سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم داستانی «یهوا» به عنوان اولین تجربه کارگردانی آناهید آباد داستان مصایب و تلاشهای زنی پزشک به نام یهوا را روایت میکند که به اتهام قتل همسرش تحت تعقیب است. او بیش از اینکه به فکر نجات خود باشد، میخواهد از دختر کوچکش مراقبت کند. سکانس ابتدایی فیلم که او را نگران و سراسیمه اما مصمم در شبی بارانی نشان میدهد، در هماهنگی با موسیقی فیلم، شخصیت و زندگی رازآمیز او را نمایان میسازد که در ادامه فیلم از ابعاد تاریک زندگیاش رمزگشایی خواهد شد. او به طور پنهانی با دخترش (ناره) به روستای داوی وانک (نزدیک قرهباغ) و به خانه یکی از دوستانش میرود. پس از آن کاراکتر یهوا و رازهای زندگیاش به صورت قطرهچکانی برای مخاطب بازگو و نمایان میشود. در مسیر فیلم، پاسخ این سوالها که «راز بزرگ یهوا چه چیزی است؟» و «او از چه کسی یا چه چیزی فرار میکند؟» با مشارکت کاراکترهای دیگر و زمانی که آنها حقیقت را میفهمند، برای مخاطب رمزگشایی میشود. بنابراین با آنکه فیلم ریتمی آهسته دارد، اما رازآمیز بودن و پیچیدگی قصه زندگی زنی به نام یهوا که در سکانسهای گوناگون زاویهای از آن رخنمایی میکند، فیلم را به اثری پرکشش و جذاب بدل کرده است. در این میان، زیبایی بصری (در نمایش مناظر طبیعی روستا و خانههای روستایی) و قاببندی هدفمند فیلم نیز در جذابیت آن بیتاثیر نیست.
با این اوصاف آنچه فیلم را از برخی فیلمهای شبیه خود متمایز میکند، رمزگشایی تدریجی از سرنوشت یهوا در اثر حوادث گوناگون است. در اولین سکانسی که او در خانه دوستش درباره تحت تعقیب بودنش و ماجرای پیگیری پدر و مادر همسرش برای حضانت ناره حرف میزند، مخاطب به همراه سونا فکر میکند همه ماجرا همین است، اما با سیر و حرکت فیلم واقعیتی دیگر یا دریچهای دیگر از حقیقت زندگی یهوا را درک میکند.
فیلم «یهوا» در مقام یک درام اجتماعی، قصهاش را در ارتباطی تنگاتنگ با جنگ و پیامدهای آن روایت میکند. هر خردهروایتِ فیلم در بستر مفهوم جنگ و پیامدهای آن قرار گرفته است. کاراکترهای محوری فیلم یعنی یهوا، آنا و داوید ارتباطی معنادار با جنگ پیدا میکنند. بدین صورت که یهوا با پدرِ دخترش ناره در جنگ آشنا شده است و آنا که پدر و مادرش را در جنگ از دست داده است نیز در اثر رابطه با یکی از ماموران پاکسازی مین از او باردار شده است و اکنون آن مرد را پیدا نمیکند تا واقعیت را به او بگوید. ارتباط میان یهوا و آنا به نوعی رویارویی آینده با گذشته یا رویارویی یهوا با گذشتهاش است. اینبار یهوا در اثر تجربههای زیستهاش به آنا کمک میکند تا آنا به عنوان دختری جوان و کمتجربه به سرنوشت تراژیک او دچار نشود. از سوی دیگر نیز داوید به عنوان کودکی که پس از جنگ در فضای صلح و آرامش پس از جنگ زندگی میکند، گرفتار پیامدهای گریزناپذیر جنگ میشود. انتخاب کاراکتر داوید که یک کودک است، انتخابی هوشمندانه بوده است. او فرزند روزهای صلح است و تجربهای از جنگ ندارد، اما در عین حال قربانیِ پیامدهای ناگوار جنگ میشود. در سکانسی از فیلم اثرات تلخ و گزنده جنگ در دیالوگهای مادر داوید بیان میشود: «این دفعه داوید من بود، دفعه بعد نوبت کیه؟ بچههای دیگهم؟ یا بچه یکی دیگه؟ خطر از این منطقه هیچوقت ریشهکَن نمیشه… (خطاب به مادرش) تو متقاعد شدی که قربانی دادن اجتنابناپذیره و بخشی از زندگی ماست! شوهرت رو از دست دادی، پسرت رو از دست دادی و حالا نوهت رو… من نمیخوام از دست دادنها و نبودنها برام عادی بشه! من نمیتونم مثل تو باشم مامان، من توانش رو ندارم مثل تو باشم مامان.» این دیالوگها که حضار (اهالی روستا) آن را در سکوت و با اندوه و اشکهای جاری گوش میدادند، نوعی بازگویی از غم و داغِ دائمی و ادامهدار جنگ است که همچنان در روح جمعی حاکم بر روستا جریان دارد.
فیلم «یهوا» اثری قابل تأمل و احترامبرانگیز است و روایتی زنانه، ساده و روان اما عمیق دارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- عشق سیال/ نگاهی به فیلم «رضا»
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- همیشه عشق پیروز است/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





