سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس:
این فیلم به بهشت میرود! وقتی دوهفته پیش این فیلم را دیدم ، به وجد آمدم . همیشه سورپرایز شدن آدم را به وجد می آورد، واینبار خیلی بیشتر! آقای مصطفی سیاری با فیلم اول بلند خود، ( وقتی که میمردیم) بدون اغراق یک اثر استادانه ساخته که نسبت به فیلمهای سالهای اخیر ایران کاملا متفاوت، غیرکلیشه ای درساختار، وبسیار هوشمندانه در سناریو نویسی و میزانس است وبا ید آنرا نفس تازه ای درسینمای امروز این دیار به حساب آورد.
خلاصه داستان : “پدرمسن ومریض یک خانواده چهار فرزندی، که سالهای آخرعمر را تنها با یکی ازپسرهایش، مجید، زندگی میکرده، فوت میکند.
او که درسالهای قبل ازمرگش بدلایل مشگلات گوناگون خوابهای مشوشی میدیده، دروصیت نامه اش ازمجید خواسته بود که وی را دردهکده ای نزدیک زادگاهش دفن کند.
مجید با دلبستگی بسیار،جسد پدر را در توده یخ می پیچد وبا ماشین راهی جاده بیابانی بسوی آن دهکده میشود. دوبرادر و خواهر ناتنی او که درجریان قرار گرفته اند، با ماشین خود برای همراهی جسد، بدنبال مجید راهی میشوند… راه طولانی، بستربازگوئی اتفاقات پیچیده است که سالها پیش منجر به گسست خانواده شده، وحالااندک اندک برملا میشود…”
درپلان اول، نیم تنه مردجوانی درکادررا می بینیم که بهت زده مدتی به پائین نگاه میکند. از بیرون کادرکسی میپرسد: “چندساعته تمام کرده؟” –
این سکانس اول هوشمندانه، با دیالوگ نویسی خوب، وبازی خوب، وانتخاب کادراژ خوب، درطول سه دقیقه اول نشان از بلوغ یک کارگردان اولی میدهد. در کمتر فیلم ایرانی، به جز – جدائی نادر از سیمین- درسینمای ایران دیده بودیم که این چنین مینیاتور وارد اجزا را از همان سکانس اول کنار هم بچیند، وبیننده را درگیر کند.دیالوگ ها با فکر وبدون زائده نوشته شده. هرچه فیلم بیشتر جلو میرود،هوشیاری کارگردان وسناریست (ها) بهتر خودرا متواضعانه اما متبحرانه به رخ میکشند. رفته رفته داستان باز میشود بدون اینکه دچار لکنت زبان و تکرار اطلاع رسانی به تماشاگرشود. کارگردان از هر صحنه استفاده صحیح ودقیق خودرابرای پیشبرد داستان وشناساندن شخصیت ها بکار میگیرد. آرام آرام وارد گذشته چهار شخصیت زنده فیلم، سه برادر که یکی از آنها ناتنی است ویک خواهر میشویم. اگرچه همه چیز درباره شخصیت پنجم( جسد) است اما او با حرف نزدن خود، کلی حرف برای گفتن دارد. رفته رفته جسدش در اثر گرمای جاده ای رو به اهواز درحال متلاشی شدن است و یخ ها هم که کنار جسد گذاشته اند چاره ساز نیست. میزانس از یک سو، و فیلمبرداری با ارزش ومونتاژبسیارظریف ودرخشان خانم هایده صفیاری، برای موفق بودن فیلم چیزی کم نمی گذارد. زمان درست اندازه گیری شده، مونتاژ وریتم فیلم درطول یک ساعت ۱۵ دقیقه خود همه چیزدست بدست هم داده اند تا اثری قابل تحسین، فرم بگیرد.
درجاده های بیابانی، ونماهای پهناور سینمای افقی، ویم وندرس را گاه بیاد می آورد، واز نظر خط داستانی هم گاه ” سه تشیع جنازه” ازتامی لی جونز را برایمان زنده میکند بدون اینکه فیلم مصطفی سیاری نه به این ربط دارد ونه به آن، – گره های داستانی، تعلیق های بجا، تماشاگر را درگیر میکند. حرکت های حساب شده دوربین بسوی پرسوناژها، درخدمت فضای سنگین و غم مرگ پدر است بدون اینکه خود فیلم بر بیننده سنگینی کند. شاید هیچگاه غم را، غم مرگ را این چنین در سینما ی ایران ترسیم نکرده باشند که همچون بال فرشته، ما را به پیش منتقل کرده، به سوی جلو ببرد. سه برادر وخواهرشان درنهایت، جسد را به محل موعود میرسانند، به محل آرامش، به آرمیدن.
من اگر جای کارگردان بودم برای تیتر فیلم ” آرامش…” را انتخاب میکردم.
این فیلم شایستگی انرا دارد که درجشنواره های جهانی جای خوبی بدست آورد.
بازیگران فیلم : نادر فلاح، الهام کردا، مجید آقاکریمی، وحید راد، محمد ربانی، علی مولایی
عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده: عباس عموری، کارگردان: مصطفی سیاری، نویسندگان فیلمنامه: مصطفی سیاری، بهنام عابدی و حامد حسینی، مجری طرح و مدیر تولید: مسعود دلیری، مدیر فیلمبرداری: حامد حسینی، – مونتاژ هایده صفیاری – صدابردار: محمد کیان ارثی، شهسواری و علیرضا کاووسی، مسئول فنی دوربین: حسن تقی زاده، گروه صحنه و لباس و دکور: مجتبی خدابخشی، مهدی عظیمی، محمد حسین دوستی و سمیرا صفاری، دستیار صدابردار: میلاد ملکی.
کارگردان فیلم که در۷ /۹ / ۱۳۶۶ بدنیا امده دارای لیسانس روانشناسی است و تعدادی فیلم کوتاه ساخته است .” وقتی که میمردیم” نخستین اثربلند وی میباشد.
کارگردان سر صحنه – . وعکسی از فیلم

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد