سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«یه وا» به کارگردانی آناهید آباد فیلم گرمی است، از آن دست آثاری که بهرغم فیلمنامه کمجانی که دارد، مخاطب را با خود همراه میسازد، که البته بخش مهمی از این موفقیت را مرهون بازیهای استاندارد بازیگران و فضاسازی خوب و البته کاراکتر یه وا در فیلم است؛ زنی که متهم به قتل همسرش است و برای مراقبت از دختر خردسالش تلاش میکند همه موانع پیش رو ولو قانونی را به نحوی از پیش رو بردارد.
فیلمنامه لاغر
فیلم «یه وا» فیلمنامه لاغر و کم جانی دارد… بازگشت و به عبارتی فرار یه وا به یک روستای مرزی که زمانی در آن به عنوان پزشک در جنگ حضور داشته، به همراه دخترش شروع خوبی را در شکلگیری درامی بهقاعده در داستان فیلم به نحوی که مخاطبش را تا انتها با خود همراه سازد، نوید میدهد، اما با ورود او به روستا گویی قصهگویی در فیلم فراموش میشود. دیگر قصهای جاندارکه پیشبرنده داستان باشد، شکل نمیگیرد. آنچه هست، داستانکهایی است که صرفا کارکردی برای بالا بردن زمان فیلم دارند و پیشبرنده قصه یا مکمل آن محسوب نمیشوند.
گرهافکنی و گرهگشاییهای فیلم در مورد شخصیت یه وا بهخوبی در سراسر فیلم تعمیم پیدا میکند، درنتیجه این امر باعث میشود آخرین دقایق فیلم مخاطب با کاراکتر یه وا همراه شود. که البته این امر بیشتر از آنکه ناشی از قصه فیلم باشد، برآمده از کاراکتر جذاب و مرموز یه وا است. اما همچنان که بالاتر اشاره داشتم، مشکل اصلی فیلم فیلمنامه کمجان آن است که خردهداستانها در آن کمکی به پیشبرد قصه اصلی نمیکنند. در واقع از یک جایی به بعد درامی در فیلم شکل نمیگیرد که موتور محرک داستان باشد. تلاش کارگردان برای ایجاد موقعیتهایی چون فصل طولانی مرگ دیوید و خاکسپاری او یا حضور یه وا در مدرسه به عنوان معلم منتج به ایجاد خردهداستانی در فیلم که کاملکننده داستان اصلی باشد، نمیشود، چراکه بار دراماتیک چندانی ندارند و درنتیجه کمکی هم به پیشبرد قصه فیلم نمیکنند.
به جز داستان آنا و ابراز عشق کمرنگ شاهن به یه وا خرده داستان قابل تاملی در فیلم وجود ندارد. داستان آنا یادآور زندگی گذشته یه وا است. اگر یه وا در جوانی در مواجهه با یادگار عشق آشوت بعد مرگش که ناشی از جراحتهای جنگ بود، در آن روستای مرزی برای حفظ میراثش تن به ازدواجی ناخواسته با ورویر میدهد، نه از سر عشق، که از سر نگرانی حرفهای مردم بود. او عشق را قربانی کرد که یادگار عشق ابدیاش را حفظ کند؛ غافل از اینکه این کار هزینهای سخت برای او دارد. آنقدر سخت که ممکن است دخترش را بهناچار به واسطه قانون به پدر و مادر ورویر بدهد؛ ورویری که یه وا هیچگاه نتوانست عاشقش باشد. حال او همانجا در همان روستایی که با آشوت زندگی عاشقانهاش را در زیر بمب و تیراندازی و جنگ آغاز کرد و همان جنگ ناخواسته شوهرش را از او گرفت، آنا را میبیند که برای فرار از بدنامی و حرفهای مردم که عشقش را باور نخواهند کرد، تلاش میکند از آن مهلکه فرار کند. او آنا را خیلی خوب باور میکند، هر چند میداند فرار راه گریزی موقت است، اما درک میکند قانع کردن مردم بسیار سختتر از فرار است.
کارگردانی در خدمت اتمسفر فیلمنامه
آناهید آباد در ترسیم فضایی صمیمی در روستا و همچنین مبارزه سخت مردمانی که در زیر سایه جنگ و تبعات بعد آن عاشقانه کار و زندگی میکنند، موفق عمل میکند. در واقع عمده موفقیت فیلم مرهون آشنایی کارگردان با مسئله زنان تنهایی که یک تنه بار تمامی سختیها و مصیبتهای زندگی را میکشند و در زیر سایه جنگ آبدیده شده و زندگی میکنند و جغرافیای روستایی است که او با میزانسنهای جذاب آن را چشمنواز میکند. او در فیلم نشان داد آشنایی کاملی با دورهمیهای خانوادگی و دوستانه و مناسبات آدمهای روستا دارد، درنتیجه بهخوبی آیینها و مناسک آنها را به تصویر میکشد. و این خود دستاورد کمی نیست.
بازیهای استاندارد
مخاطب میداند عمده کسانی را که در آن روستا میبیند، بازیگر هستند، اما آنقدر فضاسازی کارگردان در ایجاد اتمسفر روستا و انتخاب بازیگران هوشمندانه است که مخاطب آنچه را در فیلم میبیند، باور میکند. نقشآفرینی بازیگر نقش یه وا در فیلم درخشان است، که شاید همین امر چشم اسفندیار فیلم هم باشد، چراکه کارگردان با تکیه فراوان به جذابیتهای کاراکتر یه وا با بازی درخور توجه نارینه گرگوریان از فیلمنامه غفلت میکند.
موخره
فیلم درباره تبعات ناشی از جنگ است که چگونه در زندگی مردم در حین بروز آن و حتی در سالهای بعد پایان جنگ اثرات گاه دردناکش وجود دارد، اما کارگردان برای این تلخی پررنگ جنگ و حواشی آن پیشنهادی انسانی دارد. چیزی که در آخرین نگاه شاهن به یه وا در جان خستهاش چنان رسوب میکند که او را مجاب میسازد که بماند، اگرچه ممکن است هزینهای گزاف برایش در پی داشته باشد. اما میداند عشق ارزشش را دارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- «شهرک»؛ فیلمی که در ایده میماند
- «ماهان»؛ درمان سرطان با چسب زخم
- «ملاقات خصوصی»؛ یک عاشقانه آرام در زندان
- «لایههای دروغ»؛ شوخی مضحک جشنواره
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده»
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند