رضا میرکریمی به مناسبت سالروز تولد رضا کیانیان یادداشتی را منتشر کرد.
از کیانیان گفتن و حرف تازه زدن هم ساده است و هم مشکل. ساده از آن باب که کیانیان پر از ایدهها و حرفهای تازه، سرشار از خلاقیت و گنجینهای تمام نشدنی از ابتکاراتی است که فقط در حوزه سینما و هنر نیست بلکه از خود زندگی و برای زندگی ناشی می شود.
کیانیان نمیگذارد روزش، لحظهاش و آناش تکراری و بدون رخدادی تازه باشد. سعی میکند موثر باشد و پیرامونش را به حرکت و وجد آورد. از آن دست آدمهایی است که یک بعد ندارند و کاری میکند آشنایان و همکاران و حتی دوستانش نیز از ساحات مختلف او را ببینند و با انرژی او روح خلاقانهشان تهیج شود. هوش آنی کیانیان آنچنان پربار و شوقبرانگیز است که به سادگی میتوان نمونههایی متفاوت از آن در این یادداشت آورد تا خواننده دریابد چرا کیانیان قرار ندارد.
مطمئنم در نوشتههای دیگر دوستان که به مناسبت زاد روزش گرداوری شده، مثالهایی گوناگون از روحیه شاداب هنری او میآید. برعکس هرچه او در هنر و کار و زندگی پرتلاش و نو به نو است و بیقراریش گواه بر روح شاعرانه اوست در رفتار و مسئولیت اجتماعی کیانیان نمونه انسانی متعهد به قرارهاست.
وقتشناسی و وفای به عهد انسانهای موفق را دارد و خود را موظف کرده که از اعتبار و شهرتش در جهت جهانی بهتر، پاکتر و سالمتر هزینه کند و مردم را متوجه محیط زیست و همکاران را به اخلاقگرایی حرفهای دعوت میکند. به خاطر موقعیت اجتماعی که در این سالها داشتهام افراد مختلفی را در سمتها و شغلهای گوناگون دیدهام. بیشتر دوستان نگران شرایط پیرامون و جامعهشان هستند اما افرادی همچون کیانیان که تغییر محیط زندگی را با مهر و دوستداشتن مردم ببیند کمتر مشاهده کردهام.
دور از انتظار نیست که کیانیان نام کتاباش را “مردم نازنین” میگذارد. دوست دارد ناز آنها را بخرد و از آنها دوستی و مهر طلب کند. ادا و دروغ ندارد کاملا جدی و محکم دوستی میکند چرا که در دل واقعا انسانها را دوست دارد و میخواهد هر کس بهترین خودش را بروز دهد. در پوششی از ظاهرفریبی خود را احاطه نمیکند و نمیخواهد با لبخندی مصنوعی چند امضاء بدهد و برود. میخواهد موثر و مفید باشد از این رو به جای دست فشردنهای بیاحساس، مهربانانه نگاه میکند، اسم میپرسد، ایدهای برای بهتر شدن میگوید و همچون مردم نازنین بنیان یک دوستی پایدار را میگذارد و میماند .
رضا کیانیان در هنر بیقرار، در تعهد اجرایی قرارمند و در زندگی، خودش است و از آنچه هست راضی است اما تلاش بیپایانی برای بهتر شدن میکند و این است راه و رسم مردم نازنین.
کیانیان نمیگذارد روزش، لحظهاش و آناش تکراری و بدون رخدادی تازه باشد. سعی میکند موثر باشد و پیرامونش را به حرکت و وجد آورد. از آن دست آدمهایی است که یک بعد ندارند و کاری میکند آشنایان و همکاران و حتی دوستانش نیز از ساحات مختلف او را ببینند و با انرژی او روح خلاقانهشان تهیج شود. هوش آنی کیانیان آنچنان پربار و شوقبرانگیز است که به سادگی میتوان نمونههایی متفاوت از آن در این یادداشت آورد تا خواننده دریابد چرا کیانیان قرار ندارد.
مطمئنم در نوشتههای دیگر دوستان که به مناسبت زاد روزش گرداوری شده، مثالهایی گوناگون از روحیه شاداب هنری او میآید. برعکس هرچه او در هنر و کار و زندگی پرتلاش و نو به نو است و بیقراریش گواه بر روح شاعرانه اوست در رفتار و مسئولیت اجتماعی کیانیان نمونه انسانی متعهد به قرارهاست.
وقتشناسی و وفای به عهد انسانهای موفق را دارد و خود را موظف کرده که از اعتبار و شهرتش در جهت جهانی بهتر، پاکتر و سالمتر هزینه کند و مردم را متوجه محیط زیست و همکاران را به اخلاقگرایی حرفهای دعوت میکند. به خاطر موقعیت اجتماعی که در این سالها داشتهام افراد مختلفی را در سمتها و شغلهای گوناگون دیدهام. بیشتر دوستان نگران شرایط پیرامون و جامعهشان هستند اما افرادی همچون کیانیان که تغییر محیط زندگی را با مهر و دوستداشتن مردم ببیند کمتر مشاهده کردهام.
دور از انتظار نیست که کیانیان نام کتاباش را “مردم نازنین” میگذارد. دوست دارد ناز آنها را بخرد و از آنها دوستی و مهر طلب کند. ادا و دروغ ندارد کاملا جدی و محکم دوستی میکند چرا که در دل واقعا انسانها را دوست دارد و میخواهد هر کس بهترین خودش را بروز دهد. در پوششی از ظاهرفریبی خود را احاطه نمیکند و نمیخواهد با لبخندی مصنوعی چند امضاء بدهد و برود. میخواهد موثر و مفید باشد از این رو به جای دست فشردنهای بیاحساس، مهربانانه نگاه میکند، اسم میپرسد، ایدهای برای بهتر شدن میگوید و همچون مردم نازنین بنیان یک دوستی پایدار را میگذارد و میماند .
رضا کیانیان در هنر بیقرار، در تعهد اجرایی قرارمند و در زندگی، خودش است و از آنچه هست راضی است اما تلاش بیپایانی برای بهتر شدن میکند و این است راه و رسم مردم نازنین.
منبع: روزنامه ایران
برچسبها: رضا میرکریمی, رضا کیانیان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش