
فیلم سینمایی «ائو/خانه» به کارگردانی اصغر یوسفینژاد از زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر تا اکنون که در سینماهای گروه هنروتجربه در حال اکران است، توجه منتقدان را به خود جلب کرده است.
به گزارش سینماسینما ،در همین زمینه سعید مروتی نیز نقدی در روزنامه همشهری بر روی این فیلم نوشته است که در ادامه میخوانید:
«خانه/ائو بیش از هرچیز حاصل احاطه و تسلط است؛ احاطه و تسلط فیلمساز بر فضا و حالوهوا و قصهای که روایتش میکند؛ فیلمی که به درستی به زبان ترکی ساخته شده و دلیل پرهیز فیلمساز از زبان رسمی، نه بومیگرایی متصنع مرسوم که رسیدن به فضایی همگون و جهانی منسجم است؛ انسجامی که از شناخت اصغر یوسفینژاد از آدمها و فضا میآید.
تماشاگری که به زبان ترکی مسلط نیست و ناچار از خواندن زیرنویس است بخشی از ظرافتهای فیلم را از دست میدهد ولی در عوض با اثری مواجه میشود که اصالت و خودبسندگی دارد و به شکل منحصربهفردی قصهای جنایی را در بستری بومی روایت میکند.
قربانی، پیرمردی است که نزدیکانش به سوگ نشستهاند و از دل این بغضها و گریهها، فیلمساز با مهارت، قصهای جنایی را روایت میکند که مسببانش خودی هستند.
محدودیت زمانی و مکانی بهجای اینکه دست فیلمساز را ببندد، باعث شد که در چالشی دشوار و پرحاصل، با اثری منسجم مواجه شویم؛ اثری که سازندهاش خوب میداند کجا باید در دل تنش و دلهره، سراغ طنز برود و در دادن اطلاعات به تماشاگر چگونه عمل کند که آگاهی، تعلیق را به همراه بیاورد.
فیلم آنقدر جزئیات دارد که در دیدارهای بعدی (که دیگر خبری از غافلگیری نیست) بتوان به ظرایف و نکاتی تازه پی برد. اصغر یوسفینژاد طراوتی را به تماشاگر هدیه میدهد که مشابهش را در هیچ فیلم دیگری از سینمای ایران نمیتوان یافت.»
منبع : سایت هنرو تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای یوسفینژاد! میشه یه دهن برامون بخونید…
- اصغر یوسفینژاد درگذشت
- فیلم «ائو» وارد شبکه نمایش خانگی شد
- کارگردان«ائو/خانه» مطرح کرد/ ضرورت بهتر دیده شدن فیلمهای هنر و تجربه/ «ائو» در شبکه نمایش خانگی
- نمایش «ائو» در بخش مسابقه جشنواره ترانسیلوانیا
- ماجرای فیلمی که پایان آن بازیگرانش را شوکه کرد
- نگاهی به فیلم ائو / این خانه، خانه نیست
- شهرام مکری: فیلم «ائو» یک راه حل آکادمیک برای فیلم های پایان باز در سینمای ایران ارایه می دهد
- بازار داغ تولید فیلم های سینمایی
- نشست «اِو» در برج میلاد/ زبان آذری به فیلم اصالت داد
- بررسی فیلم های جشنواره فجر در سینماسینما/ ۱۰- اِو
- رونمایی پوستر فیلم «خانه (اِو)»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





