در شرایطی که مدیران سینمایی در دورههای مختلف بر نوسازی و ساخت سالنهای سینما تاکید دارند، در یک سال گذشته حدود ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند.
به گزارش سینماسینما، در دو سال گذشته خبر تعطیلی یا تغییر کاربری چند سینمای قدیمی سر و صدای زیادی داشت و خیلیها را برای نابودی نوستالژیهای سینماییشان اندوهگین کرد، اما رکود اقتصادی سینما در کنار هزینههای بالای نگهداری و تجهیز سالنها، در دوران کرونا تشدید شد و فقط سال قبل حدود ۲۰ سینمادار متقاضی انحلال یا تغییر کاربری سالنهای خود شدند.
برای رسیدگی به وضعیت این سینماها و درخواستهای ارائه شده، کمیتهای در سازمان سینمایی وجود دارد که تاکنون با چند درخواست موافقت کرده است.
طبق پیگیری از انجمن سینماداران و براساس فهرست موجود در آنجا، سینماهای صحرا، پایتخت، پردیس کیان، ماندانا، ایران، عصر جدید، پارس، حافظ، میلاد و کارون در تهران و سینما دریا در آستارا، مهتاب در قزوین، عصر جدید در اراک، مصلینژاد در جهرم، کیهان در درود، ساویز در کرج، گل سرخ در بندرانزلی، پرشین مهرشهر در کرج و طلوع در فومن از جمله متقاضیان برای انحلال یا تغییر کاربری هستند.
در این باره محمدرضا صابری -سخنگوی انجمن سینماداران- میگوید: بسیاری از سالنهای قدیمی به لحاظ بافت جغرافیایی شرایط مساعدی ندارند و در تهران بیش از ۱۰ سینما درخواست تغییر کاربری یا انحلال دادهاند. این سینماها ابتدا درخواست خود را به انجمن سینماداران ارائه میکنند و پس از بررسی انجمن چنانچه مشکلی نباشد به سازمان سینمایی معرفی میشوند تا در کمیته مروبط برای این مسئله بررسی شوند.
در بین این سینماها، «عصر جدید» یکی از سینماهایی است که طبق گفته محمدقاصد اشرفی -رئیس انجمن سینماداران- که عضو کمیته مربوط به این موضوع در سازمان سینمایی نیز است، درخواست انحلال داشته و با این درخواست هم موافقت شده است.
اشرفی میگوید: برای تغییر کاربری باید ابتدا تفاهمی صورت بگیرد که قرار است به جای آن سینما چه چیزی احداث شود و معمولا سینمادار براساس موقعیت مکانی برای کاربری تجاری یا اداری تصمیم میگیرد، اما نکته مهم اینجاست که سینما در شرایط فعلی سوددهی ندارد. به هر حال هر مکانی که برای فعالیتی دایر میشود باید توجیه اقتصادی هم داشته باشد. در حال حاضر ما نمیتوانیم سینماها را طریق درآمد فیلمها اداره کنیم و خرج تأمین تجهیزات، صندلی مناسب و چیزهای دیگر واقعا بالاست و در این وضعیت سینماهای قدیمی را هم نمیتوان بازسازی کرد.
او که خودش برای انحلال سینما ماندانا درخواست داده بود ولی درخواستش رد شده است، ادامه میدهد: اینجا دولت باید تصمیم بگیرد که آیا میخواهد سینما داشته باشد یا خیر، مثلا به خاطر ارائه خدمات رفاهی باید عوارض و مالیات سینما حذف شود در صورتی که سالهای سال است ما به عنوان سینمادار سوبسید میدهیم و حالا وقت آن است که دولت حمایت کند تا سینمادار رغبتی به تغییر کاربری یا انحلال نداشته باشد. البته تاکید میکنم که وزارت ارشاد به تنهایی از پس حمایت سینما برنمیآید.
وی یادآور شد: ما در این سالها فقط با علاقه توانستیم سینماها را حفظ کنیم و تا جایی که ممکن بود برای سرپا نگه داشتن آنها تلاش کردیم اما هزینهها واقعا سرسامآور است و نمیتوان اینطور ادامه داد.
سال گذشته وقتی خبر تعطیلی دائمی سینما عصر جدید جدی شده بود، انتقادهایی به این اتفاق و حتی به مالکان سینما که هر دو تهیهکننده هستند (عبدالله علیخانی و محمدحسین فرحبخش) وارد شد و فرحبخش در واکنشی تند گفت: همه کسانی که از نوستالژی این سینما صحبت میکنند دروغ میگویند چون اگر اینطور بود در این سالها میآمدند و در عصر جدید فیلم میدیدند.
برخی دیگر از سینمادارها معتقدند به هر حال هر چیزی حتی اگر یک خاطره جمعی باشد، دورهای دارد و اصرار به حفظ آن به هر قیمتی منطقی نیست.
در سال ۱۳۹۹ خبر صدور حکم تخریب سینما ایران در لالهزار هم منتشر شد و سینما «بلوار» در بلوار کشاورز هم که زمانی یکی از سینماهای مدرن تهران بود تغییر کاربری پیدا کرد و به مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شد. در کنار اینها باید به سینماهایی اشاره کرد که سالهاست تعطیل هستند و به مخروبه تبدیل شدهاند و صاحبان خیلی از آنها نیز درصدد تخریب و تغییر کاربری هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- اعلام تعطیلی سینما و تئاتر در هفته آینده
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- سینماهایی که آماده کوبیدن میشوند
- سخنگوی انجمن سینماداران خبر داد؛ هفت سینمای تهران مجوز تغییر کاربری گرفتند
- سخنگوی سینماداران مطرح کرد؛ کد امنیتی جلوی قاچاق فیلم را میگیرد/ تهیهکنندگان هزینه نمیکنند!
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- رئیس انجمن سینماداران: سینماداران هیچ کوتاهیای در جریان قاچاق فیلمهای در حال اکران نداشتهاند
- سینما عصر جدید اراک در آستانه تعطیلی/ مدیر سینما: از صبح تا ۱۱شب در سینمای بیمخاطب بنشینیم که چه شود؟
- اطلاعیه انجمن سینماداران/ سینماها به احترام کادر درمان یک هفته تعطیل میشوند
- پخش مسابقه ایران و کامبوج در سینما مجوز گرفت
- مدیر یک سینما مطرح کرد/ ترجیح سینماداران تعطیلی «سینما» است؟/ فروش ۱۰۰ بلیت در یک هفته!
- همه چیز درباره تغییر کاربری سینماها
- افزایش درخواست تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





