سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم داستانی «یهوا» به عنوان اولین تجربه کارگردانی آناهید آباد داستان مصایب و تلاشهای زنی پزشک به نام یهوا را روایت میکند که به اتهام قتل همسرش تحت تعقیب است. او بیش از اینکه به فکر نجات خود باشد، میخواهد از دختر کوچکش مراقبت کند. سکانس ابتدایی فیلم که او را نگران و سراسیمه اما مصمم در شبی بارانی نشان میدهد، در هماهنگی با موسیقی فیلم، شخصیت و زندگی رازآمیز او را نمایان میسازد که در ادامه فیلم از ابعاد تاریک زندگیاش رمزگشایی خواهد شد. او به طور پنهانی با دخترش (ناره) به روستای داوی وانک (نزدیک قرهباغ) و به خانه یکی از دوستانش میرود. پس از آن کاراکتر یهوا و رازهای زندگیاش به صورت قطرهچکانی برای مخاطب بازگو و نمایان میشود. در مسیر فیلم، پاسخ این سوالها که «راز بزرگ یهوا چه چیزی است؟» و «او از چه کسی یا چه چیزی فرار میکند؟» با مشارکت کاراکترهای دیگر و زمانی که آنها حقیقت را میفهمند، برای مخاطب رمزگشایی میشود. بنابراین با آنکه فیلم ریتمی آهسته دارد، اما رازآمیز بودن و پیچیدگی قصه زندگی زنی به نام یهوا که در سکانسهای گوناگون زاویهای از آن رخنمایی میکند، فیلم را به اثری پرکشش و جذاب بدل کرده است. در این میان، زیبایی بصری (در نمایش مناظر طبیعی روستا و خانههای روستایی) و قاببندی هدفمند فیلم نیز در جذابیت آن بیتاثیر نیست.
با این اوصاف آنچه فیلم را از برخی فیلمهای شبیه خود متمایز میکند، رمزگشایی تدریجی از سرنوشت یهوا در اثر حوادث گوناگون است. در اولین سکانسی که او در خانه دوستش درباره تحت تعقیب بودنش و ماجرای پیگیری پدر و مادر همسرش برای حضانت ناره حرف میزند، مخاطب به همراه سونا فکر میکند همه ماجرا همین است، اما با سیر و حرکت فیلم واقعیتی دیگر یا دریچهای دیگر از حقیقت زندگی یهوا را درک میکند.
فیلم «یهوا» در مقام یک درام اجتماعی، قصهاش را در ارتباطی تنگاتنگ با جنگ و پیامدهای آن روایت میکند. هر خردهروایتِ فیلم در بستر مفهوم جنگ و پیامدهای آن قرار گرفته است. کاراکترهای محوری فیلم یعنی یهوا، آنا و داوید ارتباطی معنادار با جنگ پیدا میکنند. بدین صورت که یهوا با پدرِ دخترش ناره در جنگ آشنا شده است و آنا که پدر و مادرش را در جنگ از دست داده است نیز در اثر رابطه با یکی از ماموران پاکسازی مین از او باردار شده است و اکنون آن مرد را پیدا نمیکند تا واقعیت را به او بگوید. ارتباط میان یهوا و آنا به نوعی رویارویی آینده با گذشته یا رویارویی یهوا با گذشتهاش است. اینبار یهوا در اثر تجربههای زیستهاش به آنا کمک میکند تا آنا به عنوان دختری جوان و کمتجربه به سرنوشت تراژیک او دچار نشود. از سوی دیگر نیز داوید به عنوان کودکی که پس از جنگ در فضای صلح و آرامش پس از جنگ زندگی میکند، گرفتار پیامدهای گریزناپذیر جنگ میشود. انتخاب کاراکتر داوید که یک کودک است، انتخابی هوشمندانه بوده است. او فرزند روزهای صلح است و تجربهای از جنگ ندارد، اما در عین حال قربانیِ پیامدهای ناگوار جنگ میشود. در سکانسی از فیلم اثرات تلخ و گزنده جنگ در دیالوگهای مادر داوید بیان میشود: «این دفعه داوید من بود، دفعه بعد نوبت کیه؟ بچههای دیگهم؟ یا بچه یکی دیگه؟ خطر از این منطقه هیچوقت ریشهکَن نمیشه… (خطاب به مادرش) تو متقاعد شدی که قربانی دادن اجتنابناپذیره و بخشی از زندگی ماست! شوهرت رو از دست دادی، پسرت رو از دست دادی و حالا نوهت رو… من نمیخوام از دست دادنها و نبودنها برام عادی بشه! من نمیتونم مثل تو باشم مامان، من توانش رو ندارم مثل تو باشم مامان.» این دیالوگها که حضار (اهالی روستا) آن را در سکوت و با اندوه و اشکهای جاری گوش میدادند، نوعی بازگویی از غم و داغِ دائمی و ادامهدار جنگ است که همچنان در روح جمعی حاکم بر روستا جریان دارد.
فیلم «یهوا» اثری قابل تأمل و احترامبرانگیز است و روایتی زنانه، ساده و روان اما عمیق دارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- عشق سیال/ نگاهی به فیلم «رضا»
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- همیشه عشق پیروز است/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





