در میان اخبار و مطالبی که در رسانهها و خبرگزاریها در روز یکشنبه ۱۶ آبان منتشر کردند، گفتوگوهایی هم از گروه هنروتجربه به چشم میخورد. یوسف حاتمیکیا کارگردان و مستندساز سینما در گفتوگو با خبرگزاری میزان، درباره اکرانهای بینالمللی این فیلم توضیح دادهاست: «این فیلم در جشنوارههای داخلی زیادی شرکت داشت ولی در باب جایزه چیزی بهدست نیاورد اما در خصوص اکرانها و جشنوارههای خارج از کشور کاملا رضایت بخش بود. فیلم در جشنوارههای بوسنی، فرانسه و چین اکران شد و تبعات خوبی را نیز به همراه داشت.»
یوسف حاتمیکیا در بخش دیگری از این گفتوگو تاثیر وجود پدرش را در زندگی و سینمایش بیبدیل خوانده است:«وقتی بحث تکنیک مطرح باشد، هر فیلمسازی از لحاظ تکنیک به یک یا چند کارگردان وابسته و علاقهمند است. من به مدت ۲۵ سال نمونهای حی و حاضر در کنارم بوده و در کنار پدر زیست کردهام. ابراهیم حاتمیکیا برای من استاد زندگی و فیلمسازی و از همه مهمتر پدر بودهاست. پدرها استاد فرزندانشان هستند و مگر میشود تاثیر شخصی مثل ابراهیم حاتمیکیا را در زندگی و سینمای خودم رد کنم. البته در مورد موضوع و مضمون تفاوتهایی وجود دارد که اگر آن نباشد جای تعجب دارد زیرا پدر برای یک نسل است و من برای نسلی دیگر و همین باعث به وجود آمدن تفاوتهایی در نوع مضامین انتخابی در آثارمان میشود.»
از دیگر بازتابهای گروه هنروتجربه در رسانهها میتوان به گفتوگوی ایلنا با هادی مقدم دوست (یکی از کارگردانهای فیلم «هیهات») اشاره کرد. در بخشی از این گفتوگو مقدم دوست از دغدغهاش برای حضور در سینمای مذهبی صحبت کرده است:«مشتاقم داستانهایی تعریف کنم که همانند زندگی جاری و واقعی باشند. همانگونه که خداوند و خداپرستی و مذهب در زندگی مردمان حضور دارد و باعث حرکت آدمها به سمت اهدافشان میشود، فیلمها هم میتوانند متاثر از حضور خداوند و مذهب در زندگی باشند. به نظرم این اتفاق خیلی عجیبی نیست. اغلب و اکثر مردم و در زندگی خود زیستی خداپرستانه و مذهبی دارند و خدا و مذهب در زندگی آنان نقش جدی و جهتدهنده و تعیینکننده دارد. طبیعیست که فیلمها هم همانند آنها باشد. این واقعیت زندگی مردم است.»
از دیگر اخبار مرتبط با فیلمهای هنروتجربه میتوان به حضور فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان نیز در بخش سینمای بینالملل جشنواره کلکته اشاره کرد.«لانتوری» که برنده بهترین فیلم از سومین جشنوارههای فیلمهای ایرانی زوریخ و برنده مشترک بهترین فیلم مردمی جشنواره سینه-ایران تورنتو است، تاکنون در جشنوارههای جهانی چون شصت و ششمین دوره جشنواره برلین، پنجاه و یکمین جشنواره کارلووی واری، سیودومین جشنواره ورشو لهستان و نوردهمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای موفق به دریافت جایزه شدهاست.
و آخرین خبر اینکه مجوز عرضه فیلم «اینجا کسی نمیمیرد» به کارگردانی حسین کندری هم که این روزها در گروه هنروتجربه در حال اکران است،صادر شده است.
سایت هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- حاتمیکیای فرهادیوار/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- ضعف در قصهگویی، «شب طلایی» را تار کرده است
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- فیلمنامه، نقطه ضعف اصلی/ نگاهی به فیلمهای «بیمادر» و «شب طلایی»
- آغازی با یک قدم محکم/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یوسف حاتمیکیا: پدرم به من اعتماد کرد/ ابتلای ابراهیم حاتمیکیا به کرونا
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- روایت کارگردانان «چشم جنگ» از این فیلم/ کشف و شهود به معنای واقعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





