلم ها این است که در سال های گذشته و در اثر سوءمدیریت مدیران سینمایی دولت گذشته و هدر رفتن بودجه های این فیلم ها، محبوبیت ساخت چنین فیلم هایی هم در قشر سینمایی از دست رفت و جز چند فیلمساز خاص، فیلمسازی برای این بخش سینما باقی نمانده: نمونه واضح این ادعا هم جشنواره امسال است که یا فیلم هایش با تهیه کنندگان خصوصی و مستقل و توسط کارگردانان جوان ساخته شده یا با توجه به موضوع، از نهاد و ارگانی خاص حمایت شده. چنین بود که فیلم فاخر در جشنواره امسال غایبی بزرگ بود که حتی غیبتش هم احساس نشد و بیشتر از این، عدم حضور دغدغه های دیگر سینماگران به چشم آمد که مطمئنا بخشی از آن، دغدغه مالی و بودجه حمایتی است.
در چنین شرایطی شاید بهتر است که مدیران فرهنگی یک بار دیگر این دغدغه فیلم فاخر ساختن را بررسی کنند و با توجه به شرایط، مطالبات مخاطبان و البته وضعیت صنعت سینما و سینماگران، این بودجه را در ردیف بودجه ای قرار دهند که کارایی بیشتر دارد و به نفع جامعه سینمایی، از مدیران سینمایی تا سینماگران، است. بودجه اندک فرهنگی و دغدغه های مهم فرهنگی، ارزش این بازبینی مجدد را دارد، ضمن اینکه آرشیو گیشه سینمای ایران نشان می دهد که اکثریت فیلم های فاخر در فهرست، نتوانستند هزینه تولید را تامین کنند و اگر پشتوانه های حمایتی دیگر نبود، سرنوشت شان تعریف چندانی نداشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود


نازنین متین نیا در اعتماد نوشت :


