سینماسینما، محسن جعفری راد:
وقتی از تختی حرف می زنیم،از چه چیز حرف می زنیم،از کودکی رنج آورش یا قهرمانی اش،از محبوبیتش یا مرگ مشکوکش، از فن های بی بدیلش یا تن ندادن به حکومت زمانه. اینها را در فیلم بهرام توکلی با فضاسازی سرشار از جزییات می بینیم. انتظار دیگری داشتیم؟
با فیلم پرتاب می شویم به کودکی تختی و آوارگی اش در دهه ۲۰، مسابقات کشتی غرورانگیزش و هجوم مردمی که می خواهند از سر و کول او بالا بروند.
فیلم در بخش هایی مثل فیلمبرداری،طراحی صحنه و لباس و تدوین عالی است اما در بخش بازیگری لنگ می زند که آن هم فیلم انقدر نقطه قوت دارد که قابل چشم پوشی باشد. اما دو حیف بزرگ هم دارد. اینکه ای کاش به مرگش نزدیک تر می شد و البته طبعا محدودیت هایی هم دارد.ای کاش ضد قهرمان فیلم فردیت یافته بود،اگر مردم و بردارش را ضد قهرمان بدانیم. نه اینکه در شرایط فعلی،تیپ باشد.

برخی از فیلم های جشنواره را قبل از جشنواره دیده ام و فیلم توکلی در کنار فیلم شبی که ماه کامل شد،بهترین بوده. نقد مفصلش بماند برای بعد از جشنواره. خوشبختانه توقع ما را برآورده کرد و اینکه دو سال متوالی دو فیلم عالی،البته از نظر کارگرانی،در سینمای ایران داشته باشی و در جشنواره فجر، کم نظیر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- «نمایه»/ سینمای تخریبگر ناموفق!
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- یادداشت احترام برومند پیرامون فیلم تختی / شکوه جهان پهلوان بر پرده سینما
- تختی اسطورهای گرفتار بین شخصیتی عادی و قهرمان
- فرشته صدرعرفایی در نوشتاری مطرح کرد: دیده نشدن فیلم «تختی» جای نگرانی دارد
- یادداشت کوروش سلیمانی بعد از تماشای فیلم تختی و رفتن به هتل آتلانتیک و دیدن اتاق جهان پهلوان / چه ناسپاس مردمانی هستیم
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





