رضا میرکریمی به مناسبت سالروز تولد رضا کیانیان یادداشتی را منتشر کرد.
از کیانیان گفتن و حرف تازه زدن هم ساده است و هم مشکل. ساده از آن باب که کیانیان پر از ایدهها و حرفهای تازه، سرشار از خلاقیت و گنجینهای تمام نشدنی از ابتکاراتی است که فقط در حوزه سینما و هنر نیست بلکه از خود زندگی و برای زندگی ناشی می شود.
کیانیان نمیگذارد روزش، لحظهاش و آناش تکراری و بدون رخدادی تازه باشد. سعی میکند موثر باشد و پیرامونش را به حرکت و وجد آورد. از آن دست آدمهایی است که یک بعد ندارند و کاری میکند آشنایان و همکاران و حتی دوستانش نیز از ساحات مختلف او را ببینند و با انرژی او روح خلاقانهشان تهیج شود. هوش آنی کیانیان آنچنان پربار و شوقبرانگیز است که به سادگی میتوان نمونههایی متفاوت از آن در این یادداشت آورد تا خواننده دریابد چرا کیانیان قرار ندارد.
مطمئنم در نوشتههای دیگر دوستان که به مناسبت زاد روزش گرداوری شده، مثالهایی گوناگون از روحیه شاداب هنری او میآید. برعکس هرچه او در هنر و کار و زندگی پرتلاش و نو به نو است و بیقراریش گواه بر روح شاعرانه اوست در رفتار و مسئولیت اجتماعی کیانیان نمونه انسانی متعهد به قرارهاست.
وقتشناسی و وفای به عهد انسانهای موفق را دارد و خود را موظف کرده که از اعتبار و شهرتش در جهت جهانی بهتر، پاکتر و سالمتر هزینه کند و مردم را متوجه محیط زیست و همکاران را به اخلاقگرایی حرفهای دعوت میکند. به خاطر موقعیت اجتماعی که در این سالها داشتهام افراد مختلفی را در سمتها و شغلهای گوناگون دیدهام. بیشتر دوستان نگران شرایط پیرامون و جامعهشان هستند اما افرادی همچون کیانیان که تغییر محیط زندگی را با مهر و دوستداشتن مردم ببیند کمتر مشاهده کردهام.
دور از انتظار نیست که کیانیان نام کتاباش را “مردم نازنین” میگذارد. دوست دارد ناز آنها را بخرد و از آنها دوستی و مهر طلب کند. ادا و دروغ ندارد کاملا جدی و محکم دوستی میکند چرا که در دل واقعا انسانها را دوست دارد و میخواهد هر کس بهترین خودش را بروز دهد. در پوششی از ظاهرفریبی خود را احاطه نمیکند و نمیخواهد با لبخندی مصنوعی چند امضاء بدهد و برود. میخواهد موثر و مفید باشد از این رو به جای دست فشردنهای بیاحساس، مهربانانه نگاه میکند، اسم میپرسد، ایدهای برای بهتر شدن میگوید و همچون مردم نازنین بنیان یک دوستی پایدار را میگذارد و میماند .
رضا کیانیان در هنر بیقرار، در تعهد اجرایی قرارمند و در زندگی، خودش است و از آنچه هست راضی است اما تلاش بیپایانی برای بهتر شدن میکند و این است راه و رسم مردم نازنین.
کیانیان نمیگذارد روزش، لحظهاش و آناش تکراری و بدون رخدادی تازه باشد. سعی میکند موثر باشد و پیرامونش را به حرکت و وجد آورد. از آن دست آدمهایی است که یک بعد ندارند و کاری میکند آشنایان و همکاران و حتی دوستانش نیز از ساحات مختلف او را ببینند و با انرژی او روح خلاقانهشان تهیج شود. هوش آنی کیانیان آنچنان پربار و شوقبرانگیز است که به سادگی میتوان نمونههایی متفاوت از آن در این یادداشت آورد تا خواننده دریابد چرا کیانیان قرار ندارد.
مطمئنم در نوشتههای دیگر دوستان که به مناسبت زاد روزش گرداوری شده، مثالهایی گوناگون از روحیه شاداب هنری او میآید. برعکس هرچه او در هنر و کار و زندگی پرتلاش و نو به نو است و بیقراریش گواه بر روح شاعرانه اوست در رفتار و مسئولیت اجتماعی کیانیان نمونه انسانی متعهد به قرارهاست.
وقتشناسی و وفای به عهد انسانهای موفق را دارد و خود را موظف کرده که از اعتبار و شهرتش در جهت جهانی بهتر، پاکتر و سالمتر هزینه کند و مردم را متوجه محیط زیست و همکاران را به اخلاقگرایی حرفهای دعوت میکند. به خاطر موقعیت اجتماعی که در این سالها داشتهام افراد مختلفی را در سمتها و شغلهای گوناگون دیدهام. بیشتر دوستان نگران شرایط پیرامون و جامعهشان هستند اما افرادی همچون کیانیان که تغییر محیط زندگی را با مهر و دوستداشتن مردم ببیند کمتر مشاهده کردهام.
دور از انتظار نیست که کیانیان نام کتاباش را “مردم نازنین” میگذارد. دوست دارد ناز آنها را بخرد و از آنها دوستی و مهر طلب کند. ادا و دروغ ندارد کاملا جدی و محکم دوستی میکند چرا که در دل واقعا انسانها را دوست دارد و میخواهد هر کس بهترین خودش را بروز دهد. در پوششی از ظاهرفریبی خود را احاطه نمیکند و نمیخواهد با لبخندی مصنوعی چند امضاء بدهد و برود. میخواهد موثر و مفید باشد از این رو به جای دست فشردنهای بیاحساس، مهربانانه نگاه میکند، اسم میپرسد، ایدهای برای بهتر شدن میگوید و همچون مردم نازنین بنیان یک دوستی پایدار را میگذارد و میماند .
رضا کیانیان در هنر بیقرار، در تعهد اجرایی قرارمند و در زندگی، خودش است و از آنچه هست راضی است اما تلاش بیپایانی برای بهتر شدن میکند و این است راه و رسم مردم نازنین.
منبع: روزنامه ایران
برچسبها: رضا میرکریمی, رضا کیانیان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





